וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: ההרתעה שהושגה ב"עופרת יצוקה" נשחקת

ניר יהב ויהושע בריינר

24.3.2011 / 11:56

גם חמאס וגם צה"ל לא מעוניינים בסיבוב לחימה נוסף, אבל היוזמות העצמאיות של הג'יהאד האיסלמי והתגובות הצבאיות של ישראל עלולות לגרור את שני הצדדים לעימות

הפיגוע אתמול בירושלים החזיר לא רק את אזרחי המדינה לתקופה הקשה של תחילת האינתיפאדה השנייה, אלא גם את מערכת הביטחון. למרות ההסלמה המשמעותית בדרום והפיגוע באיתמר לפני שבועיים, מטען החבלה אתמול במרכז ירושלים הפתיע את צה"ל והשב"כ, שלא החזיקו בהתרעה נקודתית לפיגוע. בשלב זה מופנית האצבע המאשימה לעבר ארגוני הטרור הקטנים יחסית, בעיקר לג'יהאד האיסלמי.

הארגון מוביל את ההסלמה ברצועת עזה ולמעשה גורר כמעט בכוח גם את חמאס להיכנס לתוך סיבוב לחימה משמעותי נוסף מול ישראל. מאפייני הפיגוע בירושלים אינם אופיניים לחמאס: הנחת מטען חבלה עם משקל קטן של חומר נפץ (1-2 ק"ג) והפעלתו מרחוק הן דרכי פעולה שמאפיינות התארגנות מקומית של ארגון קטן. זאת בניגוד לפיגועי חמאס, שמתוכננים היטב וברוב המקרים מבוצעים על ידי מחבל מתאבד.

המשוואה החדשה של הג'יהאד האיסלמי

חמאס משחק בשנים האחרונות בזהירות: הוא דואג להבעיר אש קטנה רק כדי להזכיר לכולם שישראל היא האויב ולהפנות לעברה את זעמו של הרחוב. מצד שני, הארגון נזהר מאד שלא להבעיר אש גדולה מדי. חמאס אינו מעוניין בהסלמה משמעותית שתוביל למבצע צבאי נוסף ברצועה, משום שהוא עדיין מלקק את פצעיו מהסיבוב הקודם ואינו ערוך דיו לעוד סיבוב. הג'יהאד האיסלמי וארגונים אחרים מיישרים קו ברוב המקרים עם הוראותיו של חמאס להרגיע את השטח, אולם לעיתים - כמו, למשל, ביממה האחרונה - הם חייבים להגיב על חיסול פעיליהם ו"לשנות את המשוואה ל'הרג תחת הרג'", כלשון דוברם.

חמאס גם מבין היטב שפיגוע כדוגמת הפיגוע בירושלים יזוהה עם אנשיו, מה שיאלץ את מנגנוני הביטחון של אבו מאזן, הנבוכים מאד מהפיגוע, לעצור עשרות מפעיליו בגדה. כתוצאה מכך אנו צפויים לראות בימים הקרובים ניסיונות של הנהגת חמאס בעזה להרגיע את הארגונים הפועלים בעזה, כך שלפחות שם הזירה תהיה רגועה. כבר אתמול שוחח ראש ממשלת חמאס איסמעיל הניה עם מזכ"ל הג'יהאד האיסלמי, רמדאן שלח, היושב בדמשק. פרטי השיחה כמובן לא פורסמו, אך אפשר לנחש שהוזכרו בה המילים "תירגעו" ו"הגזמתם".

על אף שלא ניתן לקשור באופן ישיר בין הפיגוע להסלמה ברצועת עזה, ברור שהאווירה השלילית מעודדת יוזמות מקומיות במזרח ירושלים או בגדה המערבית. בשב"כ מזהירים בשנתיים האחרונות מפני התחזקות ארגוני איסלם קיצוניים במזרח ירושלים. חמאס מחזק את אחיזתו במסגדים והחיכוך המתמיד עם היהודים שהתיישבו בשכונות הערביות מאיצים את הצתת האזור. הפיגוע מחזיר את ההרתעה לארגוני הטרור בינוניים דוגמת הג'יהאד, שהבטיחו ביממה האחרונה ש"אין להם קווים אדומים". במילים אחרות, הם מבטיחים להמשיך לפגוע בעורף הישראלי.

יממה גורלית

פיגוע ההתאבדות האחרון היה בדימונה ב-2008, ומאז ועד היום הצליחו גורמי הביטחון לסכל התארגנויות לפיגועים דומים. האירוע אתמול מעיד בעיקר כי למרות העבודה המאומצת של צה"ל והשב"כ, עדיין יש ביכולתם של יחידים או של קבוצות טרור קטנות ומאורגנות להוציא פיגוע בערי ישראל. לא בכדי הסתכמו מרבית הפיגועים בשנים האחרונות בפעולות של יחידים שפעלו עצמאית. פיגועי הטרקטורים, הפיגוע בישיבת מרכז הרב וככל הנראה גם הפיגוע הקשה באיתמר היו כולם פעולות של יחידים, שפעלו עצמאית. גם אם בכירי הג'יהאד האיסלמי לא נתנו את ההוראה להוציא לפועל את הפיגוע, התנהלותם בימים האחרונים בעזה נתנה את ההשראה.

חצי השנה האחרונה מסמנת מגמה של עלייה במספר הפיגועים הקשים בכל הגזרות. ההסלמה הנוכחית בדרום מעידה כי ההרתעה שהושגה בעופרת יצוקה נשחקת; הפיגוע באוגוסט בצומת בני נעים בדרום הר חברון, בו נהרגו ארבעה ישראלים, מעיד על יכולת של פלסטינים להשיג אמצעי לחימה לפגוע בישראלים, אף כי רק מנגנוני הביטחון הפלסטינים רשאים להחזיק בנשק בגדה, עובדה שהופכת את השגתו; הפיגוע הקשה באיתמר מעיד כי עדיין קיימת מוטיבציה משמעותית בגדה לבצע פיגועים, למרות השיפור המשמעותי באורח חייהם של הפלסטינים.

אירועי היממה הקרובה צפויים להיות משמעותיים מאוד עבור ישראל והפלסטינים. ירי רקטות וגראדים אל עבר יישובי עוטף עזה וערים מרכזיות בדרום או תקיפה של צה"ל ברצועה שתביא להרוגים עשויים להחזיר את המצב לימים שקדמו לעופרת יצוקה. גם חמאס וגם צה"ל לא מעוניינים בהסלמה, אולם הניסיון מלמד שלמציאות בשטח דינמיקה משלה. התנהגות שני הגופים בשעות הקרובות היא שתכריע את הכף.

"בגלל ראשי הערים קיבלנו דרום משותק"

סבב הלחימה הנוכחי בדרום הוא מבחן לרמטכ"ל בני גנץ, שבינתיים לא מצליח להשקיט את המצב בדרום. העיניים של כולם, גם במערכת הביטחון הישראלית וגם ברצועת עזה, נשואות אל גנץ - באילו מהלכים יבחר והאם יבקש להבליג על ירי רקטות ולו בשביל החזרת השקט. גם חמאס מביט על פעולותיו של גנץ ובוחן אותם בהשוואה לקודמו. "התפקיד של צה"ל הוא לשמור על השקט, לא להשאיר את מיליון תושבים במתח תמידי", אומר גורם ביטחוני בדרום, שבעריו המרכזיות כבר השביתו את הלימודים בבתי הספר. בפיקוד העורף לא אהבו את ההחלטה של ראשי הרשויות. "צריך לחזור לשגרה. השארת הילדים בבית רק תגביר את הלחץ שבהם נתונים התושבים. ההורים נאלצים להישאר גם הם בבתים ולא ללכת לעבודה וככה קיבלנו דרום משותק", אומרים בצה"ל.

היום צפוי לבקר בישראל מזכיר ההגנה האמריקאי רוברט גייטס. אהוד ברק ירצה להציג בפניו שקט ביטחוני, כדי שבארה"ב יבינו שדווקא בימים שבהם המזרח התיכון בוער ישראל היא אי של שפיות. עם זאת, יתכן שבשלב הזה כבר מאוחר להחזיר לבקבוק את שד ההסלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully