וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות הפגינו בסוריה, מפגין נהרג בבחריין

ההדף מקהיר ממשיך לזעזע את העולם הערבי. ארגון אמנסטי דיווח על הרוגים בלוב, ובבחריין דווח על אש חיה כנגד המפגינים. מאל ערבייה נמסר כי גם בסוריה מאות יצאו לרחובות

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד)

העולם המוסלמי ממשיך לגעוש במחאות נגד השלטונות הרודניים. ארגון זכויות האדם הבינלאומי, אמנסטי הודיע הלילה (שבת) כי כוחות הביטחון בלוב הרגו לפחות 46 מפגינים במדינה. מפגינים מתנגדי משטר הצליחו אמש להשתלט, לפחות זמנית, על העיר אל-ביידה שבמזרח לוב, שבה מתנהלות כבר יומיים הפגנות נגד השלטונות, לאחר שכוחות של המשטרה המקומית חברו אליהם - כך הודיעו שני ארגוני אופוזיציה לוביים גולים.

מלבד לוב, המחאה גם התפשטה לסוריה: רשת הלוויין "אל-ערבייה" דיווחה כי על פי דיווח של אתר אופוזיציה סורי, מאות אזרחים יצאו להפגין בבירה דמשק נגד המשטרה, במחאה על הכאתו של צעיר מקומי על ידי שוטרים.

לפי הדיווח של ארגון האופזויציה, היושב בדובאי, צעיר בשם עימאד נסאב הוכה בידי שוטרי תנועה בעיר העתיקה בדמשק, ובעקבות זאת יצאו מאות אזרחים זועמים לרחובות, שהביעו הזדהות עם הצעיר וקראו: "העם הסורי לא יושפל" ו"השוטרים הגנבים". עם זאת, לפי הדיווח, המפגינים לא יצאו ישירות נגד הנשיא בשאר אל-אסד.

הלוויות ההרוגים בעימותים בבחריין, פברואר 2011. Hasan Jamali, AP
מונעים מכוחות ההצלה להגיע למוקדי המהומות? הפגנות בבחריין/AP, Hasan Jamali

אש על המפגינים בבחריין

בבחריין דווח כי חיילים פתחו באש לעבר מפגינים, והרגו אחד מהם. הצבא השתמש בגז מדמיע ותחמושת חיה בניסיון לפזר את המתפרעים בכיכר הפנינה. מבתי החולים נמסר כי 60 מפגינים נפצעו , כמה מהם קשה. בסרטון וידאו שפורסם באינטרנט ניתן לראות מפגינים פצועים ומדממים, ככל הנראה לאחר שנורו. היו אף דיווחים על כך שכוחות הביטחון מנעו מאבמבולונסים להגיע לזירת המהומות. מלך בחריין, חמד בן עיסא אלחליפה, הורה הערב לנסיך הכתר לפתוח במגעים עם המחנות השנים במדינה כדי לפתור את המשבר אליו נקלעה הממלכה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה קרא אמש לשלטון בבחריין לנהוג באיפוק. זאת לאחר שבממלכה התעלמו מבקשתה של וושינגטון מוקדם יותר, ופתחו באש לעבר המפגינים. "אני מודאג מאוד מהדיווחים בבחריין, לוב ותימן. אנו מגנים את השימוש באלימות ממשלתית כנגד המפגינים", אמר אובמה.

הפגנת מחאה של חזית הפעולה האיסלמית נגד השלטון בעמאן, ירדן. רויטרס
המפגינים בירדן/רויטרס

בכווית ובירדן תקפו מפגינים

לפחות חמישה בני אדם, בהם איש ביטחון, נפצעו בעימותים שפרצו אתמול בין משטרת כוויית למאות מפגינים שדרשו שוויון זכויות בעיר ג'הרה. המשטרה, לפי הדיווחים, השתמשה באלות ובגז מדמיע כדי לפזר כ-1,000 מפגינים, ועצרה עשרות מהם. המפגינים, על פי רשת "אל-ערבייה", הם ערבים חסרי לאום, המכונים "בידונים", שתבעו לקבל אזרחלוטת כווייתית.

גם בירדן נרשמה אתמול הסלמה במחאה נגד השלטון. עימותים פרצו בצהריים בבירה עמאן בין מפגינים תומכי השלטון ומתנגדיו, במהלכם נפצעו שמונה בני אדם. בהפגנת מתנגדי השלטון, שנערכת מדי יום שישי זה שבעה שבועות ברציפות, השתתפו הפעם כ-2,000 פעילי שמאל ופעילים איסלמיים, שתבעו לשתף את העם הקבלת ההחלטות השלטונית. לפי הדיווחים, כ-200 תומכים של המלך עבדאללה תקפו אותם בצורה מאורגנת באמצעות אלות, ללא התערבות של המשטרה.

(עדכון ראשון: 20:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully