וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב גיבשה מדיניות חדשה למזרח התיכון

נוכח הביקורת על "נטישת" חוסני מובארק, גיבש הבית הלבן מדיניות חדשה למהומות באזור לפיה הממשל לא יקרא לשינוי שלטוני מיידי, אלא יעודד את המפגינים לפעול יחד עם המשטר

וושינגטון גיבשה אסטרטגיה חדשה לגבי המהפכות השוטפות את מדינות המזרח התיכון – כך מדווח הבוקר (שבת) עיתון ה"וול-סטריט ג'ורנל". לאחר שבועות של דיון פנימי בבית הלבן, מדווח העיתון, הוחלט כי מעתה, ארה"ב לא תתמוך באופן אוטומטי בהחלפת השלטון במדינות השונות כפי שקרה במצרים, אלא תעודד את המפגינים לפעול ביחד עם המשטר בכדי להניע רפורמות פוליטיות.

המדיניות החדשה, לפיה יש לשמר היחסים עם המנהיגים המוכנים לערוך רפורמות כאלו, שהיו בני בריתה של ארה"ב, היא תולדה של ביקורת חריפה שנמתחה על ממשלו של אובמה לפיה "נטש" את נשיא מצרים חוסני מובארק ולאחר מכן קרא לשינוי שלטוני גם בבחריין.

בעוד שפקידים בממשל אובמה טוענים כי ארה"ב שמרה על עקביות על המדיניות שקראה למנהיגי ערב להימנע משימוש באלימות בפיזור ההפגנות ששטפו את מדינותיהם ולערוך רפורמות שלטוניות, בכיר בממשל הודה כי במהלך השבועות האחרונים ערך הבית הלבן בחינה מחודשת בגישתו לנושא. "המסרים שהעברנו לכל אורך התקופה הם שקיים צורך ברפורמות פוליטיות, חברתיות וכלכליות, אולם מעתה נתייחס לכל מדינה באופן פרטני", אמר.

"הזדמנות אדירה"

בתוך כך, נשיא ארה"ב, ברק אובמה, התייחס הלילה באירוע במיאמי שבפלורידה למהומות בעולם המערבי ואמר כי "זהו אמנם זמן מסוכן, אבל זו גם הזדמנות אדירה עבורנו. אני בטוח כי בעוד עשר שנים נביט לאחור ונאמר כי נקודה זו היתה שחר של עידן חדש לגמרי, עידן בו אנשים שואפים לא להיות נגד משהו - אלא להיות משהו".

אובמה הוסיף כי "אנחנו לא יכולים להיות נאיבים בנוגע לשינויים שמתרחשים במזרח התיכון, אך הכוחות שאנחנו רואים שנבנים במצרים הם הכוחות שבאופן טבעי צריכים להיות בעלי בריתנו ובעלי בריתה של ישראל", הוסיף אובמה . "כשמביטים על מה שמתרחש בעולם הערבי, ניתן להבין כי אירועים אלה הם ביטוי של טכנולוגיות חדשות, רוחות של חופש. רוחות שמדינות אלה לא הכירו עשרות שנים. דור חדש לגמרי אומר 'אני רוצה להיות חלק מהעולם הזה'".

בתוך כך, בעולם הערבי נמשכות ההפגנות, כשמלבד המוקדים שנעשו "קבועים" - לוב בחריין ותימן - התקיימו הפגנות שבועיות בימי שישי בעמאן, בירת ירדן, שם הולכת הנוכחות וגדלה משבוע לשבוע. בסעודיה הפגינו אתמול מאות מתושבי האזור המזרחי במדינה, רובם מהזרם השיעי, בדרישה לשחרר איש דת שנעצר על ידי השלטון בשבוע האחרון. בתימן, דחה הנשיא, עלי עבדאללה סאלח, את דרישת האופוזיציה לסיים את כהונתו עוד השנה, לאחר 32 שנות שלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully