המסמכים נחשפים

ויקיליקס: ארה"ב מימנה בחשאי את מתנגדי אסד

ממסמכים שהודלפו לאתר ויקיליקס ופורסמו ב"וושינגטון פוסט" עולה כי הממשל האמריקאי העביר לפחות 6 מיליון דולר לגורמי אופוזיציה סוריים, החל משנת 2006, כולל בתקופת אובמה

18/04/2011

מחלקת המדינה האמריקאית מימנה בחשאי גורמי אופוזיציה סוריים, בהם גם תחנת טלוויזיה בלוויין, ששידרה תכניות נגד משטר של הנשיא, בשאר אסד. כך עולה ממסמכים שהודלפו לאתר ויקיליקס ופורסמו הלילה (שני) ב"וושינגטון פוסט". לא ידוע האם המימון נמשך גם בימים אלה.

תחנת הטלוויזיה, ברדה, החלה את שידוריה באפריל 2009, אבל באחרונה מסקרת בהרחבה את המהומות בסוריה נגד משטר אסד, שהחלו בחודש מרץ האחרון. התחנה קרובה לתנועת הצדק והפיתוח, קבוצת גולים סוריים הפועלת גם היא בלונדון. לפי המסמכים שדלפו לויקיליקס, ארה"ב העבירה לקבוצה סכום של 6 מיליון דולר במצטבר החל משנת 2006, על מנת להפעיל את התחנה וכן לגורמי אופוזיציה הפועלים מתוך סוריה.

ההחלטה לממן את אותם גורמים התקבלה בתקופת ממשלו של הנשיא ג'ורג' בוש, לאחר הקיפאון ביחסים עם דמשק שהחל בשנת 2005. עם זאת, המימון נמשך גם בתקופת ממשל אובמה, בזמן שניסה להפשיר את היחסים עם אסד. כזכור, בינואר האחרון מינה הממשל האמריקאי שגריר בדמשק לראשונה מזה שש שנים.

עוד עולה מהמסמכים שהודלפו, כי השגרירות האמריקאית בדמשק הביעה חשש בשנת 2009, לפיו לגורמי מודיעין בסוריה נודע על המימון, ואף המליצו לשקול מחדש את ההחלטה בטענה שהיא עלולה לפגוע במאמץ לשקם את היחסים בין המדינות.

ב"וושינגטון פוסט" טוענים כי החליטו להיענות לבקשת מחלקת המדינה, ולא לפרסם את רשימת המימון המלאה, מחשש לשלומם של הגורמים הממומנים. במחלקת המדינה סירבו להתייחס לפרסום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully