וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביון הבריטי: "הלח"י תכנן לרצוח את צ'רצ'יל"

מסמכים של שרות הביון הבריטי חושפים כי ארגון הלח"י תכנן לשלוח סוכנים ללונדון במטרה להתנקש בחיי ר"מ בריטניה, וינסטון צ'רצ'יל ובחיי שר החוץ שלו ארנסט בווין בשנת 1944

הלח"י תכנן להתנקש בחייו של ראש ממשלת בריטניה בשנת 1945, וינסטון צ'רצ'יל – כך עולה ממסמכים של ארגון הביון הבריטי, ה-MI-5 המתפרסמים הבוקר (שני) ב"טלגרף" הבריטי. מהמסמכים עולה כי אליהו בית-צורי, איש הארגון שכונה על ידי הבריטים כ"כנופיית שטרן" על שם יאיר שטרן שעמד בראשה, הציע לשלוח סוכנים במטרה להרוג את צ'רצ'יל בלונדון, כמו גם את שר החוץ בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה – ארנסט בווין.

הדבר נודע לשרות הביון הבריטי בעקבות מעצר של איש לח"י אחר שבחקירתו באפריל 1945 חשף בפני רב-סרן ג'יימס רוברטסון ממחלקת המזרח התיכון בארגון הבריטי, כי בית-צורי תכנן לפגוע בחייו של צ'רצ'יל בחודש נובמבר 1944 – בזמן שבריטניה ובעלות הברית נלחמו בגרמניה הנאצית באירופה.

איש הלח"י אמר בחקירתו כי "ברגע שבית-צורי שב למפקדת הלח"י הוא הציע להתחיל בתכנון להתנקש בחיי בכירים בריטיים, כולל בחייו של ראש הממשלה, ולשם כך הוא הציע לשלוח סוכנים לבצע את המלאכה בבירה הבריטית". עם זאת, רוברטסון העריך כי התכנון לא היה בשלבים מתקדמים. "ואולם", ציין החוקר, "אפשר להעריך שהסכנה לפגיעה בחיי אנשים חשובים כאן, עדיין צריכה להעסיק אותנו". בית-צורי נלכד לבסוף על ידי הבריטים והוצא להורג בשנת 1945 בגין רצח הלורד מוין, השר הבריטי לענייני המזרח התיכון וחברו הקרוב של צ'רצ'יל בנובמבר 1944 בקהיר.

"הקבוצה זוכה לתמיכה בקרב היהודים"

בתום מלחמת העולם השנייה, חלה עלייה בפעולות הישוב נגד המנדט הבריטי במטרה לגרשו מהארץ ולהקים מדינה יהודית עצמאית - כך על פי הדו"ח הבריטי. בחודש פברואר 1946, למשל, שלח האחראי על הביטחון במנדט הבריטי בפלסטין מברק חסוי לממשלה בלונדון, בו נכתב כי ממידע שהגיע מ"מקורות מהימנים" עולה כי קיים קשר לרצוח שרים בריטים. "כנופיית שטרן מאמנים חברים שייצאו ללונדון להתנקש בחיי שרי הוד מלכותה, במיוחד בשר בווין", כתב קצין הביטחון שהוסיף כי "הקבוצה זוכה לתמיכה ואמפתיה מדמויות יהודיות מרכזיות בפלסטין וזרם קבוע של מתגייסים מתנדבים לשורותיה".

חששם של הבריטים מפני פגיעה בחיי שרים בממשלה גבר לאחר נאום שנשא שר החוץ בווין, שעל פי אחד הדוחות הבריטיים, גרם למרירות קשה בקרב הקהילה היהודית בארץ. לדברי מחבר הדו"ח, היהודים תפשו את הנאום כאחד הנאומים האנטישמיים ביותר שנישא אי פעם על ידי אנשי מדינה בריטים. הדאגה הבריטית גאתה לאחר פיצוץ מלון המלך דוד בירושלים על ידי האצ"ל בחודש יולי 1946 בו נהרגו 91 בני אדם.

ההערכה ב-MI-5 היתה כי האצ"ל או הלח"י ינסו להתנקש בחיי בווין בביקורו המתוכנן בקהיר לשם חתימה על הסכם. "כמובן שתהיה סכנה שינסו לפגוע בחייו, או על ידי גופים המתנגדים להסכם, או על ידי ה'ארגון' (האצ"ל) או שטרן", נכתב בדו"ח שרות הביון.

"צ'רצ'יל בכלל לא היה מטרה, כיוון שב-1945 הוא הפסיד את הבחירות. בווין, לעומת זאת, היה שונא ישראל, והוביל מדיניות שלא נתנה ליהודים שניצלו מהשואה להגיע לארץ – ולכן הוא היה שווה חיסול, אבל למיטב ידיעתי לא היו תוכניות כאלה" – כך אמר יאיר שטרן, בנו של מנהיג הלח"י שעל שמו הוא נקרא. שטרן סיפר לוואלה! חדשות כי "מבדיקה בספרות לח"י, אין שום זכר בעניין לפרסומים האלה. נראה שהאנגלים היו בפניקה, והם העריכו שייתכן ויש תכנון כזה. יכול להיות שמישהו זרק הצעה לאוויר, אבל לא הייתה שום תוכנית אופרטיבית בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully