וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה באירן: נפגין היום למרות האיסור

טהרן בעקבות קהיר? הרשויות אסרו על הפגנת ההזדהות עם טוניסיה ומצרים ופרשו שוטרים ברחובות, אך "הירוקים" לא מתקפלים: "הם תומכים בהפגנות במצרים, אבל לא נותנים לבני עמם להפגין?"

האם השלטונות והאופוזיציה באירן עומדים בפני התנגשות מחודשת? למרות איסור מפורש, מבהירים אנשי "התנועה הירוקה" כי בכוונתם לקיים היום (שני) את ההפגנה שיזמו, להבעת הזדהות עם ההפיכות בטוניסיה ובמצרים.

עדי ראייה דיווחו היום כי כוחות הביטחון נפרשו ברחובות הבירה טהרן, כדי למנוע את ההפגנה, הציבו מחסומים וחסמו את הכניסות לרכבת התחתית באזור בו אמורה להתקיים ההפגנה.

"אין שום כוונה לבטל את ההפגנה", הבהיר אחד מיועציו של מנהיג האופוזיציה מיר חוסיין מוסווי, בהודעה שפורסמה אמש באתרי אינטרנט אופוזיציוניים. בהודעה הובהר כי כל שימוש באמצעים אלימים על ידי השלטונות כדי לדכא את ההפגנה יהיה בבחינת "ביזיון", ויעמיד באור מגוחך את הצהרות התמיכה של השלטונות והנשיא מחמוד אחמדינג'ד בהפיכות האחרונות בעולם הערבי, בעודו מדכא הפגנות דומות בארצו. משרד הפנים, נאמר בהודעה, יישא באחריות לבטחונם של המפגינים.

אישה אירנית מחזיקה תמונה של המועמד לנשיאות מיר חוסיין מוסאווי - יוני 2009. רויטרס
מפגינה עם תמונה של מוסווי בהפגנה בדצמבר 2009, שדוכאה באכזריות/רויטרס

לפי הדיווח הבוקר ב"וושינגטון פוסט", כמה ארגוני סטודנטים אישרו כי ישתתפו בהפגנה. דמות בולטת נוספת שהביעה הזדהות עם המפגינים הוא הנשיא לשעבר ואחד ממבקריו הבולטים של אחמדינג'ד, עלי אכבר רפסאנג'ני, שאמר בשבת בראיון לעיתון אירני כי "אני מזמין את החלקים המדוכאים של הציבור להשתתף. המהפכה שייכת גם להם". עם זאת, הוא לא הבהיר במפורש אם כוונתו היא להפגנה המותכננת היום.

מוסווי ועמיתו להנהגת האופוזיציה, מהדי כרובי, הגישו בקשה לקיים את ההפגנה בשבוע שעבר, אך הרשויות הבהירו להם באופן חד משמעי כי ההפגנה המתוכננת אינה חוקית, וכרובי אף נשלח למעצר בית. מפקד משמרות המהפכה, הגוף הצבאי הנאמן ביותר לשלטון, אמר כי ההפגנה היא תכנון של "האויב", והוסיף כי "מנהיגי האופוזיציה אינם אלא גוויה מהלכת, ואנחנו נבלום בעוצמה כל מעשה שלהם. אנחנו מחשיבים אותם כמרגלים אנטי-מהפכניים".

כרובי סיכם את הדברים בשבוע שעבר, בראיון ל"ניו יורק טיימס": "אם הם לא ייתנו לעם שלהם להפגין, זה יעמוד בניגוד גמור לכל מה שהם אומרים. כל הברכות שלהם להפגנות במצרים אינן אלא זיוף".

מאז גל ההפגנות הגדול לאחר הבחירות ביוני 2009, שהשלטונות הואשמו בזיופן כדי לאפשר את נצחונו של אחמדינג'ד על מוסווי, ניסתה "התנועה הירוקה" להרים את ראשה עוד פעם אחת בולטת, בהפגנה גדולה בדצמבר 2009 - אך היא דוכאה באכזריות. לפי הדיווחים, שמונה מפגינים נורו אז למוות בידי השלטונות ועוד כ-1,000 נעצרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully