וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המל"ג: מצב לימודי המתמטיקה חמור

דו"ח חדש של המל"ג חושף נתונים חמורים בנוגע לרמת לימודי המתמטיקה במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. בין ההמלצות לשיפור: לימוד מקביל בכל המוסדות בארץ ותגבור מיידי של הסגל הדליל

דו"ח חדש מטעם הוועדה להערכת הלימודים במתמטיקה במועצה להשכלה גבוהה שפורסם היום (שני), חושף את רמתו הנמוכה של לימוד המתמטיקה במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. הדו"ח פורס המלצות בפני שר החינוך, גדעון סער, לשיפור המצב החמור.

חברי הוועדה, בראשות הפרופ' בנדיקט גרוס מאוניברסיטת הווארד, טוענים כי קיימת בעיה חמורה ברמת ההכשרה הקדם – אוניברסיטאית של הסטודנטים. הבעיה מתבטאת באחוזי הנשירה הגבוהים בקרב הסטודנטים בשנה הראשונה באוניברסיטאות, הציונים הנמוכים בקורסי המבוא ובמועדים הרבים לבחינות.

המלצות אנשי הסגל האקדמי בארץ היו לשנות את מסלול הלימודים במתמטיקה משלוש לארבע שנים, על מנת שהסטודנטים ילמדו את הקורסים הבסיסיים בשנה הראשונה. לעומת זאת, הוועדה המליצה שלא לאמץ את המלצה זו, עקב התחרות עם מקצועות אחרים וכן בגלל הגיל המאוחר בו סטודנטים ישראלים מתחילים את לימודיהם. במקום זאת, הוועדה המליצה להתאים את תוכנית הלימודים לרמת הסטודנטים, גם אם הדבר דורש שינויים מהותיים.

הסטודנטים לא נמשכים למתמטיקה

מהדו"ח עולה עוד כי מספר הסטודנטים ללימודי מתמטיקה בישראל קטן ביחס למקצועות ריאליים אחרים שבסיסם הוא מתמטיקה. המוסדות אמנם משתמשים באמצעים שונים על מנת למשוך סטודנטים למקצוע, בין היתר על ידי תוכניות לתלמידי תיכון מצטיינים, אולם חברי הוועדה מבקשים לוודא כי אותן תוכניות לא קשות מדי, וכך בעצם מונעות השתתפות של תלמידים.

הוועדה סבורה כי על המחלקות לשווק עצמן בצורה טובה יותר - סטודנטים רבים אינם מודעים לאפשרויות הקיימות למי שברשותו תואר במקצוע זה מבחינה תעסוקתית.

הוועדה הציעה לאמץ את המודל ההולנדי ללימוד מתמטיקה, בו סטודנטים לתארים מתקדמים נרשמים בתוכנית לאומית תוך שיתוף פעולה בין המוסדות במדינה. רשמית הסטודנטים נמצאים במוסד לימודי אחד, אך בפועל משתתפים בקורסים ובסמינרים במוסדות אחרים.

המחלקות למתמטיקה במוסדות להשכלה גבוהה חוו ירידה משמעותית בשנים האחרונות במספר חברי הסגל, דבר שהוביל לפגיעה באיכות הלימודים והמחקר. בדו"ח שפורסם טענו חברי הוועדה כי יש להגיב למצב זה באופן מיידי, במיוחד לאור העובדה כי בשנים הקרובות צפויות פרישות רבות בקרב חברי הסגל הוותיקים.

*בהכנת הכתבה השתתף בועז ווליניץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully