וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: עובדות זרות שנכנסו להריון לא יגורשו

13.4.2011 / 12:13

בג"ץ קבע כי יש לבטל את הנוהל לפיו עובדת זרה שנכנסת להריון מאבדת את מעמדה החוקי בישראל. "נוהל הכרוך בפגיעה עמוקה בזכויותיה החוקתיות של העובדת הזרה", נכתב בפסק הדין

בג"ץ הורה היום (רביעי) לבטל את "נוהל הטיפול בעובדת זרה בהריון", שקבע כי עובדת זרה שנמצאת בישראל כדין, תאבד את מעמדה בישראל בשל הריון ולידה. עוד קובע הנוהל, כי העובדת תידרש לעזוב את ישראל, ותוכל לשוב רק אם תשאיר את התינוק בחו"ל.

ב-2005 עתרו הארגונים קו לעובד, האגודה לזכויות האזרח, מוקד סיוע לעובדים זרים, נעמ"ת ורופאים לזכויות אדם בדרישה לבטל את הנוהל, שלטענתם פוגע באופן אנוש בזכויות של העובדות הזרות, ומנוגד גם למשפט הישראלי האוסר על פיטורי נשים בהריון ולאמנות בינלאומיות שישראל חתומה עליהן, האוסרות על אפליית נשים מהגרות.

מנגד, המדינה טענה כי בשנים האחרונות נאלצות הרשויות להתמודד עם גל של הגירה בלתי חוקית מארצות בהן רמת החיים נמוכה ביותר, ואלפי עובדים זרים משתקעים בישראל לאחר שפג תוקף האשרה שלהם. נוהל העובדת הזרה, נטען, הוא אחד האמצעים להתמודד עם הצורך לצמצם את היקף העובדים הזרים השוהים בישראל.

הפסיקה האחרונה של פרוקצ'יה

בפסק דינה האחרון, כתבה השופטת אילה פרוקצ'יה שפרשה היום, כי "נוהל העובדת הזרה כרוך בפגיעה עמוקה בזכויותיה החוקתיות של העובדת הזרה. הוא פוגע בזכויותיה להורות ולמשפחה, וכן בציפיותיה הכלכליות-רכושיות". היא קבעה כי התפיסה המשפטית בישראל לא מתירה להעמיד את העובדת הזרה במצב שעליה לבחור בין זכות חוקתית להורות לבין פגיעה בציפיות כלכליות ובזכות היסוד לקניין.

היא הוסיפה שהפיכת מימושה של זכות האדם להורות לעילה שבגינה יורחק אדם מישראל, "משמעה נקיטה באמצעי שפגיעתו חמורה עשרת מונים" מאמצעים אחרים שעשויים להשיג את תכלית המדיניות הממשלתית, דוגמת יצירת מערכת כללים וערבויות שתבטיח שהעובדת תעזוב עם התינוק לאחר שהוויזה שלה תסתיים.

בארגוני זכויות האדם שעתרו נגד הנוהל בירכו על ההחלטה, והביעו תקווה כי בית המשפט יוסיף להגן על זכויותיהן של מהגרות עבודה מפני פגיעת משרד הפנים ורשויות המדינה.

מהרשות להגירה ואוכולוסין נמסר, כי הם לומדים את פסק הדין ויבחנו תגובתם בהמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully