וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערב שולח מטוסי קרב, לוב הכריזה על הפסקת אש

על רקע החלטת האו"ם להטיל סגר אווירי בלוב והודעת רה"מ הבריטי קמרון כי מטוסי קרב יישלחו לאזור כדי לאכוף אותו, הודיע שר החוץ הלובי על הפסקת אש מיידית. המורדים: התקיפות נמשכות

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן דויד וטל רזניק)

שר החוץ הלובי, מוסא קוסא, הודיע בצהריים (שישי) כי בעקבות החלטת מועצת הביטחון של האו"ם להטיל סגר אווירי על ארצו, לוב השעתה עד להודעה חדשה את כלל הפעילות הצבאית נגד המורדים, לרבות הפעילות האווירית. בנוסף, ציין קוסא כי ארצו קוראת לדיאלוג עם כלל הפלגים במדינה המעוניינים בשלמותה ובריבונותה של לוב. עם זאת, קוסא אמר כי החלטת האו"ם "בלתי מתקבלת על הדעת", והוסיף כי מדובר בהפרה של הריבונות הלובית.

בהודעה רשמית שנשא אמר קוסא כי ארצו "תפעל לכבד את החלטת האו"ם, מתוך כבוד לארגון ומתוקף חברותה בו". הוא הוסיף כי "אנחנו מכבדים זכויות אדם, מכבדים את החוק הבינלאומי, וכן את האזרחים הזרים הנמצאים בלוב". קוסא ציין עוד כי במהלך המהומות לא אירעו הפרות של זכויות אדם, ואמר כי "אם מישהו בקהילה הבינלאומית חושב שבמהלך המהומות כוחותינו פגעו בזכויות אדם, או פעלו בניגוד לחוק הבינלאומי, שיבדוק את העובדות, או שישלח לכאן ועדות חקירה, שיגיעו לכאן וייווכחו שלא הייתה כאן פגיעה בזכויות אדם".

על אף ששלטונות לוב הכריזו בצהריים (שישי) על הפסקת אש, מדווחים המורדים במדינה כי התקיפות במדינה נמשכות. על פי הדיווחים, שיגרו כוחותיו של שליט לוב מועמר קדאפי טילים אל עבר העיר זינטאן. במקביל דווח, כי מניין ההרוגים בעקבות התקיפות בעיר מיסרטה עלה ל-25.

"מטוסי בקרב בדרך ללוב"

מוקדם יותר הודיע ראש ממשלה בריטניה, דיוויד קמרון, כי "מטוסי טורנדו וטייפון של צבא בריטניה יישלחו ללוב כדי לאכוף את הסגר האווירי עליה". קמרון מסר את ההודעה במסגרת דיון מיוחד בבית הנבחרים הבריטי, ועל רקע החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, שהתקבלה הלילה, על הטלת סגר אווירי על שמי לוב. בהחלטת האו"ם הוחלט עוד כי יינקטו "כל האמצעים האפשריים" על מנת להגן על תושבי לוב, החלטה שפירושה אישור מתקפה אווירית על כוחות הביטחון הנאמנים לשליט המדינה, מועמר קדאפי. 10 מדינות, בהן ארצות הברית, הצביעו בעד, וחמש מדינות נמנעו, בהן רוסיה, סין וגרמניה. אף מדינה לא הצביעה נגד ההחלטה.

מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, אמרה כי החלטת מועצת הביטחון להטיל סגר אווירי בלוב תאפשר לקהילה הבינלאומית להגן על אזרחי המדינה. "הם קראו לעזרה בינלאומית וההחלטה סוללת לכך את הדרך. הסירוב של קדאפי להענות לקריאות לעצור את האלימות לא הותירה לנו כל ברירה, מלבד הנתיב שנבחר. אישור ההחלטה באו"ם מהווה צעד חשוב, אך אנו נמשיך לבחון מהן הדרכים היעילות ביותר לסיים את המשבר", אמרה קלינטון במסיבת עיתונאים משותפת עם סגן ראש ממשלת אירלנד בוושינגטון.

גם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, התייחס להודעת קוסא, ואמר כי על הפסקת האש בלוב להיכנס לתוקף באופן מיידי. "עודכנתי על הפסקת האש בלוב. אנחנו רוצים שהיא תיכנס לתוקף באופן מיידי ותשים קץ לשימוש בכוח כנגד האזרחים", אמר ראש ממשלת טורקיה בנאום שנשא.

יצויין כי הודעתו הפייסנית של קוסא מנוגדת לתגובתה הראשונה של לוב להחלטת האו"ם. מיד לאחר ההחלטה אמר סייף אל-איסלם קדאפי, בנו של השליט, כי לוב "אינה מפחדת" ממתקפה נגדה. "אתם לא תעזרו לתושבי לוב אם תפציצו את ארצנו. אתם רק הורסים את לוב", אמר בראיון לרשת ABC.

"קדאפי עשוי להונות את העולם"

גם שר הביטחון, אהוד ברק, התייחס להחלטת האו"ם ולהודעת הממשלה הלובית. בראיון לרשת סקיי ניוז הבריטית אמר ברק כי ייתכן והודעת שר החוץ הלובי היא בבחינת הונאה: "למרות ההודעה, קדאפי עשוי להונות אותנו, על ידי שליחת כוחות בבגדים אזרחיים לבנגזי".

עם זאת, ברק ציין כי הוא אופטימי בנוגע לסיכויי הסגר האווירי להצליח, ואמר כי "אם הסגר ייאכף ביעילות ובתמיכת המדינות הערביות, הוא עשוי להוביל להדחתו של קדאפי מהשלטון. לעומת זאת, בלי הקרנת כוח מצד העולם המערבי ומדינות ערב, שיביאו לדה-לגיטימציה של קדאפי, הוא יביס את השבטים המורדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully