וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא טורקיה: המהפכה לא תושלם ללא שלום עם ישראל

במאמר ב"ניו יורק טיימס", קרא עבדוללה גול לישראל לחדש את תהליך השלום, כדי להימנע מסכנת ההפיכה ל"אי של אפרטהייד", ומציע לחדש את התיווך הטורקי: "מוכנים ומזומנים להושיט עזרה"

"עמי המזרח התיכון וצפון אפריקה, ללא יוצא מן הכלל, התקוממו נגד מנהיגיהם לא רק בשם ערכים אוניברסליים, אלא גם כדי להשיב את כבודם וגאוותם שנרמסו. אולם התשובה לשאלה האם ההפיכות האלו יובילו לדמוקרטיה ולשלום, או לעריצות ולעימות, תלויה בהשגת הסכם שלום ישראלי-פלסטיני ובהרחבת השלום הישראלי-ערבי". כך פותח נשיא טורקיה, עבדוללה גול, מאמר פרי עטו שפורסם היום (חמישי) ב"ניו יורק טיימס".

גול כותב עוד במאמר על הצורך לאמץ "אקלים פוליטי חדש באזור", ומוסיף כי מזרח תיכון דמוקרטי הוא "הערובה האולטימטיבית לביטחונה של ישראל". לדבריו, "במוקדם או במאוחר המזרח התיכון יהפוך לדמוקרטי, וממשלות דמוקרטיות לא יוכלו להרשות לעצמן לנקוט במדיניות חוץ שלא תתחשב באינטרסים של בני עמן".

לפיכך, קורא גול למנהיגי ישראל "לגשת לתהליך השלום כבחירה אסטרטגית ולא כמהלך טקטי", ו"לשקול ברצינות" את יוזמת השלום הערבית מ-2002. אחרת, הוא טוען, יעמיד המצב הדמוגרפי את ישראל בפני "סכנה גדולה". "ב-50 השנים הקרובות", הוא כותב, "הערבים יהפכו לרוב מוחץ בין הים התיכון לים המלח. הדור החדש של הערבים הרבה יותר מודע לדמוקרטיה וחופש. ישראל לא תוכל להרשות לעצמה להיתפש כאי של אפרטהייד בלבו של ים ערבי של כעס ועוינות".

הוא מסכם את המאמר בדברי הסבר על התפקיד שרואה לעצמה טורקיה בתהליך: "אנו רואים בשלום ישראלי-פלסטיני נכס לעולם כולו, ולכן מוכנים להשתמש בכל המשאבים העומדים לרשותנו כדי לתווך בשיחות קונסטרוקטיביות". הוא מזכיר את המעורבות הטורקית הפעילה בתיווך בין ישראל למדינות ערב, שנקטעה בסוף 2008 עם תחילת מבצע "עופרת יצוקה", המעידה לדבריו על "המחויבות הטורקית לשלום". לדבריו, "אם ישראל תהיה מוכנה לעשות שלום, טורקיה תוכל למלא שוב את התפקיד שמילאה בעבר... טורקיה מודעת לאחריותה, ומוכנה ומזומנה להושיט עזרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully