וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופא על המצוקה: "מנסה לשרוד ולהציל את החולים"

אריאל נוי

4.4.2011 / 16:07

רגע לפני השביתה, מנהל יחידת הטראומה בבי"ח קפלן ברחובות, ד"ר יורם קליין, מסביר את הסיבות שהביאו את ההסתדרות הרפואית להכריז על שביתה. לדבריו, "בארץ מתעוררים רק כשקורה אסון"

"מערכת הבריאות בישראל על סף קריסה", כך תיאר היום (שני) ד"ר יורם קליין, מנהל יחידת הטראומה בבית החולים קפלן ברחובות את המצב שהוביל להכרזת ההסתדרות הרפואית על שביתת אזהרה שתתקיים מחר ומחרתיים. "אני כרופא ומנהל יחידת הטראומה קורס, אין לי ברירה ואני מנסה לשרוד ולהציל את החולים", סיפר קליין. לדבריו, בארץ מתעוררים רק כשקורה אסון. "צריך להפסיק לדבר על אסונות ונדבר על חיי היום יום. הסיבה היחידה שאנשים לא מתגלגלים ברחובות ומתים זה בגלל שהרופאים לוקחים על עצמם עוד ועוד". נציגי הסתדרות הרופאים מקיימים בשעה זו דיונים בניסיון למנוע את שביתת האזהרה שאם אכן תצא אל הפועל, יפעלו בתי החולים הציבוריים בישראל במתכונת שבת וקופות החולים כללית ולאומית לא יספקו שירותים למשך יממה.

ד"ר קליין המשיל את מקור השביתה לסיפור על פריץ וסוס. "שביתת הרופאים שתחל מחר משולה לסיפור של הפריץ והסוס. היה פריץ אחד שהיה לו סוס שעבד קשה בשדה. יום אחד החליט הפריץ לקצץ באוכל של הסוס כיוון שזה היה יקר לו. מדי יום הוא הפחית את האוכל לסוס ולאחר שבועיים הסוס מת". לדבריו, "כך היא מערכת הבריאות בישראל. הרופאים, בשארית כוחותיהם, מניעים את המערכת". קליין הרחיב את המשל והסביר גם את מוסר ההשכל של סיפורו. "הפריץ היה מופתע ממותו של הסוס ואמר: 'עד שהצלחתי להרגיל אותו לאכול פחות, הוא מת'. במערכת הבריאות שלנו הממשלה מרגילה את הרופאים ואת כל המערכת לפחות עד שהיא קורסת".

ד"ר קליין האשים את הממשלות לדורותיהן בעוול, לדבריו, שנעשה למערכת הבריאות. "לאיזו מדינה מתוקנת אין שר בריאות? על מה הממשלה חושבת כשהיא לא ממנה שר בריאות? ב-30 השנים האחרונות שר בריאות הוא תפקיד של ברירת מחדל", אמר. מפאת תפקידו, ד"ר קליין לא יממש את השביתה עד הסוף. "בלית ברירה אני חייב להציל אנשים ואני לא רוצה שהשביתה תגרום למוות או לפגיעה בחולים. דוגמה נוספת למחדל היא שאין מתחמים לטראומה או כירורגיה דחופה".

משרד הבריאות: "זמן להידברות מרתונית"

מספר מיטות האשפוז ביחידה לטיפול נמרץ בבית חולים קפלן הוא רק דוגמה אחת למחדל של משרד הבריאות. על פי תקן מערבי, שיעור המיטות בטיפול נמרץ אמור לעמוד על 10% מכלל המיטות בבית החולים. בקפלן ישנן 600 מיטות, ועם זאת רק שמונה מיטות לטיפול נמרץ במקום 60. "אנחנו נאלצים לעשות סלקציה, לבחור במי לטפל. זו כבר לא שהמדינה מזלזלת ברופאים, היא מזלזלת בחולים", הסביר ד"ר קליין.

ד"ר ישראל אייליג, רופא מרדים בכיר בבית חולים סורוקה וסגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל סיפר לוואלה! חדשות על המצוקה שהביאו אותו כרופא לשבות מעבודתו. "אני מאמין שלרופא אסור לשבות. אנחנו, הרופאים, מדברים על כך שניסינו בכל דרך לא לשבות והמערכת הביאה אותנו למצב הזה". למרות זאת, ד"ר אייליג מאמין כי לא רק המערכת היא זו שכשלה. "בשנת 2000 חתמנו על הסכם של עשר שנים בו אמרנו שלא נשבות ומכאן מתחילה הבעיה. אם הרופאים לא היו חותמים על הסכם כזה אולי המצב לא היה מדרדר כך ואולי בממשלה לא היו מנצלים את העובדה זאת".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"באוצר מנותקים מהמציאות ומהפריפריה"

בתוך כך, פרסם היום משרד הבריאות תגובה על השביתה הצפויה בבתי החולים ובחלק מקופות החולים. "ההכרזה הנוכחית של ההסתדרות הרפואית על שביתה במערכת הבריאות מביאה את המשא ומתן לישורת האחרונה. החובה על כולנו להתכנס כדי למצוא פתרון לכל הבעיות, בין השאר על ידי פשרות. זה הזמן להידברות מרתונית ולא בנקיטת טקטיקות של משא ומתן", לשון התגובה.

"משרד הבריאות יכנס את כל הגורמים האחראיים בדרישה לגלות אחריות ולמצות את הדיון להשגת הסכם, כדי לא לפגוע בציבור החולים. בין השאר, יפרסם המשרד קווים מנחים לבתי החולים וקופות החולים ויקבע הגבלות לקיום שביתה במתכונת שבת, במטרה למזער את הפגיעה במערכת הבריאות ובציבור החולים".

ממשרד האוצר נמסר כי "מדובר בשביתה אותה ניתן למנוע ועדיף שהרופאים יתמקדו בקידום המשא ומתן, או ייענו להצעת המדינה לקיום הליך בוררות מוסכם וזאת על מנת שלא לפגוע בציבור האזרחים". הפער בין עמדות הצדדים עדיין גדול: האוצר מציע לרופאים תוספת שכר של 2.3% לשנה למשך חמש או שמונה שנים לבחירתם (עד 18.4% לשמונה שנים) - תוספת דומה לזו שנקבעה בהסכם השכר של ההסתדרות במגזר הציבורי.

ד"ר אייליג אמר בתגובה להצעת האוצר כי "אם עושים חשבון פשוט זה יוצא 2.3 אחוזים לשנה. משכורת ממוצעת של רופא היא 40 שקלים לשעה אז בעצם מציעים לנו תוספת של 40 אגורות לשעה זה ביזיון מוחלט". לדברי ד"ר אייליג, משרד האוצר מנסה להעלות אחוזים על ידי פיתוי רופאים מהמרכז להגיע לדרום. "איך נתפרנס? איך תגדיל את ההכנסה שלך? פשוט תעשה יותר שעות. אם לא זה, אז תעבור לפריפריה, כי גם בזה יש מילכוד. משרד האוצר מתנה תנאים לפיהם מי שיעבור לפריפריה יקבל את האחוזים האלה. שוב הם קושרים אותנו בידיים", מסביר אילייג, "אני עובד בסורוקה אז אני ממש מודע לתלוש, למעשה שוב בחשבון פשוט - מה שמגיע לנו בחודש שלם, רופא עושה את זה בשעה במרכז בניתוח פרטי. אמרתי את זה לאחד מנערי האוצר, והדגשתי - בוא איתי לבאר שבע תראה איך הרופאים עובדים. מה הוא ענה לי? עזוב זה רחוק מדי בשבילי. באוצר מנותקים מהמציאות ומהפריפריה וזה מאד עצוב " האשים ד"ר אייליג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully