וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתוך גזר הדין: "קצב התנהל כאחרון העבריינים"

22.3.2011 / 11:31

הרכב השופטים במשפטו של הנשיא לשעבר סברו כי "אין אדם הנמצא מעל החוק, יהא מעמדו אשר יהא", וכך השיתו עליו 7 שנות מאסר. בדעת המיעוט תקפה השופטת שבח את מזוז ואת התקשורת

"הנאשם ביצע את המעשים ככל האדם, וככל האדם עליו לשאת בעונש. אין אדם הנמצא מעל החוק, יהא מעמדו אשר יהא" – כך קבעו השופטים ג'ורג' קרא ומרים סוקולוב בדעת הרוב במשפטו של הנשיא לשעבר, משה קצב. קצב נשלח הבוקר (שלישי) על ידי השופטים לשבע שנות מאסר בפועל, ושנתיים נוספות על תנאי. השופטים כתבו בגזר הדין כי ישנה מידה רבה של צדק בטענת הפרקליטות, לפיה דווקא מעמדו הרב של הנשיא לשעבר, ששימש אותו כאמצעי בביצוע עבירותיו, צריך לשמש כסיבה להחמרה בעונשו.

"הטענה כי המחזה של מי שהיה נשיא מדינה נכנס לכלא הוא מחזה מעיק וקשה, ניתנת אולי להבנה במישור הרגשי, אך בוודאי אינה יכולה להתקבל במישור הערכי ולשמש נסיבה ראויה שתצדיק הימנעות מענישה ממשית", כתבו השופטים. הם הוסיפו כי "עבירת האונס פוגעת בגוף קורבנה, פוגעת בנפשו, בכבודו ובחופשיות רצונו. משום חומרתה ופגיעתה הקשה בקורבנה, דומתה לעבירת רצח. התנהלותו של קצב לאחר ביצוע האונס, כאשר פיטר את א' ממשרד התיירות, ואף דאג להצטייד בראיות שיבטיחו את שתיקתה וכללו מניפולציה מכוערת, מתווספות לסיבות להחמיר בעונשו".

עוד ציינו השופטים כי "מדובר במי שכיהן כנשיא מדינה, במשרה רמה ובעלת עוצמה רבה, כאשר פער הכוחות בינו לבין אלו הכפופות למרותו היה עצום", וכן התייחסו לעבירת שיבוש הליכי משפט בה הורשע. הם התייחסו לכך שבמהלך החקירה המשטרתית ניסה לתאם עדויות עם ל', "משל היה הנאשם אחרון העבריינים ולא נשיאה של מדינת ישראל, שבתפקידו סימן יותר מכל את סדרי השלטון והמשטר התקין".

משה קצב ביציאה מבית המשפט לאחר הקראת גזר דינו, מרץ 2011. אורי לנץ
"פעל כאחרון העבריינים". קצב בצאתו מביהמ"ש/אורי לנץ

"הנאשם איננו הקורבן עליו ציווה החוק להגן"

השופטים התייחסו גם לסבל שעבר על קצב ובני משפחתו, אולם הבהירו שאין בכך כדי לצמצם את הענישה המחמירה: "הקלה מעבר לזו שמצאנו לתת לנאשם, תוך העלאת ערך הפגיעה שנגרמה לו אל מול ערך פגיעתו בקורבנותיו, איננה ראויה, ומחטיאה את המטרה. אל לנו לשכוח כי הנאשם איננו הקורבן עליו ציווה החוק להגן, אלא זה שפגע בקורבנותיו".

בניגוד לדעת הרוב, השופטת יהודית שבח האמינה כי יש להעניק לקצב עונש מאסר קצר יותר. שבח כתבה כי יש להתחשב במתן העונש בטענת ההגנה מן הצדק, אותה העלה קצב, בעקבות התנהלות התקשורת בעת המשפט: "הגנה מן הצדק אין בה להפחית כהוא זה, כמלוא הנימה, מחומרת המעשים המבישים שעשה הנאשם ומהחרפה שהעמיד על הציבור בישראל. כל תכליתה היא להפחית מחומרת העונש וממנו בלבד".

שבח ציינה בגזר הדין את "הלמות התופים" והקריאות שנשמעו מחוץ לאולם בית המשפט בעת הקראת הכרעת הדין, שהיו לא ראויות לדבריה: "צהלות השמחה וקריאות הגנאי הצורמות כלפי הנשים היוו אקורד סיום לתהליך ארוך, ממושך ועקבי של שפיטת הנאשם על ידי הציבור והרשעתו בטרם משפט. התהליך התבטא, בין היתר, בהפגנות בכיכר העיר, בהתקהלויות מול בית המשפט, בהנפת שלטים בעלי תוכן מבזה, טוקבקים מלעיזים ועוד. כל זאת לפני שבית המשפט אמר את דברו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נשיא המדינה לשעבר משה קצב בכניסה לבית המשפט לקראת הקראת גזר דינו,  מרץ 2011. רויטרס
נשלח לשבע שנות מאסר בכלא. קצב בכניסתו לדיון/רויטרס

ביקורת גם על התנהלותו של מזוז

השופטת מתחה ביקורת גם על התנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, וציטטה כמה מהתבטאויותיו כנגד קצב, עוד בטרם הגשת כתב האישום. שבח אמרה כי "אם היועץ המשפטי הכריע כבר בשנים 2006-2007 כי הנאשם הינו עבריין מין סדרתי, מה לו לציבור כי ימתין עד להגשת כתב אישום ועד למתן הכרעת הדין?"

שבח ציינה עוד כי משפט השדה בציבור הוא המשך ישיר של משפט שנערך לקצב בתקשורת, ואמרה כי "מדובר בהדלפות מגמתיות שאיש לא נתן עליהן את הדין". היא הוסיפה כי אמנם התנהגותו של קצב מאז שנחשפה הפרשה לא הייתה ראויה, ואין היא משווה בין הסבל שלו לסבל של המתלוננות, אולם היא אינה יכולה להתעלם מכך שמזה כחמש שנים, קצב מנודה ומבוזה, ולכן סברה כי יש לקצוב עליו ארבע שנות מאסר בפועל בלבד. עם זאת, היא סברה כי יש להגדיל את הפיצוי שיינתן לא' ממשרד התיירות ל-258,000 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully