וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 כורים עדיין בסכנה; יפן ביקשה סיוע מהאו"ם

המאמץ לצנן את הכורים בפוקושימה נמשך, תחת ההנחה שבשניים מהם החלה התכה. יפן ביקשה מסוכנות הגרעין של האו"ם לשלוח למקום מומחים. חלק ממשפחות הדיפלומטים של ישראל יחזרו לארץ

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ')

עם סיום היום הרביעי לאסון הטבע העצום הפוקד את יפן, שלושה מתוך ששת הכורים בתחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י" (פוקושימה I) עדיין מצויים בסכנת התכה, שעלולה להביא לדליפת כמויות גדולות של קרינה ריודאקטיבית מסוכנת. כך אישר אתמול (שני) מזכיר הממשלה היפנית, יוקיה אדאנו.

בתוך כך, אתמול נודע כי משפחות חלק מהדיפלומטים הישראלים בטוקיו, החליטו לחזור לארץ. דובר משרד החוץ לתקשורת ישראלית, יוסי לוי, מסר לוואלה! חדשות כי "משרד החוץ מאפשר לבני המשפחות של חלק מהשליחים הישראלים בטוקיו להגיע לישראל לחופשת התרעננות, לאור רעידת האדמה שפקדה את יפן". במשרד החוץ הסבירו כי הוחלט להקל על כמה מהדיפלומטים ומשפחותיהם הנמצאים ביפן, כיוון שהם נדרשים לצאת מהבניינים אל האוויר הפתוח בכל פעם שיש רעש משנה, דבר שמתרחש כל כמה דקות.

הכוחות הפועלים באזור הכורים הגרעיניים ממשיכים בניסיונות לקרר אותם באמצעות מי ים, ולפעול תחת ההנחה שתהליך התכה כבר החל בכורים 1 ו-3, שבהם אירעו פיצוצים. בכור 2, שבמהלך היום נחשפו מוטות הדלק שבליבתו והתעורר חשש שגם שם תתחיל התכה, ככל הנראה נפתרה הבעיה. בד בבד, נמסר אתמול כי התקלות במערכות הקירור בשתי תחנות נוספות, "פוקושימה דיאני" (פוקושימה II) וטוקאי, תוקנו או קרובות לתיקון. אשר לתחנה הרביעית, אונגאווה, עדיין לא ברור מה גרם שלשום לרמות קרינה חריגות בסביבותיה, אולם הרשויות טוענות כי מצבה תקין.

שלטונות יפן ממשיכים לנסות להרגיע באשר למידת הסכנה הנשקפת. שר האסטרטגיה הלאומית בממשלת יפן, קויצ'ירו גנבה, אמר אתמול כי ברשות הביטחון בתעשיית הגרעין היפנית קבעו ש"אין שום סיכוי" שבתחנת הכוח בפוקושימה יתרחש אסון גרעיני בסגנון זה שהתרחש בצ'רנוביל שבאוקראינה ב-1986.

רעידת האדמה ביפן ובעקבותיה גל הצונאמי גרמו לנפגעים רבים ולנזקים ברכוש, מרץ 2011. AP
חיילים וניצולה באזור האסון/AP

מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם, יוקיה אמאנו, אמר אתמול כי לתחנות הכוח נגרם נזק, אך הכורים שלהם נותרו שלמים, ופליטת הקרינה הייתה מוגבלת. "הרשויות היפניות עושות ככל יכולתן בנסיבות קשות, כדי להבטיח את הביטחון המרבי", נאמר בהודעה שפירסם אמאנו בוינה. למרות זאת, הוסיף אמאנו, יפן ביקשה מסבא"א לשלוח מומחים מטעמה כדי לסייע בטיפול בתקלות בכורים. "אנחנו עדיין בדיונים לגבי הפרטים", הוסיף.

"איבדנו הכל בחלקיק שנייה"

מלבד החרדה הגרעינית, המשיכה אתמול יפן לעסוק במבצע ההצלה העצום. מאות אלפי חיילי צבא פרושים באזור האסון, שמקיף מאות ערים, עיירות וכפרים. הם מוציאים מבין ההריסות בעיקר גופות - אך מדי פעם עדיין מתגלים ניצולים חיים. ההערכה לגבי מספר ההרוגים הסופי עדיין עומדת על 10,000, אך מוערך כי זו הערכה אופטימית ביותר.

רעידת האדמה ביפן ובעקבותיה גל הצונאמי גרמו לנפגעים רבים ולנזקים ברכוש, מרץ 2011. AP
הרס שהותירו הגלים/AP

באזורים שנפגעו גובר החשש מפני משבר הומניטרי: למעלה ממיליון בני אדם עדיין מנותקים מחשמל וממים, מחסור חמור מורגש גם במצרכים בחנויות, ואזורים נרחבים עדיין מנותקים לחלוטין מקשר או מאספקה, ולא ברור מה המצב בהם.

"איבדנו הכל בחלקיק שנייה", אמרה לרויטרס מיטסוקו קימיסאווה, תושבת העיר מיאקו. "חיינו ניצלו, אבל אני לא בטוחה אם זה דבר חיובי או שלילי".

(דיווח ראשון: 21:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully