וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תקפה בטילים מערכות הגנה אווירית בלוב

ארה”ב נכנסה למערכה: טילי שיוט אמריקאים שוגרו אל עבר מערכות הגנה אווירית בלוב, ודווח על הדי פיצוצים סמוך לבירה טריפולי. מוקדם יותר תקפו מטוסי קרב צרפתים טנקים של תומכי קדאפי

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד)

ארה"ב שיגרה הערב (שבת) מספר טילי שיוט מסוג טומהוק לעבר מערכות ההגנה האווירית של שליט לוב, מועמר קדאפי. כך דווח ברשת CNN. סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי נשמעו פיצוצים באזור בירת לוב, טריפולי.

מטוסי קרב צרפתים השמידו מוקדם יותר טנקים של כוחות שליט לוב מועמר קדאפי סמוך לעיר המורדים בנגזי, לראשונה מאז הוכרז על תחילת הפעולה הצבאית של המערב. משרד ההגנה הצרפתי דיווח כי 20 מטוסי קרב כבר פועלים בשמי המדינה. על פי דיווח ברשת אל ג'זירה , הכוח שהושמד מנה ארבעה טנקים.

פעילות הכוחות הבינלאומיים מתרכזת כעת ברדיוס של בין 100 ל-150 ק"מ מסביב לבנגזי. הדובר במשרד ההגנה הצרפתי הוסיף כי המעצמות נמצאות עדיין בתהליך של בניית שרשרת פיקודית.

מטוסי חיל האוויר הצרפתי עורכים כעת טיסות סיור במרחב האווירי של לוב. ברשת אל ערביה הוסיפו כי בטיסות הסיור לוקחים חלק גם מטוסי חיל האוויר האיטלקי, אך ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, הודיע כי ארצו רק תעמיד את בסיסיה לשימוש בעלות הברית.

נשיא צרפת נאם עם סיום פגישת נציגי הקהילה הבינלאומית בפריז, ואישר כי מטוסי בעלות הברית כבר החלו לפעול נגד כוחותיו של קדאפי. "חיל האוויר שלנו מוכן לפעולה, והוא כבר מונע ממטוסיו של קדאפי לתקוף את המורדים". ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר כי הגיעה העת לפעולה דחופה בלוב, משום שמועמר קדאפי החליט להפר את הפסקת האש.

נציגי 22 ממדינות המערב נועדו בפריז, על מנת לתאם עמדות בנושא הטלת הסגר האווירי על לוב, בהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם. בפגישה השתתפו מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי. גורם המקורב לשיחות אמר כי מיד בסיומן תתחיל מתקפה אווירית נגד כוחותיו של שליט לוב מועמר קדאפי. לדבריו, צרפת, קנדה ובריטניה יתחילו במתקפה וארה"ב עשויה להצטרף לתקיפה בשלב מאוחר יותר. הגורם לא שלל אפשרות שמדינות ערב יקחו חלק גם הן במתקפה.

קנדה הביעה את תמיכתה בפעולה צבאית מהירה בלוב. דובר מטעם הממשלה אמר כי ייקחו לארצו כיומיים לארגן את חיל האוויר שלה ולהכינו לפעולה. גם איטליה הגבירה את הכוננות בבסיסי חיל האוויר שלה. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה כי יש לשים קץ לאלימות בלוב, אך הוסיפה כי צבא גרמניה לא ייקח חלק במתקפה.

26 בני אדם נהרגו ולמעלה מ-40 נפצעו היום בעיר בנגזי בלוב, בעקבות ההפצצה של כוחותיו של מועמר קדאפי. כך דווח ברשת אל ג'זירה. הממשל הלובי מכחיש את הדיווח וטוען כי הוא אוכף את הפסקת האש עליה הכריז.

המורדים בלוב טוענים כי צבא לוב החל להפציץ את העיר באמצעות מטוסים וארטילריה, כשעל פי דיווחים מצולמים הצליחו המורדים להפיל מטוס קרב של צבא לוב. מנגד, גורס השלטון כי חיל האוויר מקורקע, וכי כוחות הצבא שומרים על הפסקת האש. לדברי הממשלה, מדובר ב"כנופיות של אל-קאעדה" שמתקיפות את עמדות הצבא שנמצאות מחוץ לעיר.

תושבי העיר מיסרתה, הנשלטת גם היא בידי המורדים, מדווחים כי צלפים של כוחות קדאפי יורים באנשים מגגות הבתים וכי העיר מופגזת באש ארטילריה. בית החולים לא יכול לטפל בפצועים משום שחומרי ההרדמה אזלו. מיסרתה, הנמצאת כ-200 ק"מ מזרחית לבירה טריפולי היא העיר הגדולה ביותר בה מחזיקים המורדים במערב המדינה. לדברי התושבים, הצבא מנסה להשתלט מחדש על העיר למרות שהכריז על הפסקת אש.

בתוך כך, שליט לוב, מועמר קדאפי, התייחס לאירועים, ואמר כי "למדינות העולם אין זכות להתערב במתרחש בלוב". קדאפי אף הזהיר כי "אם המעצמות המערביות יתערבו במתרחש בלוב, הן תצטערנה על כך", וקבע כי "כל פעילות מערבית צבאית תיחשב למתקפה".

(עדכון ראשון: 16:51)

הקהילייה הערבית הלובית העממית הסוציאליסטית הגדולה. ShutterStock
הקהילייה הערבית הלובית העממית הסוציאליסטית הגדולה/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully