וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקווה לקרחים? מדענים ריפאו נשירת שיער בעכברים

בעת מחקר לבחינת השפעת הורמוני לחץ, התגלה לגמרי במקרה חומר שגרם לעכברים שאיבדו את פרוותם לצמח אותה מחדש. וזה יעבוד גם על בני אדם? לכך דרושות עוד כמה שנות מחקר

מדענים העוסקים בחקר הורמונים הופתעו לגלות, לגמרי במקרה, מה שמסתמן כמו תרופה נגד הקרחה - לפחות אצל עכברים. לפי הדיווח אתמול (רביעי) ב"ניו יורק טיימס", במקביל לפרסום בכתב עת מדעי, המדענים מאוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס טיפלו בחומר מסוים בעכברים שאיבדו את פרוותם בגלל ייצור עודף של הורמונים המופרשים בשעת לחץ - ועם תחילת הטיפול, הפרווה שלהם גדלה בחזרה.

סגולותיו של החומר התגלו לגמרי במקרה. המדענים עסקו במחקר שכלל לא עסק באובדן שיער, אלא בחומר כימי מסויים וביכולתו לבלום את השפעת ההורמונים המייצרים תחושת לחץ על מעיהם. עכברים עברו מניפולציה גנטית שגרמה להפרשה מוגברת של הורמון הלחץ (CRF) בגופם, ולאחר מכן טופלו בחומר, פפטיד הנקרא אסטרסין-B - ואז התברר כי בעקבות הטיפול, ללא קשר להשפעה על מעיהם, החלו העכברים לצמח חזרה שיער שנשר להם. בתוך שלושה חודשים, כבר לא ניתן היה להבדיל בינם לעכברים רגילים.

בניסוי נוסף שנערך, טופלו בחומר עכברים מבעוד מועד, עוד לפני הפרשת הורמוני הלחץ - ובעקבות זאת, כלל לא איבדו את שערם מלכתחילה, למרות ההורמונים. "זה היה ממצא לא צפוי לחלוטין", אמר ל"טיימס" אחד החוקרים, ד"ר מיליון מולוגטה, שמוסיף כי המנגנון הביולוגי שגרם לתגובה הזו עדיין אינו ברור כלל.

המחקר כבר מעורר סערה בקהילת רופאי העור, שם מבקשים להדגיש כי אין כל ודאות שהחומר המדובר יוכל לסייע גם לבני אדם לצמח מחדש שיער שנשר - אם כי בהחלט יש כאן פתח של תקווה. בין היתר, מסבירים הרופאים כי גם אצל בני אדם בהחלט הוכח מדעית שיש קשר בין לחץ נפשי לאובדן שיער. עם זאת, ייתכן גם שיתברר כי החומר יעיל רק בטיפול באובדן שיער שנגרם ספציפית כתוצאה מלחץ, ולא בכל מקרה של התקרחות.

גם ד"ר מולוגטה מודה כי יעברו עוד שנים, אם בכלל, לפני שניתן יהיה לטפל בבני אדם עם החומר. "יש לנו תגלית חזקה מאוד, אבל עדיין לא ניתן לומר איך יתנהג החומר עם אנשים. אנחנו נמשיך במחקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully