וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההמונים בכיכר מותשים: "זה לא ייגמר מהר"

נדב נויהוז, שליח וואלה! חדשות לקהיר

4.2.2011 / 17:43

שליח וואלה! מדווח מקהיר: מיליונים ממשיכים להפגין בכיכר א-תחריר, ורבים מהם תשושים אחרי השבוע הקשה, בו נהרגו 11 בני אדם. אחרי יומיים אלימים, הצליח היום הצבא למנוע עימותים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: רן צימט)

.

בכיכר א-תחריר במרכז קהיר וברחובות שסביבה ממשיכים הערב (שישי) מיליוני מצרים בהפגנת הענק בדרישה לסילוקו המיידי של הנשיא חוסני מובארק, ביום שהוכרז כ"יום סילוק מובארק". שבוע וחצי מתחילת ההפגנות, ניתן לחוש כי חלק מהמפגינים מתחילים לפקפק ביכולתם להביא לשינוי מהיר. רבים מהם, שהגיעו משכונות מרוחקות, לא עזבו את הכיכר מזה כשבוע. לדבריהם, הם לא התקלחו, ישנו מדי לילה בבגדיהם, והם מותשים. "אנחנו מבינים שזה לא ייגמר מהר", אמר היום לוואלה! חדשות פאיד, אחד המפגינים. "זו 'הפגנת הסילוק', אבל זה לא ייגמר מהר".

שר הבריאות המצרי, אחמד סאמח, עדכן על מניין ההרוגים בעימותים והודיע כי במהלך השבוע נהרגו 11 בסך הכל בני אדם. "עוד שלושה מהפצועים מתו היום מפצעיהם בבית החולים", אמר השר, על פי סוכנות הידיעות המצרית הרשמית MENA. גורמים רפואיים העריכו כי בקטטה ההמונית פצעו בסך הכל כ-5,000 בני אדם, רובם באורח קל.

מהומות במצרים, ההפגנות האלימות בכיכר תחריר ממשיכות, פברואר 2011. נדב נויהוז
מפגינות בכיכר/נדב נויהוז

היום נשמר באופן יחסי הסדר בכיכר, למרות כמות המפגינים הגדולה. אחר הצהריים דווח על קולות ירי שנשמעו בכיכר, אך לא ידוע על נפגעים. כמו כן היו דיווחים על קטטות ברחובות שסביב הכיכר, בין תומכי מובארק למתנגדיו.

בכיכר עצמה, נמנעים העימותים האלימים בעיקר בזכות כוחות הצבא, ש"כלאו" את קבוצות תומכי הנשיא מובארק מחוץ לכיכר, בצד שנמצא על גדת הנילוס. הצבא אף הציב מחסומי בטון שמונעים יידוי אבנים אל תוך הכיכר, וגם החיפושים הגופניים הקפדניים שעושים החיילים לכל מי שנכנס לכיכר מוכיחים את עצמם. למרות זאת, גם היום הותקפו והוכו מספר עיתונאים וצלמים, ורוב אנשי התקשורת מקפידים לנוע בקבוצות גדולות.

בקרב המפגינים בכיכר נפוצה היום שמועה לפיה הנשיא מובארק עזב את העיר, שלא זכתה לאימות. בימים האחרונים כבר פורסמו דיווחים לפיהם מובארק שוהה בשארם א-שייח. בתוך כך, טען לקראת הערב הבלוגר המצרי Sandmonkey, שנחשב למעורה בנעשה בהפגנות ובשבוע האחרון פירסם דיווחים מהימנים רבים ממרכז קהיר, כי בין המפגינים בכיכר עלתה תוכנית לפתוח בצעדה לעבר ארמון הנשיאות. ב"ציוץ" בטוויטר, כתב הבלוגר כי התוכנית נמצאת כעת בדיונים בין המפגינים בכיכר. יש לציין כי ארמון הנשיאות מרוחק למדי מהכיכר.

הפגנה של מתנגדי נשיא מצרים חוסני מובארק בכיכר תחריר בקהיר. רויטרס
ההמונים בכיכר, היום/רויטרס

ראשי האיחוד: להעביר השלטון במצרים מיידית

להוציא את אזור הכיכר, כל שאר קהיר היא בימים אלו עיר רפאים. אנשים מסתגרים בבתיהם, ואין כמעט כלל תנועה ברחובות. המשטרה אינה נראית כלל, ולכל שכונה יש "משמר אזרחי" מאולתר שהוקם על ידי התושבים, כדי להגן על הבתים מפריצות וביזה.

בתוך כך, מנהיגי האיחוד האירופי קראו היום, בהודעה משותפת, לשלטונות מצרים לקבל את דרישת העם המצרי "להנהיג רפורמות ולהפסיק את הדיכוי". בהודעה מטעם 27 ראשי חברות האיחוד, בתום ועידת פסגה בבריסל, נכתב כי "המועצה האירופית עוקבת בדאגה רבה אחר הידרדרות המצב במצרים. על כל הצדדים לגלות איפוק, ולפתוח בתהליך מסודר של העברת השלטון. על התהליך הזה להתחיל עכשיו".

כיכר א-תחריר. GettyImages
כיכר א-תחריר/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully