וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מי הייתה המונה ליזה? אולי העצמות יגלו

חוקרים באיטליה הודיעו כי בכוונתם להוציא את עצמותיה של ליזה גרארדיני מהקבר במנזר בפירנצה, כדי להשיב פעם אחת ולתמיד על השאלה: האם היא המודל ליצירת המופת המפורסמת בהיסטוריה?

חוקרים באיטליה הכריזו היום (שלישי) כי הם מתכוונים להוציא מקבורה עצמות במנזר בעיר פירנציה, בתקווה שיזהו את שרידיה של האשה בעלת החיוך השובב מתקופת הרנסס, שלפי ההערכות הייתה המודל לציורו המפורסם של לאונרדו דה וינצ'י, המונה ליזה. ראש הפרויקט, סילבנו ויצ'נטי, הודיע היום כי החפירות במזרר סנט אורוסלה, במרכז העיר, יחלו בסוף החודש.

החוקרים מקווים שבדיקת העצמות תוכל לסייע במציאת הפתרונות לכמה מהתעלומות האופפות את התמונה, אחת מיצירות המופת הגדולות בהיסטוריה, ובין היתר, הם מצפים שהיא תספק מענה לשאלה המטרידה את ההיסטוריונים: האם האשה הניבטת מהציור היא אכן מי שנטען שהיא: ליזה גרארדיני, אשתו של סוחר משי עשיר בשם פרנצ'סקו די ג'יקונדו. הדעה הרווחת היא שגרארדיני אכן היא הדמות בציור, שבאיטליה אף הנקרא "לה ג'יקונדה" - אך מעולם לא סופקה לכך הוכחה ניצחת. עם זאת, לפני כמה שנים מצא היסטורין איטלקי חובב תעודת פטירה המעידה כי גרארדיני נקברה במנזר בפירנציה - ובעקבות זאת הוחלט לבדוק את עצמותיה.

נסיבות יצירתה של המונה ליזה אפופות מסתורין כמעט כמו המבט המצועף של הדמות המצוירת. לפי העדות ההיסטוריות היחידה המוכרת, של כותב הביוגרפיות ג'ורג'ו וזארי, היא הוזמנה ב-1503 על ידי הסוחר ג'קונדו, בעת ששהה בפירנצה, ולאונרדו סיים את העבודה עליה ב-1506 או ב-1507. בשנת 2006 בחנו מומחים מקנדה את הציור בעזרת קרניים אינפרא-אדומות וחשפו שכבות נסתרות. באחת מהן נראה צעיף, מסוג ששימש בתחילת המאה ה-16 נשים בהריון או סמוך להולדת התינוק. הגילוי חיזק את ההשערה שהתמונה היא אכן של גרארדיני, שבדצמבר ב-1502 נולד בנה השני‏‏.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully