וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: מבצעי רצח האיטלקי בעזה - הסיוט של חמאס

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

15.4.2011 / 10:19

הארגונים הסלפיים הג'יהאדיסטים הפועלים ברצועה קוראים תיגר על שלטון חמאס. ארגון "האיחוד והג'יהאד" מינף את המאבק ורצח את האזרח האיטלקי. כך תיראה המלחמה הבאה של חמאס

לפני כחודשיים עצרו כוחות הביטחון של חמאס את מחמוד טאלב, המכונה "אבו מועתסם מוקדסי". טאלב היה בעבר חבר בזרוע הצבאית של חמאס, אולם לאחר שפרש ממנה, הקים גוף קיצוני בשם "ג'לג'לת" ובמסגרתו נלחם קשות בחמאס. לפני כחודש וחצי עצרו כוחות הביטחון של חמאס את הישאם סעידני, מנהיג קבוצה איסלמית קיצונית בשם "ארגון האיחוד והג'יהאד". לרובנו שמותיהם של סעידני וטאלב לא אומרים דבר, אולם עבור חמאס הם נחשבים למבוקשים ה"כבדים" ביותר ומעצרם יצא לפועל לאחר חודשים ארוכים של מרדף.

שני ארגונים אלה, כמו יתר הארגונים הסלפיים הג'יהאדיסטים הפועלים ברצועה, מצליחים אחת לכמה זמן לקרוא תיגר על שלטונו של חמאס. עיקר מאבקם בחמאס נובע מתפיסת עולם דתית: אותם ארגונים, המזוהים עם אל-קאעדה, רואים בחמאס גורם איסלמי מתון מדי שמוכן לוותר על עקרונות איסלמיים בתמורה לשררה ולהפסקת אש עם ישראל. גם ה"חיזורים" של חמאס אחר המערב מרגיזים אותם מאוד. חלומם הגדול של מאות הפעילים באותם ארגונים קיצוניים הוא הקמת אמירות איסלמית שתושביה יחיו על פי חוקי ההלכה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ויטוריו אריגוני. צילום: באדיבות תנועת הסולידריות הבינלאומית עם הפלסטינים - ISM)/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעצרם של טאלב וסעידני טלטל קשות את אותם ארגונים. אחד מהם, 'ארגון האיחוד והג'יהאד' – ארגון די ותיק שלפני חמש שנים ביצע מספר פיגועים בסיני, החליט לשבור את הכלים במאבקו מול חמאס, חטף את ויטוריו אריגוני ודרש לשחרר את סעידני בתמורה לשחרור אריגוני. הוא אף העניק לממשלת הניה 30 שעות לעשות זאת. בהתחלה לא היה ברור אם אכן מדובר באזרח איטלקי, שכן בקטע הווידאו שהועלה ליו-טיוב קולו לא נשמע, אולם ככל שהשעות נקפו התברר כי אכן מדובר באריגוני. בשעת לילה מאוחרת נמצאה גופתו בבית נטוש בעזה.

רצח אריגוני הוא חסר-תקדים ברצועה, ומזכיר מראות מפחידים מפקיסטן ועירק, דבר שחמאס ניסה להימנע ממנו במשך שנות שלטונו. המקרה האחרון של חטיפת אזרח זר היה כשהעיתונאי הבריטי אלן ג'ונסטון נחטף על ידי ארגון איסלמי-קיצוני אחר בשם "צבא האיסלם" אולם לאחר משא ומתן בין חוטפיו לבין חמאס, הוא שוחרר כעבור ארבעה חודשים. "צבא האיסלם" גילה אז אחריות מסוימת, "ארגון האיחוד והג'יהאד" טרף לגמרי את הקלפים. את הנזק התדמיתי הכבד שנגרם לרצועת עזה (וגם לחמאס עצמו) מנסים בכירי חמאס למזער באמצעות גל מעצרים וקריאה לפעילי זכויות האדם לא לחשוש להמשיך להגיע לעזה.

המאבק בין חמאס לבין הארגונים הסלפיים-ג'יהאדיסטים ברצועה עשוי, בעקבות רצח אריגוני, לעלות שלב ולהפוך למלחמה של ממש. בימים הקרובים נחזה בוודאי בגל מעצרים נרחב של עשרות פעילים סלפיים מצד כוחות הביטחון של חמאס, מה שיחייב ודאי את אותם ארגונים להגיב בפיגועים נגד חמאס. בחודשים האחרונים התבסס כוחם של אנשי הג'יהאד העולמי בעזה. בחמאס אמנם המשיכו להיאבק בהם, אך גילו מדי פעם רחמנות כששחררו מהכלא עשרות פעילים לרגל חג כזה או אחר. כעת מבינים בחמאס שהגיע הזמן לחסל אותם כליל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully