וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הזעם נגד אסד התפוגג: הסורים נשארו בבית

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

4.2.2011 / 16:24

ארגון לקוי, ניתוק האיטנרנט, פחד או סתם חוסר מוטיבציה - יהיו הסיבות אשר יהיו, הכיכרות בדמשק נותרו ריקות. בירדן הפגינו כמה מאות איסלמים נגד השלטון, אך גם שם היקף המחאה הצטמצם

רויטרס

הפגנה שקטה בירדן, היום (צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד)

המחאה הסורית נשארה בבית. ככל שחולף הזמן, נראה כי בניגוד לדוגמאות מטוניסיה, מצרים ומדינות נוספות, הקריאות לקיים הפגנות מחאה היום (שישי) ומחר בסוריה נגד שלטונו של הנשיא בשאר אסד נפלו על אוזניים ערלות. מארגני ההפגנות, שרובם נמצאים בחו"ל ופועלים מחוץ לסוריה, ציפו לאלפי בני אדם שיפגינו נגד משטרו של אסד לאחר תפילות יום השישי - אך לפחות עד עתה, לא נרשמה אפילו הפגנה אחת ברחבי המדינה. המארגנים זעמו על השלטונות, שלטענתם הפילו את רשת האינטרנט במדינה וכך פגעו בתיאום ההפגנות באמצעות פייסבוק וטוויטר.

כתב סוכנות הידיעות הרוסית "נובוסטי" בדמשק דיווח כי מלבד מספר אנשי ביטחון סורים בלבוש אזרחי, סמוך לבניין הפרלמנט בעיר, לא נצפה אף אזרח שהגיע לכיכרות העיר. בעמוד הפייסבוק של המחאה, כתב אחד המארגנים: "סוריה ללא אינטרנט! אף אחד לא יודע! אנחנו קוראים לכל ערוצי הטלוויזיה וכלי התקשורת לדווח על כך!".

רבים העריכו כבר במהלך השבוע כי הפגנות המחאה בסוריה לא ייצאו בסופו של דבר לפועל. הסיבות מגוונות ורבות: אין לציבור הסורי תיאבון להחליף את השלטון כפי שהיה במצרים ובטוניסיה במשך זמן רב, והוא גם חושש מאוד מפני שירותי הביטחון הסורים. בנוסף, הנשיא אסד איננו שנוא כמו מובארק בארצו ושיעור העוני בסוריה אינו גבוה כמו במצרים. "אני חושב ש'יום הזעם' יהפוך להיות 'יום התסכול'", אמר השבוע עיתונאי סורי לאתר אל-ג'זירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הפגנה "על אש קטנה" בירדן, דיכוי אלים בסודן

בירדן דווקא נמשכת המחאה נגד השלטון - אך לא בקנה מידה נרחב. מאות מפגינים, שלא חששו מהגשם והקור העז, יצאו היום מהמסגדים לאחר תפילות יום השישי, והפגינו נגד ראש הממשלה החדש שמינה המלך עבדאללה, מערוף אל-בחית'. ההפגנה הייתה קטנה יחסית להפגנות האופוזיציה הקודמות בעמאן, בימי שישי האחרונים.

הפגנת מחאה של חזית הפעולה האיסלמית נגד השלטון בעמאן, ירדן. רויטרס
לא נבהלו מהגשם. מפגינים בעמאן, היום/רויטרס

את ההפגנה ארגנה מפלגת "חזית הפעולה האיסלמית" המשוייכת לתנועת האחים המוסלמים, והשתתפו בה גם פעילים ממפלגת שמאל. הפעילים יצאו ברובם ממסגד סלאח- א-דין, צעדו ברחובות עמאן תוך קריאת קריאות "אללה הוא אכבר", לעבר משרד ראש הממשלה. לאחר מכן המשיכו לעבר שגרירות מצרים, ולבסוף התפזרו. במהלך ההפגנה לא נרשמו תקריות מיוחדות, וכוחות משטרה לא נראו בסביבת המפגינים.

המפגינים הבהירו כי החלטת המלך השבוע למנות ממשלה חדשה אינה מספיקה מבחינתם. "אנחנו רוצים התייחסות רצינית", הסביר חמזה מנסור, מזכ"ל חזית הפעולה האיסלמית, שהוביל את ההפגנה. "אנחנו רוצים רפורמה אמיתית. אנחנו רוצים יוזמות חדשות ואנחנו רוצים אותן עכשיו, כדי שהעם ירגיש שהוא שותף בקבלת ההחלטות".

הפגנת מחאה של חזית הפעולה האיסלמית נגד השלטון בעמאן, ירדן. רויטרס
"רוצים התייחסות רצינית"/רויטרס

ההפגנה נערכה למרות שלאחר מינויו נועד אל-בחית' עם אנשי חזית הפעולה האיסלמית, ודן עמם בהקמת ממשלה חדשה שתכלול גם אישים מהאופוזיציה. "הפגישה הייתה חיובית ופתוחה", אמר אתמול חבר במפלגה, "וסללה את הדרך לפרק חדש ביחסים בינינו לממשלה. אנחנו מקווים שמה שדירבנו עליו ייושם". עם זאת, הוא הבהיר: "בינתיים יימשכו הפגנות המחאה בדרישה לרפורמה פוליטית".

גם בסודן נמשכו "על אש קטנה" ההפגנות נגד השלטון שהחלו לפני שבוע, בהשראת האירועים במצרים - והשלטונות המשיכו לדכא אותן ביד ברזל. לפי דיווחי עדי ראייה מהבירה חרטום, שוטרים היכו וריססו בגז מדמיע סטודנטים שהפגינו אתמול מול אוניברסיטת סנאר בעיר. כ-200 סטודנטים הפגינו במחאה נגד עליית המחירים במדינה וקראו להחלפת המשטר.

הפגנת מחאה של חזית הפעולה האיסלמית נגד השלטון בעמאן, ירדן. רויטרס
עמאן, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully