וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ על גזר הדין: "יום של גאווה במערכת הצדק"

פנחס וולף ויהושע בריינר

22.3.2011 / 10:40

רה"מ נתניהו התייחס לגזר הדין של קצב ואמר: "איש אינו מעל החוק". יו"ר האופוזיציה לבני: "לו היה עבריין מן היישוב, יתכן שהיה נענש בחומרה יתרה". ש"ס אסרה על אנשיה להגיב

יח"צ - חד פעמי

(צילום: קובי נתן. עריכה: יאיר דניאל)

במערכת הפוליטיות מיהרו להגיב להכרעת הדין במשפטו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, שנשלח על ידי הרכב השופטים בבית המשפט המחוזי בתל אביב לשבע שנות מאסר בפועל ושנתיים נוספות על תנאי. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי "זהו יום של עצב וכלימה, אך גם של גאווה עמוקה במערכת הצדק הישראלי. בית המשפט קבע בצורה חדה וברורה, עקרון פשוט: שוויון בפני החוק. איש אינו עומד מעל החוק, גם אם מדובר בנשיא ורם - כולם כפופים לחוק. ההיבט השני שקבע בית המשפט: שוויון בין נשים וגברים. לכל אישה זכות לגופה, לכבוד ולחרות".

גם הנשיא שמעון פרס התייחס לנושא. במהלך סיור בפיקוד הצפון אמר פרס כי "יום עצוב, אבל כולנו שווים בפני החוק, זה הסיכום של הדברים. אני יודע שהחוק מעל כולם וכולנו שווים בפניו. יש נשיא שנבחר על ידי הכנסת, וכאן לא נידון נושא מוסד הנשיאות. מי שממלא את תפקידו זה השופטים ואינני שופט אותם". לגבי הדרישה להוציא את פסלו של קצב מבית הנשיא, אמר פרס כי "התהליכים המשפטיים לא נגמרו אבל אני לא חושב שצריך לשנות את ההיסטוריה. אנו איננו רוסיה ואת העבר לא צריך לשנות, לא לטוב ולא לרע".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני (קדימה) אמרה כי "יום שבו נשיא מדינת ישראל הולך לכלא בגין אונס אינו יום שמח. הלוואי שלא היינו מגיעים למצב של נשיא אנס, אבל משהתברר שהתארים הממלכתיים שימשו כמכפיל כוח מול הנשים, אי אפשר לשלול את הנשיאות בדיעבד, אבל אפשר לשלול את החירות. איננו השופטים, לא מחליפים אותם לא עיתונאים, לא הפוליטיקאים ולא הרבנים, ואני מאוד מקווה שלא נמצא שוב מכתבים החותרים תחת סמכות בתי המשפט. השופטים צריכים לחרוץ דין, אנחנו צריכים לקבל את הדין ומשה קצב צריך לרצות את העונש".

גם ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), ששימשה כעדה מטעם התביעה במשפט, התייחסה להכרעת הדין. היא אמרה כי "העונש שקיבל קצב הופך את היום הזה ליום דרמטי בתולדות שלטון החוק. הציבור מבין כי יש שוויון בפני החוק וכי דינו של אדם, רם ונישא, הוא כדין אדם רגיל. זהו מסר חשוב ומחזק לקורבנותיו של קצב, שידעו סבל עצום וגם לכל נערה ואישה. גזר הדין הוא קשה אך מוצדק, ולו היה קצב עבריין מן היישוב ייתכן שאף היה נענש בחומרה רבה יותר. חבל שבשום שלב לא הביע חרטה על מעשוי הנלוזים".

בש"ס אסרו על נבחריהם להגיב

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד), אמרה כי "גזר הדין במשפט קצב הוא רגע היסטורי וכואב למדינת ישראל. נשיא שיושב בכלא הוא סימן אזהרה לכל מי שכוח השררה בידו, ולכל אדם בישראל. ומנגד, גזר הדין מעביר מסר חשוב לנשים שנוצלו מינית כי יש מאחוריהן מערכת אמיצה שמגינה עליהן מפני עבריינים".

לא רק חברות כנסת התייחסו להכרעת הדין. ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי), אמר כי "עונש המאסר שהוטל על קצב הוא משמעותי וראוי, במיוחד נכון העונש הזה על רקע הקריאות התמוהות שנשמעו לאחרונה שלא לגזור עליו מאסר כלל, או לחון אותו בהקדם. קריאות כאלו, שבאו מטעמה של קבוצת רבנים, היו בלתי ראויות, מתעלמות מן הקורבנות של הפושע, ויש לברך את ביהמ"ש על דין הצדק".

לעומת אלו שמיהרו להגיב, בש"ס החליטו לנקוט משנה זהירות, ויו"ר הסיעה, ח"כ אברהם מיכאלי, ביקש מחברי הכנסת ושרי המפלגה להימנע מלהגיב. מאוחר יותר שיגרה המפלגה הודעה רשמית בה נאמר כי " כי "זהו יום עצוב למדינת ישראל, שבו מי שכיהן כנשיא נגזר דינו למאסר. זהו יום בו הובהר כי אין חסינות לאיש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully