וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים בלוב: החיילים הבריטים "מטופלים היטב"

המורדים בבנגזי מאשרים כי החיילים בידיהם. בריטניה: שיגרנו לשם "משלחת דיפלומטית". קרבות קשים באזור סירת ובערים סביב טריפולי - הדיווחים מהשטח מפריכים הטענות בדבר הישגים לצבא

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ')

המורדים במזרח לוב מאשרים את הדיווחים לפיהם חיילי כוחות מיוחדים בריטים מוחזקים בידיהם - כך מסר בצהריים (ראשון) מקור מקרב המורדים לסוכנות רויטרס. מקורות נוספים בקרב המורדים אישרו ל-CNN כי מתנהל כעת מו"מ לשחרורם. לדברי אחד המקורות, השבויים "זוכים לטיפול טוב", והעניין כולו ייפתר בתוך זמן קצר. "אנחנו מחזיקים בהם, לאחר שלא היה ברור אם מדובר בידידים או באויבים", אמר. "הם בטוחים, ובידיים טובות. אנחנו מצפים שכל העניין ייפתר בהקדם. לא ברור לנו למה הבריטים לא הודיעו לנו מראש על משימתם".

בבריטניה לא אישרו את הדיווח על נפילת החיילים בשבי, אך שר ההגנה, ליאם פוקס, אישר כי "צוות דיפלומטי בריטי קטן" אכן שוגר לעיר בנגזי. השר נמנע מאישור הדיווחים על נפילתם של בריטים בשבי. "אני יכול לאשר רק שצוות דיפלומטי בריטי פועל בבנגזי, ואנחנו בקשר איתו", אמר פוקס ל-BBC. "זה יהיה בלתי הולם אם אמסור פרטים נוספים כרגע".

טנק של צבא לוב מאויש בידי מורדים בעיר זאוויה. רויטרס
טנק שמאויש בידי מורדים במרכז העיר זאוויה/רויטרס

המקרה עדיין לוט בערפל, וישנם דיווחים סותרים לגבי פרטיו. הדיווח הראשון בעניין הופיע הבוקר ב"סאנדיי טיימס" הלונדוני, שם נכתב כי בני הערובה הם שמונה חיילים מיחידת הקומנדו הבריטית SAS, שהיו בדרכם ל"משימה דיפלומטית סודית" של יצירת קשר עם מנהיגי האופוזיציה הלובים. על פי הדיווח, הקבוצה נתפסה כשליוותה דיפלומט זוטר לשטח הנשלט על ידי המורדים. ככל הנראה, כך דווח, הרגיזה ההתערבות הבריטית את כוחות המורדים, שהורו לכלוא את השמונה בבסיס צבאי שבשליטתם. על פי העיתון, השמונה נלקחו למחנה בעיר בנגזי ושם הובאו לחקירה בפני אחד מראשי המורדים.

הבוקר הופיע הדיווח גם ברשת "אל ג'זירה" הקטארית, אולם הפרטים היו מעט שונים: לפי המידע שהוצג, השבויים הבריטים, ארבעה במספר בלבד, הם אזרחים.

הצבא תוקף את מיסרתה בטנקים ותותחים

היום נמשכים הקרבות בכמה מוקדים במדינה, תחת מעטה של דיסאינפורמציה ודיווחים סותרים לגבי הישגי שני הצדדים. הטלוויזיה הממלכתית בלוב דיווחה הבוקר כי הכוחות הנאמנים לשליט מועמר קדאפי הצליחו לכבוש מידי המורדים שורה של ערים - אולם המורדים הכחישו זאת בתוקף. העדויות המתקבלות מהשטח מאששות בינתיים את גרסתם של המורדים.

מורד נגד קדאפי באזור העיר ראס לנוף בלוב. Hussein Malla, AP
לוחם בשורות המורדים בחזית סמוך לעיר ראס לנוף/AP, Hussein Malla

הלחימה מתנהלת, לפי הדיווחים, בשתי חזיתות עיקריות לאורך חוף הים התיכון: במערב המדינה, בערים הסמוכות לבירה טריפולי שנכבשו זה מכבר בידי המורדים, וכוחותיו של קדאפי מנסים לכבוש אותן בחזרה; ובמרכז המדינה, סביב העיר סירת, שעדיין מוחזקת בידי תומכיו של קדאפי. במזרח המדינה, ממשיכים לטען המורדים כי הם מצויים בשיטה מלאה, מלבד כמה הפגזות מזדמנות של הצבא, למרות הטענות - השקריות ככל הנראה - שהושמעו הטלוויזיה הממלכתית, לפיהן העיר טוברוק נכבשה מחדש על ידי הצבא, שנמצא כעת בדרכו למעוז המורדים בנגזי, העיר השנייה בגודלה במדינה.

סביב טריפולי, המערכה מתנהלת בשתי ערים: זאוויה הנמצאת כ-50 ק"מ ממזרחה, ומיסרתה, כ-200 ק"מ ממערב לה. זאוויה נתונה מאז יום שישי תחת מתקפה אינטנסיבית מצד כוחותיו של קדאפי, שכללה הפגזה ארטילרית, ולפי הדיווחים התרחש בה טבח של ממש שבו נהרגו עשרות אזרחים. עם זאת, המורדים טוענים גם היום כי הם עדיין מחזיקים בכיכר שבמרכז העיר, והודפים את כוחותיו של קדאפי. במיסרתה, הותקפה היום העיר בידי טנקים של צבא לוב, בליווי הרעשה ארטילרית, אולם התושבים טוענים כי גם היא עדיין מוחזקת במלואה על ידי המורדים.

המורדים: הפלנו מסוק של הצבא

חזית עיקרית נוספת מתנהלת היום ממזרח לשם, במרכז המדינה, שם מנסים המורדים להתקדם מעיר הנפט ראס לנוף, שנמצאת בידיהם כבר כמה ימים, לעבר סירת, עיר הולדתו של קדאפי, תוך חילופי אש כבדים. על פי דיווח הבוקר ב"א-שרק אל-אווסט", מקורות בעיר העריכו שאם היא תיפול לידי המורדים, "יהא זה סוף שלטונו של קדאפי".

לפי שעה, הדיווחים מגזרה זו מעורבים: מחד, דווח כי המורדים קצרו הישגים והשתלטו על העיירה אל-נאופלייה, הנמצאת במחצית הדרך בין ראס לנוף לסירת. מאידך, דווח כי הצבא הצליח להדוף את התקדמות המורדים בעיירה הסמוכה בן-ג'וואד, כ-160 קילומטרים ממערב לסירת, והם נסוגו חזרה לראס לנוף. הטענות בטלוויזיה הלובית לפיהן הצבא כבש את ראס לנוף הוכחשו לחלוטין. כמו כן, דיווחו המורדים כי הצליחו להפיל מסוק של צבא לוב בגזרה זו.

תומכי קדאפי חוגגים במרכז טריפולי. רויטרס
נאמני קדאפי מדגימים הבוקר "חגיגות שמחה" בטריפולי/רויטרס

אשר לטריפולי עצמה, למעט כמה הפגנות בשבוע האחרון שדוכאו ביד קשה בידי הצבא, נראה כי אנשי קדאפי עדיין שולטים בה לחלוטין. הבוקר התקבלו דיווחים רבים על קולות חילופי אש בעיר, אולם בטלוויזיה דווח כי מדובר ב"יריות שמחה" על הישגי הצבא בחזיתות השונות. כוחות הביטחון מונעים מהתקשורת הזרה לסקר את הנעשה בעיר, ולכן קשה לקבל תמונת מצב ברורה על המתרחש בה.

עדכון ראשון: 13:19

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully