וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מהתכה בעוד כור ביפן; רה"מ: זה לא צ'רנוביל

יומיים אחרי הרעש, חשש מהתכה גם בכור מס' 3 בפוקושימה, המסוכן במיוחד כי יש בו גם פלוטוניום. דיווחים סותרים לגבי כמות הקרינה שנפלטה. מניין ההרוגים הסופי בצונאמי מוערך ב-10,000

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

הסכנה פחתה, אך טרם חלפה סופית: הרשויות ביפן עדיין פועלות תחת ההנחה שתהליך התכה ממשיך להתרחש בליבותיהם של שני כורים גרעיניים בפוקושימה, יומיים אחרי רעש האדמה והצונאמי - כך הודיעו היום (ראשון) הרשויות במדינה. עם זאת, בממשלה מדגישים כי לפי שעה, למרות הדליפות מהכור ומכור נוסף באזור במהלך היומיים האחרונים, אין אינדיקציה לכך שדלפו כמויות מסוכנות של חומר רדיואקטיבי לאטמוספירה.

"אמנם נפלטה קרינה לאוויר, אך אין כל עדות לכך שנפלטה כמות גדולה ומסוכנת", אמר היום ראש ממשלת יפן, נאוטו קאן, שהוסיף כי המשבר הגרעיני הנוכחי אינו באותו סדר גודל של האסון הגרעיני בצ'רנוביל שבאוקראינה ב-1986. "זה שונה באופן מהותי מהמקרה בצ'רנוביל. אנחנו ממשיכים לעבוד כדי למנוע מהנזק להתפשט". עוד הוסיף קאן, כי אסון הצונאמי הוא "המשבר הגדול ביותר עמו מתמודדת יפן מאז מלחמת העולם השנייה".

מפת יפן, מרץ 2011. Google Earth
צפון מזרח הונשו, האי המרכזי ביפן/Google Earth

הדיווחים על מידת הסכנה ממשיכים להיות עמומים ולפרקים סותרים. הסכנה המרכזית, על פי החברה המפעילה את תחנת הכוח, ממשיכה להיות בתחנת הכוח הגרעינית פוקושימה I ("פוקושימה דיאצ'י"), שבה אירע אתמול פיצוץ עז מחוץ לאחד ממכלי הקירור. הרשויות אמנם הרגיעו אתמול ואמרו כי כיפת הפלדה של הכור הגנה על הליבה שלו שלא נפגעה בפיצוץ, אך היום נמסר כי כעת ייתכן שתהליך התכה מתרחש גם בכור מספר 3 בתחנת הכוח, בנוסף לכור מספר 1 שעמד במרכז החששות עד כה, ויש חשש שגם בו יתרחש פיצוץ (בתחנה יש בסך הכל שישה כורים). "זה קורה בתוך הכור, אנחנו לא יכולים לראות", אמר אדנו.

התכה של הדלק הגרעיני ליבת הכור היא תהליך מסוכן ביותר, שעלול לגרום לפיצוץ ולפליטה נרחבת של קרינה רדיואקטיבית, אולם לדברי אדאנו, בשלב זה, יש רק "כמות מצומצמת" של קרינה דלפה החוצה. מנגד, מפעילי התחנה טוענים כי רמת הרמה חצתה כבר את הגבול המסוכן. עוד נמסר, כי התכה בכור מספר 3 עלולה להיות מסוכנת יותר מחמשת הכורים האחרים בתחנה, משום שמלבד אורניום יש בו גם פלוטוניום.

הכור הגרעיני ליד טוקיו, אחרי רעידת האדמה והצונאמי, מרץ 2011. רויטרס
רגע הפיצוץ במכל הקירור בכור, אתמול/רויטרס

בשטח, נמשכים כל העת המאמצים לצנן את הכורים באמצעות מי ים. כ-180,000 בני אדם כבר פונו מבתיהם, ברדיוס של כ-20 קילומטרים סביב תחנת הכוח, ועוד כ-30,000 פונו מבתיהם, ברדיוס עשרה קילומטרים סביב תחנת הכוח השנייה באזור, פוקושימה II ("פוקושימה דיאני") הנמצאת דרומה משם, שגם בה חלו תקלות במערכת הקירור. כמו כן נמסר כי במהלך השעות אתמול שבמהלכן הקרינה הייתה במינון מסוכן, נחשפו לה 190 בני אדם בסך הכל. 22 מהם סבלו מזיהום קרינה ממשי, וטופלו.

כ-3,000 ניצולים הוצאו מההריסות

ברקע לחששות הגרעיניים, התחדשו היום מאמצי החילוץ וההצלה, בשטחים העצומים שנשטפו על ידי גלי הצונאמי בחוף הצפון-מזרחי של האי המרכזי הונשו. עשרות מסוקים מרחפים מעל ההריסות, ומדי פעם שולפים ניצולים ממבנים מבודדים. עד כה, לפי הדיווחים, הצליחו כוחות ההצלה להוציא עד כה מבין ההריסות כ-3,000 ניצולים.

נזקים מרעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. Itsuo Inouye, AP
המכולות בנמל סנדאיי שפוזרו לכל עבר על ידי הגלים/AP, Itsuo Inouye

מניין ההרוגים הרשמי ברעידת האדמה הקשה ביותר שתועדה אי פעם ביפן עומד על סביבות ה-800, ובצירוף מספר הנעדרים הידועים שיש חשש לחייהם, עומד המניין המשוער על כ-1,800 - אך ההערכות הן כי המספרים עוד יגדלו בהרבה, לכשתתברר מידת ההרס באזורים נוספים שעמם טרם נותר קשר. כך למשל, בעיירת החוף מינאמיסנקרו לבדה, מוערך כי אין קשר עם כ-9,500 בני אדם - כמחצית מאוכלוסיית העיירה. על פי אומדן שפרסמה היום רשת הטלוויזיה היפנית NHK, על פי גורמים בכירים במשטרת יפן, מספר ההרוגים הסופי מוערך כעת בכ-10,000.

החיים באזור האסון עדיין רחוקים מלשוב למסלולם, ועיקר הדאגה של התושבים ששרדו את האסון היא להצטייד מחדש במצרכים. תורים ארוכים משתרכים היום מחוץ למעט הסופרמרקטים, בתי המרקחת ותחנות הדלק שנפתחו מחדש, וברבים מהם התרוקנו עד מהרה המדפים. כמו כן, מיליוני בני אדם עדיין מנותקים מחשמל וממים, ובאזורים נרחבים טרם חזרה התחבורה הציבורית לפעול.

אזרחים יפנים שפונו מבתיהם נחים במקלט זמני בקוריאמה, 12 במרץ 2011. רויטרס
מאות אלפים שוכנו במקלטים זמניים/רויטרס

מלבד זאת, ממשיכה יפן להתמודד גם היום עם רצף בלתי פוסק של רעידות משנה: מאז הרעש הגדול, נמדדו, נכון ליום ראשון בצהריים (שעון מקומי) עוד 140 רעידות כאלו, בעוצמה 4.5 סולם ריכטר ומעלה. מוקד הרעש הגדול היה בתוך הים, כ-130 קילמוטרים מהעיר סנדאיי בת מיליון התושבים, שספגה את הנזק הקשה ביותר. באזור העיר חדר האוקיינוס כמה קילומטרים אל תוך היבשה, והותיר אחרים שטח עצום שבו בוץ, סחף ושברי מבנים וכלי רכב מוטלים בערבובייה.

עדכון ראשון: 4:56

בניינים מכוסים בוץ בצפון יפן, 12 במרץ 2011. AP
המים חדרו כמה קילומטרים אל תוך היבשה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully