וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה בלוב: "שחררנו עיר משלטון קדאפי"

ארגוני אופוזיציה גולים: אנשינו השתלטו על העיר אל-ביידה בסיוע שוטרים. הסלמה בתימן: הרוגים ופצועים מירי ויידוי רימון. פצועים גם בהפגנה בירדן. מצרים: מיליונים חגגו הדחת מובארק

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד)

מפגינים מתנגדי משטר הצליחו להשתלט, לפחות זמנית, העיר אל-ביידה שבמזרח לוב, שבה מתנהלות כבר יומיים הפגנות נגד השלטונות, לאחר שכוחות של המשטרה המקומית חברו אליהם - כך הודיעו היום (שישי) שני ארגוני אופוזיציה לוביים גולים.

"אל-ביידה נמצאת בידי העם", מסר גיומא אל-עומרי מ"ארגון זכויות האדם והסולידריות". פתחי אל-וורפאלי מארגון "האיחוד הלובי לאמת וצדק" הוסיף כי "העיר כבר אינה תחת שליטת משטר קדאפי". שני הארגונים טענו כי המידע שלהם מתבסס על דיווחים טלפוניים מתומכיהם בעיר שבה כ-250,000 תושבים. לא נמסר לכך לפי שעה אימות ממקורות נוספים. בהמשך דיווחו הארגונים כי כוחות הממשלה מנסים להשתלט על העיר בחזרה, בעוד תושביה נלחמים נגדם בכל אצעי העומד לרשותם.

מוקדם יותר שווח כי המפגינים בעיר הקימו מחנה אוהלים, בדומה למפגינים בכיכר א-תחריר בקהיר ובכיכר הפנינה בבחריין.

גם בעיר בנגזי, מוקד נוסף של אי שקט במדינה, יצאו היום, לפי דיווחי האופוזיציה, עשרות אלפים לרחובות והפגינו נגד שלטונו של מועמר קדאפי, בהמשך להפגנות "יום הזעם". המפגינים, לפי הדיווחים, הניפו את גופות ההרוגים בעימותים אתמול, במסעות הלוויה המוניים. צבא לוב נפרש היום ברחובות כדי לקדם את המהומות, והתקבלו כמה דיווחים על חיילים שירו על מפגינים. בסרטון שפורסם מהעיר אל-טוברוק, נראו היום מפגינים מנתצים פסל של "הספר הירוק" - הספר המסכם את הפילוסופיה של קדאפי.

בארגון זכויות האדם "Human Rights Watch" אמרו היום כי לפי מקורות בלוב, מספר ההרוגים במדינה ביומיים האחרונים, מאש כוחות הביטחון, עומד על 24 בני אדם.

מצרים: מיליונים ב"מצעד ניצחון" בכיכר תחריר

בכיכר א-תחריר בקהיר, התכנסו בשעות הצהרים כשני מיליון בני אדם לתפילות יום השישי, בהן נשא דרשה בכיר פוסקי האיסלם הסוני, השייח' יוסוף אל-קרדאווי, ששב למצרים לאחר המהפכה מגלות בקטאר. קרדאווי פנה אל ההמונים ושיבח את "הניצחון שהשיגו צעירי מצרים". בנוסף הודה לצבא מצרים "שהוכיח את תמיכתו בעם ורחש לו אמון" וקרא לצעירים "לשמור על המהפכה מפני אנשים צבועים". עוד הוסיף: "אני קורא לצבא המצרי לשחרר אותנו מממשלת מצרים שמינה חוסני מובארק. אנו מצפים לשינויים כבר בימים הקרובים". הטלוויזיה הממלכתית במצרים העבירה את ההפגנה ואת דבריו של קרדאווי - עד לא מזמן גדול מבקריו של הנשיא מובארק - בשידור ישיר.

לאחר התפילות ערכו ההמונים "מצעד ניצחון" בו חגגו את הדחת מובארק, "על מנת להזכיר לצבא את עוצמת המחאה העממית וכדי לציין את זכרם של 365 האנשים שאיבדו את חייהם במהלך 18 ימי המחאה המצרים". הצועדים דרשו מהצבא לשחרר אסירים פוליטיים ולבטל את תקנות החירום.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
כיכר תחריר בקהיר. Enric Marti, AP
כשני מיליון בני אדם התכנסו היום בכיכר תחריר בקהיר/AP, Enric Marti

בחריין: אלפים בהלוויות ההרוגים

באותו הזמן בחצי האי ערב, החלו לקבור בנסיכות בחריין את ארבעת ההרוגים שאיבדו את חייהם אתמול בעת הפינוי האלים של המפגינים מכיכר הפנינה שבמרכז הבירה מנמה. שאלפי מפגינים משתתפים בטקסי הקבורה, כשהם נושאים שלטים וקוראים קריאות נגד המשטר. המפגינים השיעים מוחים נגד השלטון המלוכני הסוני במדינה. יותר מ-230 מפגינים נפצעו אתמול בפינוי, ועשרות נעצרו.

בכיר פוסקי ההלכה השיעים בבחריין, השייח' עיסא קאסם, אמר היום כי הרג המפגינים על ידי המשטר היה "טבח", וכי נסגרה הדלת לדיאלוג בין הצדדים. קאסם אמר את הדברים בתפילת יום שישי במסגד בצפון-מערב הנסיכות.

הלוויות ההרוגים בעימותים בבחריין, פברואר 2011. Hasan Jamali, AP
אלפי מפגינים משתתפים בטקסי הקבורה/AP, Hasan Jamali

גם בירדן נרשמה היום הסלמה במחאה נגד השלטון. עימותים פרצו בצהריים בבירה עמאן בין מפגינים תומכי השלטון ומתנגדיו, במהלכם נפצעו שמונה בני אדם. בהפגנת מתנגדי השלטון, שנערכת מדי יום שישי זה שבעה שבועות ברציפות, השתתפו הפעם כ-2,000 פעילי שמאל ופעילים איסלמיים, שתבעו לשתף את העם הקבלת ההחלטות השלטונית. לפי הדיווחים, כ-200 תומכים של המלך עבדאללה תקפו אותם בצורה מאורגנת באמצעות אלות, ללא התערבות של המשטרה.

תימן: עימותים קשים בערים עדן ותאיז

גם בתימן חודשו העימותים הנמשכים כבר יותר משבוע בין המפגינים הקוראים להדחת הנשיא עלי עבדאללה סלאח, לבין כוחות הביטחון ומפגינים התומכים בנשיא. על פי ההערכות, בהפגנות משתתפים עשרות אלפי בני אדם.

בין היתר, דווח היום על שלושה הרוגים מאש המשטרה במהלך הפגנות בעיר הנמל הדרומית עדן, שם הולכים העימותים ומחריפים. בכך עולה מניין ההרוגים בימים האחרונים בעיר לשישה. בעיר תאיז דווח היום על ידי רימון לעבר המפגינים מתנגדי המשטר, לא ברור על ידי מי. שניים נהרגו בתקרית, ולפחות שישה נפצעו.

עדכון ראשון: 13:07

הפגנות ברחובות תימן, פברואר 2011. AP
עימותים בין תומכי ומתנגדי הנשיא בתימן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully