וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים חוגגים ניצחון במזרח לוב, הזרים בורחים

מוקד הקרבות עבר למערב המדינה, וגם שם דווח כי המורדים השתלטו על כמה ערים. הערכות: כ-1,000 בני אדם נהרגו עד כה בהתקוממות. מדינות העולם מפנות עשרות אלפי אזרחים זרים מהמדינה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

בעוד מדינות העולם מגבירות את מאמציהן לפנות את אזרחיהן מלוב ומתכננות להטיל סנקציות על המדינה, נמשכו גם היום (רביעי) במוקדים שונים ברחבי המדינה קרבות בין הכוחות שעדיין נאמנים לשליט מועמר קדאפי, לבין המורדים, המורכבים מהמפגינים האזרחים ויחידות שערקו מהצבא.

מדינות האיחוד האירופי הודיעו כי החליטו להטיל סנקציות על לוב: "הוחלט לנקוט צעדים נוספים. במונחים דיפלומטיים הכוונה היא לסנקציות" אמר דיפלומט בכיר בצאתו מישיבה של מדינות האיחוד שהתקיימה בבריסל. בין הצעדים האפשריים ייתכנו החרמת ויזות, הקפאת נכסים ואיסור שימוש בנשק. להחלטת האיחוד האירופי מצטרפת גם ארה"ב שהחליטה להקפיא את נכסיו של שליט לוב, מועמר קדאפי.

לפי הדיווחים המצטברים מלוב, רוב רובה של מזרח המדינה כבר נמצא בשליטת המורדים, והמערכה מתנהלת בעיקר בערים מערב המדינה וסביב הבירה טריפולי. גורמי האופוזיציה טענו היום כי הצליחו להגיע להישגים גם במערב המדינה, ובין היתר כבשו את העיר הגדולה מיסרטה. עוד דווח על קרבות בערים סברת'ה וזאוויה. גם מטריפולי עצמה הגיעו דיווחים על חילופי אש, בין היתר ליד מעונו של קדאפי, אך ברוב העיר התנהלו החיים כסדרם.

במזרח המדינה, לעומת זאת, כבר נראו היום סצינות של חגיגות ניצחון. בעיר המרכזית בנגזי נראו ריקודים המוניים וזיקוקים, וכוחות חמושים של המורדים פיטרלו בין החוגגים. החוגגים התחרו ביניהם בדרכים יצירתיות להשפלת המנהיג מועמר קדאפי - ואחד מהם הדביק את תמונת ראשו על ראש של חזיר. "בן עלי, חוסני, מועמר", נכתב בכתובת גרפיטי ענקית על לוח מודעות בעיר. גם הערים אל-ביידה וטוברוק, נמסר, מצויות בשליטה מלאה של המורדים.

ראשי המורדים התכנסו באולם בית המשפט, כשבניין מנגנון הביטחון הסמוך אליו הועלה באש. רבים תלו באולם תמונות של חבריהם וקרוביהם שנרצחו, נעצרו או עונו לאורך השנים בידי משטר קדאפי, בכלא אבו סלים הידוע לשמצה בטריפולי. "כולם אחיי", אמר אחד החוגגים והצביע על התמונות. עורך דין מהעיר סיפר כי הוקמה בה מועצה אזרחית, שאחת מפעולותיה הראשונות הייתה מעצרם של 36 שכירי חרב, אזרחי צ'אד, ניז'ר וסודאן, שלחמו נגד האזרחים מטעם השלטונות. ברקע לחגיגות המשיכו להישמע יריות, אך רוב הנוכחים ייחסו אותן לחגיגות שמחה, או למעשי שוד.

מהומות בעיר טוברוק, לוב, פברואר 2011. AP
"קדאפי רוצח ילדים". העיר אל-טוברוק, היום/AP

טייסים סירבו להפציץ את בנגזי - וריסקו את המטוס

תקרית יוצאת דופן התרחשה היום סמוך לבנגזי, כשמטוס של חיל האוויר הלובי התרסק אחרי שצוותו נטש אותו. לפי הדיווח באתר האינטרנט של העיתון הלובי "קורינה", הטייסים החליטו לנטוש את המטוס לאחר שקיבלו הוראה להפציץ את העיר, לה סירבו. אחד הטייסים זוהה בדיווח בשם עלי עומאר קדאפי, ונמסר כי הוא משתייך לשבטו של השליט, גדאפה.

מהומות בעיר בנגאזי, לוב, פברואר 2011. AP
כוחות צבא שערקו מפטרלים ברחובות בנגזי/AP

המידע המגיע מלוב עדיין מקוטע, וקשה מאוד לקבל אומדן ברור לגבי מספר הנפגעים. ההערכות העדכניות מעמידות את מספר ההרוגים על סביבות ה-1,000. "אין בידינו תמונת מצב מלאה", אמר היום שר החוץ של איטליה, פרנקו פרטיני, "אך ההערכות לגבי 1,000 הרוגים נראות אמינות".

בד בבד, המשיכו היום אישים לובים בכירים להודיע על התפטרותם משירות המדינה והצטרפותם להתקוממות. "התפטרתי כדי להביע את מחאתי על האלימות", הודיע היום יוסוף סוואני, עוזרו הבכיר של בנו של המנהיג, סייף אל-איסלם קדאפי, שניהל עבורו את "קרן קדאפי", הכלי המרכזי שבאמצעותו גייס תמיכה. אמש דווח על התפטרותו של שר הפנים, עבד אל-פתאח יונס, ועל "הצטרפותו למהפכה העממית". השר, לפי הדיווח באל-ג'זירה, קרא לחיילי הצבא לערוק משורותיו ולחבור לאזרחים המפגינים, לאור "דרישותיהם הלגיטימיות".

מדינות העולם האיצו היום מאוד את מבצע פינוי אזרחיהן מלוב. דובר של נציבות האיחוד האירופי הודיע היום כי מדינות האיחוד מפנות מלוב כ-10,000 מאזרחיהן השוהים בה. מדינות רבות הודיעו על משלוח מטוסים צבאיים ללוב לצורך הפינוי, וכמה מהן כבר החלו בכך. שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, הודיע כי ממשלתו תשלח "כמה מטוסים שצריך" כדי להשיב את כל הבריטים הביתה. ארה"ב כבר סיימה לפנות את אזרחיה מהמדינה, במעבורת למלטה, וסין פינתה מלוב כ-15,000 מאזרחיה באוניות יווניות. טורקיה פינתה היום 3,000 מאזרחיה מלוב במעבורת, והיא ממשיכה במאמצים לפנות 25,000 נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully