וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרע בין הצבא למפגינים במצרים: "כאן לא לוב"

רבבות מצרים יצאו בסופ"ש לכיכר תחריר למחות על עיכוב הרפורמות ולדרוש את שפיטת מובארק - על רקע דיווח לפיו הוא מחביא 700 מיליארד ד'. לראשונה, פינה אותם הצבא באלימות - 2 נהרגו

קו פרשת המים ביחסי צבא מצרים עם המפגינים הקוראים לדמוקרטיה במדינה: לאורך אירועי המהפכה בחודשים ינואר ופברואר הקפידו שני הצדדים לשמור על יחסים טובים, ובכיכר א-תחריר נראו כל העת תמונות של מפגינים מחובקים עם החיילים - שמצדם, נמנעו מכל פעולה אלימה נגדם. אולם בסוף השבוע האחרון התנפצה האידיליה - מאות אלפי המפגינים קראו קריאות נגד הצבא, שהואשם בהתמהמהות בכינון הרפורמות במדינה, ואילו הצבא פינה לראשונה מפגינים מהכיכר באלימות בלילה בין שישי - כדי לאכוף את העוצר שעדיין תקף בין 2:00 ל-5:00. במהלך הפינוי נהרגו שני אזרחים ונפצעו 71. כמו כן, עצר הצבא 42 בני אדם.

כיכר א-תחריר, קהיר, מצרים, בעקבות ההפגנה האלימה, 9 באפריל 2011. רויטרס
מפגין על משאית צבאית שהועלתה באש בכיכר, אתמול/רויטרס

אמש (שבת) נשמעו נחרצים מאוד בצבא, כשהודיעו כי "כיכר א-תחריר תרוקן ממפגינים בנחישות ובעוצמה, כדי לוודא שהחיים חוזרים לשגרה". אולם המפגינים עצמם לא מתקפלים במהרה, ומאות מהם המשיכו להפגין בכיכר גם הבוקר. זיין עבד אל-לטיף, אחד המפגינים, נשמע גם הוא נחוש ביותר בשיחה עם רויטרס, כשהגיב להודעת הצבא: "אם הם ישתמשו בכוח, גם אנחנו נשתמש בכוח. כאן זה לא לוב, שם הצבא יכול פשוט לתקוף אזרחים".

מאות אלפי המפגינים התכנסו בכיכר ביום שישי, להפגנה הגדולה ביותר מאז המהפכה, כדי למחות על כך שהנשיא המודח, חוסני מובארק, ובני משפחתו, טרם הועמדו לדין. רבים מהמפגינים האשימו את ראשי המועצה הצבאית העליונה, השולטים במדינה בפועל עד לקיומן של בחירות בספטמבר הקרוב, בשיתוף פעולה עם שרידי המשטר המושחת. המפגינים גם קבלו על האיטיות הרבה שבה מתקדמות הרפורמות הפוליטיות במדינה, ורבים מהם האשימו באופן אישי במחדלים את ראש המועצה הצבאית, מוחמד חוסיין טנטאווי. המפגינים אף העלו באש שלושה כלי רכב של הצבא, ומאות מהם חידשו את ימי המהפכה, כשנותרו לישון בכיכר והודיעו כי לא יעזבו אותה עד שמובארק יעמוד לדין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הפגנה בכיכר א-תחריר, קהיר, מצרים, בדרישה להעמיד את חוסני מובארק לדין ונגד שלטון הצבא, 8 באפריל 2011. רויטרס
המפגינים בכיכר ביום שישי/רויטרס

חסן נאפע, פרופסור מצרי למדע המדינה שהיה מעורב בארגון תנועת המחאה במצרים, ניסה להסביר לרויטרס את המלכוד שבתוכו פועל כעת הצבא: "הוא מנסה לאזן בין יישום הרפורמות, טיהור המערכת השלטונית הישנה ושמירה על יציבות כלכלית ופוליטית. עם זאת, בצבא יודעים היטב שדמויות מפתח רבות מעידן מובארק עדיין שולטות בכלכלה ויש להן שורשים עמוקים בחברה. לפיכך, הם נדרשים לצעדים מדודים".

בתוך כך, על רקע הדרישה להעמיד את מובארק לדין, דיווח בסוף השבוע ה"וושינגטון פוסט" כי לרשותו הגיע עותק של מסמך שהכין בעניין מובארק התובע הכללי במצרים, עבד אל-מג'יד מחמוד, והועבר לידי הרשויות בארה"ב. מהמסמך עולה כי מובארק ומשפחתו (ספציפית שני בניו - גמאל ועלא) מסתירים נכסים בשווי כולל בלתי נתפש של 700 מיליארד דולר - הרבה יותר מכל ההערכות שפורסמו עד כה. לפי הדיווח, הכסף מוחזק על ידם במזומן, בזהב ובנכסים שונים אחרים. עם זאת, לא ברור מה מהימנות הנתונים שבמסמך.

כיכר א-תחריר, קהיר, מצרים, בעקבות ההפגנה האלימה, 9 באפריל 2011. רויטרס
שוב נשארו מאות מפגינים לישון בכיכר: "לא נעזוב עד שמובארק יועמד לדין/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully