וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישגים למורדים בטריפולי; קדאפי: העם אוהב אותי

בנאום בפני תומכיו, התעקש שליט לוב כי "ינצח את אויביו". בארה"ב ובאיחוד האירופי נשלמות ההכנות לסנקציות. דיווחים מהשטח - המורדים כבשו עוד 3 ערים, ואף השתלטו על חלקים מהבירה

שליט לוב אינו מוותר, למרות העדויות לכך ששליטתו במדינה הולכת ומתרופפת. בהופעה מפתיעה בפני תומכיו שנאספו ב"כיכר הירוקה" במרכז טריפולי, נשא הערב (שישי) מועמר קדאפי נאום קצר, בו פנה אליהם ואמר: "היכונו להגן על לוב. המשיכו לשמוח ולשיר שירים, העם הלובי אוהב אותי". קדאפי הבהיר כי בכוונתו להמשיך להילחם נגד המורדים בכל האמצעים העומדים לרשותו, והוסיף כי הוא "ינצח את אויביו". עוד אמר, כי "בעת הצורך, נפתח את כל מחסני הנשק ונחמש את העם הלובי כדי שיילחם נגד האויבים".

בשטח, נמשכים הדיווחים על קרבות במוקדים שונים במערב לוב, וגם בבירה טריפולי דווח על עימותים בין ההמונים לצבא, שירה למוות לפחות בחמישה מפגינים. בהמשך, דיווח תושב העיר לסוכנות רויטרס כי חלקים מהעיר כבר נמצאים בשליטת המורדים. "כמה אזורים בשליטת האופוזיציה, ואחרים, בעיקר אזור באב אל-עזיזה, עדיין בשליטת הצבא ותומכי קדאפי", אמר. "אנחנו לא יוצאים מהבית, מסוכן מדי לצאת לרחוב". אותו תושבי סיפר כי שב אתמול מהעיר א-זאוויה, הנמצאת לדבריו בשליטה מלאה של המורדים - "אין שם חיילים יותר".

הפגנה המונית נגד שלטון קדאפי בבנגזי שבמזרח לוב, 25 בפברואר 2011. רויטרס
הפגנה המונית נגד קדאפי, היום בעיר בנגזי/רויטרס

עד ראייה מסר הערב לסוכנות רויטרס גם כי עוד שלוש ערים נוספות במערב המדינה כבר אינן בשליטת הממשלה המרכזית. לדבריו, כל תושבי הערים יאפרן, זנטן וג'אדו שבהרים ממערב לבירה טריפולי החלו בהרכבת מועצות מקומיות ללא קשר לשלטון המרכזי. באזור, הנשלט על ידי המיעוט הברברי, נותרו מספר ערים הסרות למרותו של קדאפי. אתמול ערכו הכוחות הנאמנים לקדאפי מתקפת נגד נגד המורדים שהשתלטו על הערים במערב המדינה, בהן העיר המרכזית מיסרטה, שבהן דווח על הרוגים רבים. בערים במזרח המדינה, הנשלטות כולו על ידי המורדים כבר כמה ימים, נמשכו היום עצרות ניצחון של המורדים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

אובמה וארדואן סיכמו על סיוע הומניטרי ללוב

בתוך כך, הולך וגובר הלחץ הבינלאומי על לוב. דיפלומטים מסרו הערב לסוכנות רויטרס כי מדינות האיחוד האירופי הגיעו היום להסכמה לגבי הטלת סנקציות על לוב, שיכללו אמברגו על מכירת נשק, הקפאת נכסים וצו האוסר לבקר במדינה. לדברי המקורות, החלטה רשמית על הטלת הסנקציות צפויה רק בתחילת השבוע הבא. את הדרישה לסנקציות מובילה צרפת. מנגד, כמה מדינות שלהן קשרי מסחר קרובים עם לוב, בהן איטליה, מלטה וקפריסין, הביעו דאגה שמא מדובר בהחלטה מוקדמת מדי, שכן ייתכן ספק אם מועמר קדאפי יישאר בשלטון במדינה עוד זמן רב.

הפגנה המונית נגד שלטון קדאפי בבנגזי שבמזרח לוב, 25 בפברואר 2011. רויטרס
עצרת ניצחון בבנגזי, היום/רויטרס

בד בבד, גם בממשל האמריקאי הולכות ונשלמות ההכנות להחלטה להטיל סנקציות על לוב, כך מסרו הערב גורמים בוושינגטון לסוכנויות הידיעות. בין היתר, שוקלים בממשל להקפיא את נכסי לוב בארה"ב ולהטיל צו האוסר לבקר במדינה. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, מסר הערב, כי וושינגטון החליטה לסגור את שגרירות ארה"ב בטריפולי.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אירח היום בוושינגטון את ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן. מהבית הלבן נמסר כי שני המנהיגים סיכמו בפגישתם כי "חשוב לספק סיוע הומניטרי לאזרחי לוב". עוד נמסר כי השניים הביעו דאגה רבה מההתרחשויות במדינה, ו"דנו בדרכים ההולמות שבהן תוכל הקהילה הבינלאומית להגיב באופן מיידי".

סגן שגריר לוב באו"ם: להטיל סנקציות על משטר קדאפי

בתוך כך, ממשיכות דמויות מפתח בשלטונות הלוביים להודיע על נטישת קדאפי. היום בלטו הודעותיהם של סגן שגריר לוב באו"ם, נציג לוב במועצת זכויות האדם של האו"ם ושגריר לוב בליגה הערבית. סגן השגריר באו"ם, איברהים דבאשי, אף קרא הערב למועצת הביטחון להטיל סנקציות על משטרו של קדאפי. לדבריו, בארות הנפט הגדולות במדינה נשלטות "על ידי העם".

המורדים עורכים משפט שדה לשכירי חרב שלחמו בשירות קדאפי, בעיר בנגזי במזרח לוב, 25 בפברואר 2011. רויטרס
משפט שדה לשכירי חרב אפריקאים, היום בבנגזי/רויטרס

דבאשי גם קרא למנהיגי מדינות אפריקה השכנות לבלום את זרימת שכירי החרב ללוב, שם הם לוקחים חלק בדיכוי ההפגנות במדינה. בהקשר זה, בעיר בנגזי, שעליה השתלטו כבר המורדים, נערכו היום משפטי שדה לעשרות שכירי חרב אפריקאים שנלכדו על ידי המורדים.

עדכון ראשון: 19:17

מהומות בעיר דרנא, לוב, פברואר 2011. AP
הרס שהותירה הלחימה בבנגזי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully