וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלימות ברשת גואה, ולמשרד החינוך אין מושג

מחקר חדש מגלה כי בשנים האחרונות חלה עלייה הולכת וגוברת במעורבות תלמידים ב"בריונות" ואירועים אלימים באינטרנט, אך מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי במשרד החינוך אין כיום אף גוף שמרכז או מנטר את נתוני הפעילות האלימה ברשת

תדירותם של אירועי האלימות האינטרנטית בקרב תלמידים בישראל עולה בקצב מסחרר ומדאיג; "בריונות רשתית" הכוללת נאצות, חרמות ועידוד לפעילות אלימה ברשת מדווחת בשנה האחרונה על בסיס שבועי, בבתי הספר כמו גם בתקשורת. ואולם, מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי במשרד החינוך אין כיום אף גוף שמרכז או מנטר את נתוני הפעילות האלימה ברשת. יתרה מכך, המשרד לא יזם בשנים האחרונות מחקרים או בדיקות על מנת לרכז את סך מקרי האלימות ברשת ולאפיין אותם על פי טווח גילאים וחומרה.

בשיחה עם וואלה! חדשות הודתה אליזבט גלאון, מדריכה ארצית בשירות הפסיכולוגי במשרד החינוך כי "אין בידי המשרד נתונים לגבי ממדי תופעת האלימות באינטרנט ולגבי עומק הפגיעה בתלמידים. המשרד הורה למנהלים ולמורים לפעול בנחרצות מול התופעה יחד עם הרגישות המתבקשת מכיוון שלא כל אלימות באינטרנט מצד תלמידים היא מכוונת ומתוכננת".

מחקר חדש של האוניברסיטה הפתוחה, שבחן את את ממדי תופעת "הבריונות האינטרנטית" בקרב תלמידי חטיבות הביניים בישראל, מגלה כי בשנים האחרונות ישנה עלייה הולכת וגוברת של מעורבות תלמידים באירועים אלימים ברשת. כמו כן, מהמחקר עולה כי ישנו קשר חיובי מובהק בין תלמידים שנופלים קורבן לאלימות ברשת ותלמידים שנופלים קורבן לאלימות מחוץ לרשת; כך גם לגבי ה"בריונים" עצמם, ברשת ומחוצה לה. עוד נמצא כי בנות מהוות רוב בקרב הקורבנות ברשת, ואילו הבנים – מהווים רוב בקבוצת ה"בריונים".

המחקר, שנערך באמצעות שאלונים שהועברו לכ-600 תלמידים בני 12-14 בחטיבות הביניים באזור המרכז, דווקא עניין את משרד החינוך: אגף המדען הראשי פנה בספטמבר האחרון לחוקרות, ד"ר טלי היימן וד"ר דורית אולניק-שמש, בבקשה להרחיב את טווח הבדיקה במחקר רחב יותר, אך אגף השירות הפסיכולוגי במשרד כלל לא עודכן בממצאים שהתקבלו עד כה וגם לא היה מעורב בהזמנת המחקר המורחב.

"התלמידים מפחדים להיכנס לפייסבוק"

אלימות ברשת מוגדרת כפעילות תוקפנית, מכוונת וגלויה שמטרתה לפגוע באדם אחר באמצעות האינטרנט ובאמצעי תקשורת נוספים. האוכלוסייה המעורבת באופן פעיל או סביל במעשי האלימות ברשת כוללת שלושה "משתתפים": בריונים (התוקפים), קורבנות ועדים. הבריונים יוזמים ומפעילים את מעשי האלימות, הקורבנות נפגעים והעדים חווים את המעשים מהצד באמצעות צפייה במסרים הנשלחים.

בבדיקת התפלגות הקורבנות והבריונים ברשת ומחוץ לרשת עולה כי מתוך כלל המשתתפים שנפלו קורבן לאלימות כלשהי (24.1%), מרביתם נפלו קורבן לאלימות מחוץ לרשת (17.2%), וחלקם (% 6.9) היו קורבנות לאלימות ברשת. בנוסף, נמצא שאחוז הבריונים שלקחו חלק באלימות מחוץ לרשת (12.5%) גדול יותר מאחוז הבריונים שלקחו חלק אלימות ברשת (7.8%). ואולם, נמצא מתאם חיובי ומובהק בין אלימות ברשת לאלימות מחוץ לרשת. ממצאים אלו תומכים בהנחה כי המעורבים באלימות ברשת מעורבים גם באלימות מחוץ לרשת.

"חלק מהתלמידים מפחדים להיכנס לפייסבוק", מספרת ד"ר הולניק על ממצאי המחקר, שיוצג לקראת הסוף החודש במסגרת כנס צ'ייס של האוניברסיטה הפתוחה. "הם לא מרגישים מוגנים מאלימות, אפילו בביתם מול המחשב. האלימות הרשתית פוגעת להם בריכוז וגורמת בצורה ישירה להיעדרויות מבית הספר. מדאיג לדעת כי לכל מקרה פגיעה באינטרנט יש לרוב עדים רבים, המגבירים את תחושת המסכנות של הקורבנות ". לטענת ד"ר הולניק, "המורים במערכת החינוך חסרי אונים מול התופעה, וחלק לא מבוטל מהם נפל בעצמו קורבן למקרי אלימות אינטרנטית מצד תלמידים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully