וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהודים פתחו את הארנק וכבשו את רשימת הנדבנים

ברשימת 50 הנדבנים הגדולים שפרסם השבוע כתב עת אמריקאי מופיעים 19 יהודים, שתופסים חמישה מששת המקומות הראשונים. באיזה מקום נמצא מייסד פייסבוק מארק צוקרברג?

כתב העת האמריקאי Chronicle of Philanthropy פרסם השבוע את רשימת 50 הנדבנים הגדולים בארה"ב לשנת 2010. חדי העין שיעלעלו ברשימה יבחינו כי בדיוק כמו בשנים קודמות, גם השנה יש בה ייצוג מכובד ביותר ליהודים - וכפי שדיווחה סוכנות הידיעות היהודית JTA, בני דת משה מאיישים חמישה מששת המקומות הראשונים.

הרשימה כוללת למעשה 54 תורמים, הודות לכמה מקרים של תיקו. 19 מהם - כמעט 40% - הם יהודים. במקום הראשון ברשימה ניצב ג'ורג' סורוס, שנחשב ליהודי העשיר בעולם, שתרם 332 מיליון דולרים ב-2010 למטרות פילנתרופיות. לא הרחק אחריו ניצב המיליארדר וראש העיר ניו יורק, מייקל בלומברג. עם 279.2 מיליון דולרים. המקום השלישי נתפס על ידי הלא-יהודי הראשון ברשימה, ט. דני סנפורד. בשלושת המקומות הבאים, עם סכומי תרומות שנעים בין 117 ל-119 מיליון דולרים, ניצבים בני הזוג אירווין וג'ואן ג'ייקובס, בני הזוג איליי ואידית ברוד ולאונרד בלבטניק - כולם יהודים כשרים.

יהודי בולט נוסף ברשימה הוא מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, המאייש את המקום העשירי עם תרומות בסך 100 מיליון דולרים. סטיבן וננסי גראנד (מקום 39), השקיעו 20 מתוך 28 מיליוני הדולרים שהוציאו מכיסם בתרומה לטכניון בחיפה.

בעלי ההון היהודים נחשבים באופן מסורתי לנדבנים גדולים בארה"ב. כך למשל, יהודים מהווים יותר ממחצית מ-57 המיליארדרים שהצטרפו בשנה שעברה ליוזמת "קרן הנתינה" של וורן באפט וביל גייטס - והתחייבו להעניק למטרות צדקה לפחות מחצית מהכנסותיהם.

נתון מעניין נוסף שעולה מהרשימה הוא כי בהחלט אין יחס ישר בין עושר גדול לנדבנות - רק 17 מתוך 50 הנדבנים הגדולים מופיעים גם ברשימת 400 האמריקאים העשירים ביותר של המגזין "פורבס".

ונתון מעודד פחות: סכום התרומות המשותף של כל הנדבנים ברשימה מגיע ל-3.3 מיליארד דולרים, הסכום הנמוך ביותר מאז החל דירוג הנדבנים בשנת 2000. סכום זה נמוך ב-800 מיליון דולרים מהסכום ב-2009.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully