וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדאפי הורה לעצור עשרות קצינים מחשש למרד בצבא

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

21.2.2011 / 10:28

שליט לוב קדאפי הורה על מעצר קצינים בצבאו בשל חשד שסירבו להתעמת עם מפגנים. בנו פנה למפגינים והזהיר אותם מפני הידרדרות של ההפגנות לכאוס מוחלט ולמלחמת אזרחים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל)

על רקע הדיווחים על מאות מפגינים הרוגים מאש כוחות הביטחון בלוב ובצל הדיווחים על ניצני מרד בתוך צבא לוב, דיווח הבוקר (שני) העיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון כי איש צבא לובי בכיר נמצא במעצר בית בהוראה ישירה של השליט מועמר קדאפי. על פי הדיווח בעיתון, הנסמך על מקורות לובים המוגדרים 'מהימנים', הבכיר הלובי הושם במעצר בית לאחר שסרב למלא פקודה להכות מפגינים.

גורם בכיר המקורב לאותו בכיר צבאי אמר לעיתון כי הבכיר סרב לקחת חלק בדיכוי המפגינים. "קדאפי אישית הורה לעצור עשרות קצינים וחיילים שסירבו למלא פקודות", הוסיף. במקביל, דווח כי חברי "מועצת הנהגת המהפכה" בלוב קיימו התייעצויות והחליטו לפנות לקדאפי בדרישה שיתפטר מתפקידו, ויעביר את השלטון לידי הצבא. בנוסף, ביקשו ממנו חברי המועצה להפסיק את "מעשי הטבח".

בתוך כך, בנו של שליט לוב מועמר קדאפי, סאיף אל-איסלם קדאפי, אמר כי על השלטון לדאוג בראש ובראשונה לביטחון האזרחים במדינה, ולכן ימשיך הצבא להילחם עד "אחרון המפגינים נגד המשטר". קדאפי הבטיח עוד כי הממשלה תנהיג רפורמות רבות במדינה בהן הגבלת סמכויות השליט וכן שינויים בחוקה. כמו כן, הכחיש קדאפי כי אביו נמלט מהמדינה כפי שדווח אתמול.

בנאום לאומה ששודר ברשת הטלוויזיה הממלכתית בלוב, הזהיר קדאפי מהתלקחות של מלחמת אזרחים בעקבות המהומות: "הסיפור הזה מסוכן מאוד. הסיפור הוא לא רק צעירים לובים שמנסים ליצור מהפכה כמו במצרים. לוב איננה מצרים או טוניסיה. בלוב יש מצב שונה. אם לוב תפורק היא תפורק להרבה מדינות קטנות, כך שהפרדה בלוב פירושה שדברים יחזרו להתנהל באופן שבו התנהלו לפני 70 שנה. לוב היא מדינה שבטית שמתבססת על בריתות. אנחנו נחזור למלחמת אזרחים, נהרוג אחד את השני ברחובות".

מפגינים נגד שלטון קדאפי בלוב. AP
"לוב איננה מצרים או טוניסיה"/AP

קדאפי הזהיר מפני הידרדרות המצב במדינה לכאוס מוחלט ואמר כי "מה שיכול לקרות ללוב הוא מסוכן מאוד. ייתכן ונחזור לימי העוני. זה לא רק שהחינוך והבריאות יקרסו, לא תמצאו קמח לאכול. כל המשאבים ייגנבו, וניאלץ להגר מלוב כי לא נוכל להחליט על הבעלות על הנפט".

קדאפי גינה גם את סיקור המהומות בתקשורת הערבית, וטען כי היא ליבתה את היצרים: "לצערי, התקשורת הערבית הגזימה ולא ביטאה את מה שבאמת קורה. המדיה ניצלה את ההזדמנות ופיזרה שמועות, הגזמות שקרים. כמו למשל, שמאות נהרגו. הכל שקרים. הרבה מהמידע הזה איננו נכון". קדאפי אף הודה כי שני הצדדים עשו טעויות, והביע צער על מותם של המפגינים.

במקביל, דיווח הלילה ארגון זכויות האדם Human Rights Watch כי מניין ההרוגים במהומות במדינה עומד כעת על 233 בני אדם. הארגון מסר עוד, כי ביממה האחרונה בלבד נהרגו כ-60 בני אדם.

דיווחים: מקורב של קדאפי סירב לבקשתו להגיע לבנגזי

בתוך כך, דווח כי קדאפי, השולט בלוב מזה 42 שנה, ביקש מאחד ממקורביו, עבד א-סלאם ג'לוד, להגיע לעיר בנגזי, שם נמנו מאות הרוגים מאש כוחות הביטחון הלובים, על מנת להרגיע את המצב. אלא שעל פי הדיווח ג'לוד התעמת קשות עם קדאפי והבהיר לו כי הוא מסרב לעשות זאת לפני שקדאפי יורה על הפסקת "מעשי הטבח" שמבצעים כוחות הביטחון בסיוע שכירי חרב אפריקאים.

מקורביו של קדאפי הכחישו את הדיווח לפיו חברי מועצת הנהגת המהפכה הלובית דרשו מקדאפי להתפטר מתפקידו. גורמים ממשפחתו של קדאפי אמרו לעיתון כי "כל חברי ההנהגה תומכים בקדאפי, אפילו עבד א-סלאם ג'לוד הביע את תמיכתו בו". הם הזימו גם את השמועות לפיהן קדאפי עזב את המדינה והבהירו כי שליט לוב "נמצא בטריפולי ומנהל משא ומתן עם גורמים שונים במדינה" במטרה להרגיע את ההפגנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully