וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות בסוריה, ארבעה נהרגו מאש כוחות הביטחון

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

1.4.2011 / 16:40

הנשיא הסורי שיבח את המפגינים בנאומו השבוע, והם בתגובה יצאו להפגין לאחר תפילות יום שישי במסגדים, במסגרת ”יום זעם” נוסף במדינה. דיווח: כוחות הביטחון פתחו באש והרגו ארבעה

למרות נאומו של נשיא סוריה בשאר אסד ביום רביעי, וההבטחות המגומגמות לרפורמות, ההפגנות בסוריה התחדשו היום (שישי). מאות מפגינים נגד שלטון מפלגת הבעת' השולטת בסוריה נאספו בבירה דמשק ובערים דרעא, לטקיה ובניאס לאחר תפילות יום שישי במסגדים, כך דיווחו פעילים במדינה לסוכנות רויטרס.

כוחות הביטחון בסוריה הרגו אחר הצהריים לפחות ארבעה בני אדם במהלך עימותים עם מפגינים בדומא, פרבר דרומי של הבירה דמשק. עדי ראייה דיווחו כי הכוחות פתחו באש אל עבר המפגינים. רשת אל ערבייה דיווחה כי ייתכן שמניין ההרוגים מגיע למעשה לעשרה, אך במשטר הסורי מכחישים. כמו כן עשו הכוחות שימוש בגז מדמיע. ריכוז נוסף של מפגינים בדמשק נמצא בסמוך למסגד רפאעי, שם הם קראו קריאות בעד חירות וזכויות. במהלך העימותים נעצרו שישה מפגינים ועשרות אחרים הוכו באלות.

האופוזיציה הסורית הכריזה על היום כ"יום זעם" נוסף של הפגנות נגד משטרו של אסד. כוחות הביטחון הסורים התפרסו באזורי החיכוך, בעיקר בעיר החוף לאטקיה והעיר הדרומית דרעא.

רשת הטלוויזיה BBC בערבית דיווחה כי אלפי בני אדם הפגינו בעיר דרעא וכי כוחות הביטחון הסורים נמצאים בכוחות מתוגברים במקום. עדי ראייה דיווחו כי חיילי צבא סוריה מונעים מהמפגינים שיצאו ממסגד אל-עומרי בעיר לנוע לעבר מרכז העיר. "עד כה הם לא עושים שימוש באלימות", הוסיפו. על פי הדיווחים, המפגינים קראו קריאות נגד המשטר, בעד חירות וגם סיסמאות כמו "הצבא והעם - יד אחת" .

הפעילים דיווחו כי מסביב למסגדים ישנה נוכחות כבדה של סוכני המשטר, המלווים בתומכיו של הנשיא אסד. "המשטר מתשמש בטקטיקה חדשה", אמרו הפעילים. "מנגנוני הביטחון לא מתעמתים עם המפגינים לבדם, אך הם ברוטאלים בדיוק באותה המידה".

גם הכורדים בסוריה מוחים

גם באזורים הכורדים של סוריה פרצו מספר הפגנות, לראשונה מאז פרוץ המחאה במדינה. פעיל זכויות האדם באזור, רדיף מוסטפא, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי מאות בני אדם מפגינים בקמישלי ובעמודא בקריאה לקדם זכויות. המפגינים צעקו: "אללה, סוריה, חירות וזהו". לדבריו, הפגנה נוספת פרצה באזור העיר חסכה בהשתתפות 200 בני אדם. "כוחות הביטחון פיזרו את ההפגנה מבלי שביצעו מעצרים", הוסיף.

מחלקת המדינה האמריקאית פרסמה אמש אזהרת מסע לכל אזרחיה שלא להגיע לסוריה, וכן ביקשה מאזרחיה הנמצאים כעת בסוריה לשקול את עזיבתם המידית. באזהרת המסע צוינו לאטקיה ודרעא, שהיו מוקד המהומות בשבועות האחרונים. בהודעה האמריקאית נכתב כי "מפגינים באזורים אלה דוכאו באלימות על ידי כוחות הביטחון המקומיים, ויש דיווחים לגבי פגיעה מכוונת בתשתיות התקשורת ואש חיה בשכונות רבות בערים אלה".

(עדכון ראשון: 14:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully