וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: לעכב מינוי יאיר נוה למ"מ הרמטכ"ל

2.2.2011 / 12:31

תנועת "יש גבול" מבקשת מבג"ץ להוציא צו ביניים נגד מינוי האלוף יאיר נוה לתפקיד ממלא מקום הרמטכ"ל. זאת, עד שיסתיים הדיון בעתירה שהוגשה נגדו בחשד שהפר לכאורה את הוראות ביהמ"ש

שר הביטחון, אהוד ברק, צפוי להודיע מחר על מינויו של סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר נוה, לתפקיד ממלא מקום הרמטכ"ל, אולם כבר היום (רביעי) הוגשה לבג"ץ בקשה להוציא צו ביניים שימנע את המינוי. תנועת "יש גבול" הגישה את הבקשה לעכב את המינוי עד שתתברר העתירה שהוגשה נגד נוה בחשד שהפר את פסק דינו של בית המשפט בסוגיית מדיניות החיסולים וביצע הפרות חמורות של דיני הלחימה.

הבקשה הוגשה במסגרת עתירה שהגישו לפני כחודשיים תנועת "יש גבול" וקבוצה של אנשי שמאל נגד מינויו של נוה לסגן הרמטכ"ל. העתירה מבוססת על כתבתו של העיתונאי אורי בלאו מנובמבר 2008, שעסקה בחיסולים של פלסטינים בגדה. בין היתר נחשפו בכתבה, שהתבססה על מסמכים שהדליפה ענת קם, דיונים מבצעיים, שמהם עולה לכאורה, שצה"ל התעלם מהחלטות בג"ץ בנוגע לחיסולים. עוד נטען בכתבה, שבפיקוד המרכז הורו על חיסולים גם במקרים שבהם ניתן היה לעצור את המבוקשים, וכי הדרגים הבכירים ביותר בצבא, בהם הרמטכ"ל, אישרו פגיעה בחפים מפשע במהלך החיסולים. נוה גם התראיין לאותה כתבה, ואמר, בין השאר, "עזוב אותי מבג"ץ".

"העותרים סבורים כי אם חשדות לביצוע עבירות בנייה מצד האלוף יואב גלנט הספיקו כדי להביא לביטול מינויו לרמטכ"ל, בוודאי גם חשדות לביצוע הפרת פסק דינו של בית המשפט העליון ולביצוע הפרות חמורות של דיני לחימה צריכים להספיק כדי למנוע הפעם את מינויו של אלוף נוה לאותו תפקיד ממש, אפילו יהא זה רק מינוי זמני כממלא מקום", נכתב בבקשה שהגישו עורכי הדין יפתח כהו ועומר ש"ץ.

יאיר נוה: "דברי סולפו"

אתמול הגיש האלוף נוה מכתב הבהרה לבית המשפט, בו כתב כי דבריו סולפו והוצאו מהקשרם. "כאזרח וכחייל במדינת ישראל, אני רוחש כבוד לבית המשפט העליון, לשופטיו ולפסיקותיו. כמפקד בצה"ל, קביעותיו של בית המשפט העליון הן בעיני דברים שאין מהרהרים אחריהם. כך נהגתי אז, כמפקד פיקוד המרכז - וכך אני נוהג כיום", כתב נוה. נוה לא הכחיש את הדברים, אולם טען כי הפרשנות, לפיה ניתן להבין מדבריו כי הוא מזלזל בבית המשפט ובפסיקות ביחס לסיכולים ממוקדים, היא "קריאה שגויה, פסולה ומקוממת".

נוה הבהיר כי כאשר כיהן כאלוף פיקוד המרכז נתן פקודות בהתאם להנחיות שגובשו על ידי גורמי המטה הרלבנטיים בצה"ל, וסמך שהנחיות אלה משקפות את קביעות בית המשפט, את החוק ואת ערכי צה"ל. "אין לי ספק כי אדם בר דעת המבין את דרך פעולתה של המערכת הצבאית ואת תהליך קבלת ההחלטות בצה"ל, היה קורא את דברי באופן זה", כתב.

הפרקליטות הצבאית ביקשה להסתפק בדברים אלה ולא לדרוש מנוה להגיש תצהיר לבית המשפט, אולם העותרים מתנגדים לכך. "תשובתו של אלוף נוה בראיון מגלה לפחות ראשית הודיה בהפרות האמורות. ותשובתו, כאמור, לא מוכחשת על ידו במכתבו הממוען לפרקליט הצבאי הראשי. על כן נדרשת התייחסות רצינית יותר", כתבו עורכי הדין כהן וש"ץ. בדיון שנערך השבוע, העלו השופטים את האפשרות שנוה יגיש תצהיר לבית המשפט ביחס לדברים שעולים כנגדו בעתירה, אולם טרם ניתנה החלטה על ידם בנושא.

יצוין כי הפרקליט הצבאי הראשי והיועץ המשפט לממשלה לשעבר, מני מזוז, קבעו בעבר כי אין מקום לפתוח בחקירה נגד נוה בחשד להפרה של דיני הלחימה, וכי אין חשד שבמעשיו בעת שכיהן כאלוף פיקוד מרכז הפר את החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully