וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב פועלת להדחתו המידית של מובארק

לפי ה"ניו יורק טיימס", ממשל אובמה מנהל שיחות עם בכירים במצרים, שמטרתן להביא להחלפתו המידית של הנשיא מובארק. במסגרת התוכנית יכהן עומאר סלימאן כנשיא זמני

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: רן צימט)

כמה שעות לאחר שהצהיר בראיון כי היא חושש שאם יפנה כעת את השלטון ישרור כאוס במדינתו, נאלץ נשיא מצרים חוסני מובארק להתמודד עם לחץ אמריקאי כבד. בכירים בממשל בוושינגטון ודיפלומטים ערבים אמרו הלילה (שישי) ל"ניו יורק טיימס" כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה בוחן אפשרות, יחד עם בכירים במצרים, לפיה מובארק יוחלף באופן מיידי. לפי הדיווח, האמריקאים סבורים שסגנו של מובארק, עומר סלימאן, יישב לאלתר על כיסא הנשיא עד לבחירות.

חוסני מובארק וברק אובמה. GettyImages
הדחה על הפרק?/GettyImages

לפי התוכנית של אובמה, לממשלה החדשה במצרים יוזמנו גם חברי אופוזיציה ובתוכם אנשי תנועת "האחים המוסלמים". הבית הלבן מסר בתגובה לדיווחים הלילה כי הממשל שוקל "מגוון רחב של אפשרויות" ביחד עם גורמים מצריים, על מנת להביא לשינוי שקט של השלטון בקהיר. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן מסר כי "כל ההחלטות חייבות להתקבל על ידי העם המצרי".

במהלך הלילה טלפן סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן למקבילו המצרי סלימאן וקרא לו להרגיע את הרוחות בקרב כל הצדדים המעורבים במהומות. ביידן אף הדגיש בפני סלימאן את האחריות של הממשל המצרי למנוע מההפגנות הצפויות היום במדינה להפוך לאלימות. מהבית הלבן נמסר כי במהלך השיחה בין השניים, אמר ביידן לסלימאן כי "הממשלה במצרים אחראית לשמור על השקט והביטחון בהפגנות וכי על הממשלה המצרית לאפשר לעיתונאים ולפעילי זכויות אדם לבצע את עבודתם החשובה".

כאמור, בראיון שהעניק אמש אמר נשיא מוצרים מובארק כי הוא חושש שאם יפנה כעת את השלטון ישרור כאוס במצרים. בראיון לכריסטיאן אמנפור ברשת ABC אמר מובארק, כי הוא מעוניין לרדת מהשלטון, אך אינו יכול לעשות זאת: "נמאס לי. אחרי 62 שנים של שירות הציבור היה לי מספיק. אני רוצה לפרוש".
מובארק העניק את הראיון הראשון מאז פרצו המהומות במצרים מארמונו המאובטח בקהיר. לדבריו, הוא מוטרד מהאלימות שפרצה במהלך המחאה, אך ממשלתו אינה אחראית לכך. בראיון הוסיף מובארק כי אם יפרוש כעת, ייתפסו האחים המוסלמים את השלטון.

מובארק התייחס גם לנשיא ארה"ב, ברק אובמה. לדבריו, "אובמה הוא בחור טוב". כשנשאל האם הוא חש שארה"ב בגדה בו אמר: "אמרתי לאובמה – 'אתה לא מבין את התרבות המצרית ומה יקרה למצרים אם אפרוש'".

אילוסטרציה. GettyImages
אילוסטרציה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully