וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "לא שוללים פעולה צבאית בלוב"

הבית הלבן הודיע הערב כי ארה”ב לא שוללת שימוש בכוחות קרקע במהלך התערבותה באירועים בלוב. עם זאת נאמר כי ”אופציה זו אינה נמצאת במקום גבוה ברשימה”. עוד נמסר כי נשקלת האפשרות של חימוש המורדים הלובים

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר אמש (שני), כי נאט"ו שוקלת אופציות צבאיות בלוב, בתגובה לנעשה במדינה. אובמה אמר את הדברים לאחר שיחה עם ראש ממשלת אוסטרליה, ג'וליה גילארד. לדבריו, שתי המדינות מסכימות כי האלימות שמפעיל המשטר בלוב נגד אזרחיו היא "בלתי מקובלת". הנשיא האמריקאי קרא בעבר מספר פעמים לשליט לוב, מועמר קדאפי, לוותר על השלטון באופן מיידי.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, היה יותר מפורט באשר ל"אופציות הצבאיות": לדבריו, אחת האפשרויות שנבחנות היא לחמש את המורדים נגד משטרו של קדאפי. עם זאת, סייג קרני ואמר כי ארצות הברית אינה רוצה "להיחפז", וכי "האפשרות לספק סיוע צבאי נמצאת על השולחן רק מכיוון שאף אפשרות אחרת עדיין לא הוסרה מן השולחן". עוד נמסר מהבית כי ארה"ב "אינה שוללת שימוש בכוחות קרקע בלוב - אך אפשרות זו אינה נמצאת בעדיפות גבוהה כרגע".

רוסיה, מצדה, מתנגדת בחריפות לפעולה צבאית של מדינות המערב במתחולל במלחמת האזרחים בלוב. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, צוטט הערב על-ידי סוכנות הידיעות הרוסית הממשלתית RIA, כאומר ש"התערבות זרה, ובכלל זה התערבות צבאית, היא אינה דרך לפתור את המשבר בלוב". לדברי שר החוץ הרוסי, "על המקומיים לפתור את בעיותיהם בעצמם".

מוקדם יותר הודיע האו"ם כי יותר ממיליון לובים - מתוך כשישה וחצי מיליון אזרחים במדינה בסך הכל - זקוקים לסיוע הומניטרי. בתוך הנתונים הללו כלולים הן פליטים שנמלטו מהמדינה והן אנשים שנמצאים בשטחה. אתמול הודיע מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, כי נשלח צוות לטריפולי כדי לאמוד את גודל המשבר ההומניטרי שנובע לדבריו מ"השימוש הלא פרופורציונלי של המשטר בכוח".

שליט לוב, מועמר קדאפי, ממשיך לטעון שאין במדינה כל משבר ולתקוף את ה"שקרים", לטענתו, שמתפרסמים בתקשורת העולמית. בראיון שהעניק הלילה לערוץ 24 הצרפתי, טען קדאפי כי ארגון איחוד אפריקה צפוי לשלוח למדינה צוותי בדיקה, ואלו צפויים להפריך את הטענות בדבר פשעי מלחמה של השלטונות. בראיון טען קדאפי עוד כי לוב ממלאת מתפקיד משמעותי במניעת הצפתה של אירופה במהגרים לא חוקיים מאפריקה.

דיווח: "קדאפי הסכים לוותר על השלטון"

בשטח, נראה כי חלה הפוגה מסוימת בלחימה, ולא התקבלו דיווחים רבים על קרבות, אחרי הדיווחים הקשים בימים האחרונים על לחימה עזה בחזית באזור סירת במרכז המדינה ומעשי טבח בזאוויה ובמיסרתה הסמוכות לטריפולי. בחזית ההתקדמות העיקרית של המורדים, לעבר סירת, עיר הולדתו של קדאפי, נמשכו התקריות בין העיירה ראס לנוף, הנמצאת בשליטת המורדים, לעיירה בן-ג'וואד, שם ממוקמים נאמני קדאפי. בין היתר, הפגיזו כוחותיו של קדאפי כוחות מורדים מהאוויר, אך לא דווח על נפגעים רבים.

על רקע הרגיעה היחסית בשטח, בלטה היום היוזמה הגלויה ביותר מצד שלטונות לוב, עד כה, ליזום הידברות עם המורדים - פנייה שהמורדים דחו באופן מיידי. הן בהצעה והן בתגובת המורדים לא הייתה כל התייחסות לידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון "א-שרק אל-אווסט", לפיה קדאפי כבר הסכים לוותר על השלטון, תמורת ערבויות לשלומו ולשלום משפחתו. ההצעה, דווח, נדחתה בתוקף על ידי המורדים, שהבהירו כי כל משא עם שליט לוב יתנהל רק לאחר פרישתו - ועזיבתו את המדינה.

(עדכון ראשון: 20:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully