וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבבות מפגינים בעירק, טוניסיה, בחריין, תימן וירדן

לצד המלחמה בלוב, נמשכות ברחבי העולם הערבי ההפגנות ההמוניות נגד השלטונות המושחתים ולמען הדמוקרטיה. ברחבי עירק פרצו עימותים ועשרה מפגינים נורו למוות, עוד מפגין נהרג בתימן

עיני העולם נשואות למלחמת האזרחים המשתוללת בלוב, אך גם במדינות נוספות נמשכים גילויי המחאה נגד השלטונות ולמען הדמוקרטיה, שהתבטאו בין היתר בהפגנות המוניות היום (שישי) לאחר תפילות הצהריים במסגדים. את תשומת הלב תפסה היום במיוחד עירק, שם נערכו ההפגנות הגדולות ביותר והאלימות ביותר במדינה, מאז החל גל המחאה לסחוף את העולם הערבי בחודש שעבר.

מפגינים בבצרה. רויטרס
הפגנת אלפים, היום בעיר בצרה/רויטרס

בערים בכל רחבי עירק התקיימו היום הפגנות של אלפים, במסגרת "יום זעם" שתוכנן מראש. ההפגנות הסוערות ביותר היו בערים בצפון המדינה ובנמל המרכזי בצרה שבדרום המדינה. המפגינים במקומות רבים התעמתו עם כוחות המשטרה שניסו לבלום אותם, ובכמה מוקדים פתחה המשטרה באש על מפגינים, ממנה נהרגו לפחות עשרה בני אדם. בצפון המדינה נהרגו שלושה מפגינים בעיר מוסול, שניים בעיר חוויג'ה, אחד בעיר צ'מצ'מאל ואחד בעיר קלאר. במערב, נהרג מפגין בתיכרית ומפגין נוסף נהרג בסמארה. בדרום המדינה, נהרג מפגין בעיר בצרה. במהומות נפצעו כ-150 בני אדם.

המכנה המשותף לכל המפגינים ברחבי המדינה - מחאה על השחיתות השלטונית, ודרישה לאיכות חיים גבוהה יותר. "אנחנו רוצים לחיות כמו בני אדם, לא כמו חיות", זעק חליל איברהים בן ה-44, אחד מכ-3,000 מפגינים ב"כיכר השחרור" במרכז בגדד, שכחות צבא הוצבו בה ומעליה ריחפו במשך כל היום מסוקים. "לא לשחיתות ולאבטלה, לא לראש הממשלה השקרן אל-מליכי", נכתב על שלט שהונף במקום.

מפגינים נגד השלטון בבגדד בירת עירק. רויטרס
מפגינים בבגדד/רויטרס

ראש הממשלה, נורי אל-מליכי, הודיע היום כי לא יישאר אדיש לדרישותיהם של המפגינים. "אני רוצה להבהיר לכל העם שההפגנות היום לא יהיו לשווא", נאמר בהודעה שפירסם. "אני אוודא באופן אישי שכל העניינים מיושמים".

המחאה שבה לטוניסיה - בגדול

בטוניסיה, המדינה שבה החל גל המחאה הגדול, נמשכות כל העת ההפגנות נגד השלטונות אף שהנשיא הודח ונמלט מהמדינה כבר לפני יותר מחודש - והיום, הגיעו לשיא מחודש, בהפגנה הגדולה ביותר מאז ההפיכה, שבה השתתפו כ-100,000 בני אדם, רובם סטודנטים, בבירה טוניס. המפגינים דרשו את התפטרותו של ראש הממשלה, מוחמד ראנושי.

ההפגנה, שהוכתרה גם היא בתואר "יום זעם", התלהטה לפרקים, וכללה הבערת צמיגים ויידוי אבנים. המשטרה ירתה באווטיר בניסיון לפזר את המפגינים, אך לשווא. עם זאת, לא דווח על נפגעים.

תגובת הממשלה לא איחרה להגיע: בשעות הערב, נמסר בהודעה מטעמה כי בחירות לנשיאות ייערכו לכל המאוחר עד אמצע חודש יולי. על פי הודעת הממשלה, "המגעים בין המפלגות הפוליטיות השונות על עריכת הבחירות לא יימשכו מעבר לאמצע מרץ, והבחירות עצמן ייערכו לא יאוחר מאמצע יולי".

הפגנה המונית של האופוזיציה נגד הממשלה בטוניס בירת טוניסיה, 25 בפברואר 2011. רויטרס
המפגינים בטוניס דורשים את הדחת ראש הממשלה ראנושי/רויטרס

עשרות אלפים המשיכו להפגין גם היום, זה היום ה-12 ברציפות, ב"כיכר הפנינה" במרכז מנמה בירת בחריין, ולדרוש מהממשלה לקדם רפורמות חוקתיות, פוליטיות ואזרחיות. ההפגנה היום הוקדשה לזכרם של שבעת ההרוגים שנורו על ידי כוחות הביטחון במהלך הפינוי האלים של המפגינים מהכיכר בשתי הזדמנויות בשבוע שעבר. המפגינים אינם מתרשמים מקריאת המלך, חמד בן עיסא אל חליפה, לקיים עמם דיאלוג, וגם לו משחרורם של 300 אסירים פוליטיים השבוע - וממשיכים לדרוש את הדחת השלטון כולו.

מפגינים בכיכר הפנינה במנמה בירת בחריין,. רויטרס
כיכר הפנינה, היום/רויטרס

בעמאן בירת ירדן, השתתפו היום כ-5,000 בני אדם בהפגנה בעמאן בירת ירדן, בדרישה להגברת החופש הפוליטי והייצוג הפרלמנטרי ולעריכת שינויים חוקתיים שיגבילו את כוחו של המלך. "רפורמה ושינוי, זו דרישת העם", קראו משתתפי ההפגנה שאורגנה על ידי האחים המוסלמים ומפלגות השמאל - המקיימים הפגנה דומה בעיר מדי יום שישי, זה כשלושה חודשים. אחרי שבשבוע שעבר הותקפו המפגינים בידי חבורה של תומכי השלטון שהיו חמושים באלות ופצעו כמה מהם, השבוע הסתיימה ההפגנה ללא אירועים חריגים.

מפגינים נגד השלטון בעמאן בירת ירדן. רויטרס
אחד המפגינים, היום בעמאן/רויטרס

גם בתימן הולכות וגוברות הפגנות האופוזיציה, שמשכו היום עשרות אלפי משתתפים בשורה של ערים ברחבי המדינה, הממשיכים לדרוש בתוקף את התפטרותו המיידית של הנשיא, עלי עבדאללה סאלח. גם האלימות נמשכת, והיום דווח על שני מפגינים נוספים שנהרגו מאש המשטרה בעיר עדן. לפי המניין הרשמי, 19 בני אדם נהרגו במהומות מאז החלו לפני תשעה ימים, רובם בעדן. גם היום ליוו את ההפגנות קבוצות גדולות של תומכי הנשיא, חמושים באלות ובסכינים, שהתעמתו בכמה מוקדים עם מפגיני האופוזיציה.

הפגנה נגד השלטון בעיר תאיז שבתימן,. רויטרס
ההמונים היום בעיר תאיז שבתימן/רויטרס

ולבסוף, בכיכר א-תחריר שבמרכז קהיר בירת מצרים, נאספו היום שוב אלפי בני אדם, כדי לקיים "מסיבת ניצחון שנייה", אחרי העצרת ההמונית שנערכה בכיכר בשבוע שעבר, לחגוג את המהפכה ואת הדחתו של הנשיא חוסני מובארק. המפגינים הציבו שורת דרישות, בהן פיטורים מיידיים של הממשלה והעומד בראשה, אחמד שפיק, ושחרור מיידי של כל האסירים הפוליטיים. קריאה בולטת שנשמעה בכיכר: "לא למהפכת-נגד!".

תפילה בעת עצרת ניצחון לציון המהפכה בכיכר א-תחריר בקהיר. רויטרס
הפוגה לתפילה בעת חגיגות הניצחון, היום בכיכר א-תחריר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully