וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון ביפן: העולם יוותר על אנרגיה גרעינית?

היפנים עדיין מנסים להבין מה קרה בכורים בפוקושימה, אך יש מי שכבר מסיק מסקנות: שוויץ השעתה את תוכנית הגרעין, גרמניה הקדימה את סגירתה, ושר האנרגיה של האיחוד הכריז: העולם השתנה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

האם המשבר הגרעיני ביפן ישנה את העולם? רעש האדמה והצונאמי, שגרמו לנזקים שהיקפם עדיין לא ברור בארבע תחנות כוח גרעיניות בחופה המזרחי של המדינה, מעוררים דאגה לא רק ביפן עצמה - אלא בעולם כולו. תמונות הפיצוצים בתחנת הכוח "פוקושימה דיאיצ'י", המשודרות בלי סוף ברשתות הטלוויזיה, העלו לכותרות ביתר שאת את סוגיית השימוש באנרגיה הגרעינית לצרכי הפקת חשמל.

פיצוץ בכור הגרעיני בפוקושימה, יפן. רויטרס
הפיצוץ בכור מספר 3 בתחנת "פוקושימה דיאיצ'י", היום/רויטרס

היום (שני) בלטה במיוחד התבטאותו של נציב האנרגיה של האיחוד האירופי, גונתר אוטינגר, שאמר כי המשבר ביפן עשוי להוות ציון דרך שישנה את העולם, לא פחות. בראיון לרדיו בגרמניה הוסיף אוטינגר כי אינו שולל סגירה של מתקני גרעין ברחבי אירופה, במידת הצורך. "כחברה מתועשת, עלינו להבין שמה שחשבנו בעבר שהוא בטוח ונוח לשימוש, למעשה נתון בספק רב", אמר, "ולכן אין להוציא דבר מכלל אפשרות".

לפחות בשתי מדינות, הרעיון הזה כבר מתחיל להפוך למציאות. ממשלת שוויץ הודיעה היום כי היא מקפיאה את כל פעולות הפיתוח של תחנות הכוח הגרעיניות שונות שברשותה, לנוכח האסון ביפן. ממשרד האנרגיה השווייצרי נמסר: "הוחלט להקפיא את כל ההליכים להחלפת תחנות הכוח הגרעיניות הישנות בחדשות, עד לבחינה חוזרת מדוקדקת של נהלי הבטיחות, וביצוע התאמות נדרשות". בהודעה הוסבר כי אנשי המקצוע במשרד התבקשו לנתח את התקלות ביפן, "ולהסיק מהן מסקנות לגבי נהלי הבטיחות הנדרשים".

הפגנה נגד אנרגיה גרעינית בפריז. רויטרס
מפגינה נגד אנרגיה גרעינית בסוף השבוע בפריז/רויטרס

"גם בטכנולוגיה החדישה ביותר - אנחנו לא מוגנים"

גם בגרמניה, מדינתו של אוטינגר, השינוי ממשמש ובא. ממשלתה של הקנצלרית אנגלה מרקל ביטלה היום החלטה לא פופלרית שקיבלה לפני כמה חודשים, להאריך ב-12 שנה את תוכנית תחנות הכוח הגרעיניות של המדינה, שעוד בימי הקנצלר הלמוט קוהל הוחלט לסיימה עד שנת 2022. לחץ רב הופעל על מרקל לסגת מההחלטה עוד לפני האסון ביפן, ובימים האחרונים הוא גבר שבעתיים. מרקל אמרה היום כי אינה מודאגת ממחסור באנרגיה, שכן גרמניה היא יצואנית מצטיינת בתחום.

לעומת זאת, אצל נשיא רוסיה, ולדמיר פוטין, העסקים כרגיל - היום הבהיר כי אין כל סכנה לאסון גרעיני במתקנים בארצו, ובניינן של עוד עשרות תחנות כוח גרעיניות יימשך בשנים הקרובות.

במדינות רבות באירופה, בין היתר איטליה וצרפת, האירועים הוציאו לרחובות את הירוקים, להפגנות נגד האנרגיה הגרעינית. "המסר שמגיע מיפן לאיטליה מטריד מאוד את האיטלקים", אמר בהפגנה ברומא אנג'לו בונלי, יו"ר מפלגת הירוקים האיטלקית. "החשש הזה צריך להביא לעצירת תוכנית הגרעין האיטלקית".

הפגנה נגד אנרגיה גרעינית בברלין. רויטרס
רומא, סוף השבוע. "מסר מטריד מיפן"/רויטרס

דומיניק וויינט, לשעבר יו"ר הירוקים בצרפת, אמר בהפגנה בפריז: "כשהייתה תאונה גרעינית בצ'רנוביל, אנשים אמרו שרוסיה לא מבצעת את עבודתה כראוי ושמדובר בטכנולוגיה ישנה. האמת היא שגם עם הטכנולוגיות החדישות ביותר, הצוותים המיומנים ביותר עדיין אינם מוגנים, במיוחד כשהטבע מפריע".

גם בישראל יש מי שכבר מבקש להסיק את המסקנות. העיתונאי גדעון ספירו, איש "הוועד הישראלי למען מזרח תיכון חופשי מנשק אטומי, ביולוגי וכימי", אמר בסוף השבוע, בשיחה עם וואלה! חדשות, כי האסון ביפן הוא "תזכורת למדינות אחרות, שחושבות שכורים גרעיניים להפקת אנרגיה הם הפתרון למשבר הנפט, כשהפתרון האמיתי הוא הקדשת הטכנולוגיה ליצירת אנרגיה ירוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully