וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החקירה: מובארק נושא באחריות להרג מפגינים

הוועדה החוקרת את נשיא מצרים המודח פסקה כי הוא נושא באחריות להרג מאות אזרחים במהומות וכי הוא אישר שימוש באש חיה. עוד נקבע כי "ממשלתו פעלה שנים תוך הפרה בוטה של זכויות אדם"

"חוסני מובארק היה שותף מלא לדבר עבירה בהרג המפגינים במצרים", כך אמר אמש (שלישי) המזכיר הכללי של הוועדה הממשלתית שהוקמה במצרים לחקר ההתקוממות האזרחית, האחראית גם לחקירתו של הנשיא המצרי המודח.

המזכיר הכללי של הוועדה, השופט עומר מרוואן, אמר בשיחה עם עיתונאים כי על פי ממצאי החקירה נעשה "שימוש בכוח מופרז" במהלך העימותים בהפגנות, שגבו את חייהם של 846 אזרחים ו-26 שוטרים. "מובארק אישר להשתמש באש חיה על מפגינים. הירי הזה נמשך כמה ימים והוא לא עשה דבר, וזה מאשש את האחריות שלו בעניין", טען מרוואן. כמו כן הוא ציין כי הירי לעבר המפגינים נעשה לעבר הראש והחזה, מה שמצביע על כך שהתבצע על ידי צלפים שפעלו מטעם מנגנוני הביטחון, עליהם מובארק אחראי.

ביום חמישי האחרון פרסם העיתון המצרי "אל מסרי אל-יום" את טענותיו של מובארק בסוגיית הפגיעה במפגינים. "לא נתתי לאף גורם הוראה להרוג מפגינים", אמר מובארק. "רק קיבלתי דיווחים מהמצב ברחובות. הפעם היחידה שדיברתי עם שר הפנים חביב עאדלי, הייתה כשביקשתי ממנו לא להתנגש עם מפגינים, ולהישמר מפני הסתננות של אנשים מבחוץ לתוך אותן הפגנות. אני זה שביקשתי מהכוחות החמושים לרדת לרחובות כדי להגן על המפגינים", הוסיף מובארק.

ממצאי ועדת החקירה לאירועים שהחלו ב-25 בינואר והובילו לסילוקו מהשלטון של מובארק, עולה עוד כי "הרשויות מעולם לא חשפו את המספר המדויק של האסירים הפוליטים. על פי הערכות של ארגוני זכויות אדם, רק בשנה האחרונה המספר עומד על בין 6,000 ל-10,000 אסירים". על פי הדו"חות של ארגונים אלה, תחת הנהגתו של מובארק ביצעו כוחות הביטחון עינויים אכזריים באסירים, שכללו מכות חשמל, הצלפות ומניעת שינה. עם הדחתו של מובארק שוחררו 1,659 אסירים, אולם לא ידוע כמה בני אדם נותרו עדיין במאסר.

"תחת מסווה של 'מצב חירום', ממשלתו של מובארק פעלה במשך שנים תוך הפרה בוטה של זכויות אדם מבלי לחשוש מעונש. זהו רגע של שינוי משמעותי", קבע מרוואן.

מובארק אושפז לפני כשבוע בבית חולים עקב מצבו הרפואי, ואמור להישאר שם לפחות עוד שבוע נוסף. טרם הוגש נגדו כתב אישום מלא. העיתון המצרי "אל מסרי אל-יום" דיווח על שיפור שחל היום במצבו הבריאותי והנפשי. לראשונה מאז אשפוזו, ירד מובארק ממיטתו והתהלך בחדר בלווית כלתו. העיתון דיווח עוד כי הנשיא המודח נמנע מקריאת עיתונים ואף ביקש מפורשות מבני משפחתו שלא להביאם אליו.

(עדכון ראשון: 22:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully