וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכיכר בקהיר מתמלאת: בניין הטלוויזיה סומן כמטרה

נדב נויהוז, שליח וואלה! חדשות לקהיר

1.2.2011 / 13:48

שליח וואלה! מדווח מקהיר: לקראת צעדת המיליון, ניתקו שלטונות מצרים את האינטרנט והטלפון וחסמו את כבישי הגישה לעיר. הצבא הבהיר שלא יירה במפגינים אך בודק בקפדנות כל מי שבא לכיכר

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

למרות העוצר שהוטל על מצרים, אלפי מפגינים העבירו את הלילה (שלישי) בכיכר תחריר בבירה קהיר. בשעות הבוקר כבר החלו להצטרף אליהם אלפי מפגינים נוספים לקראת "צעדת המיליון", במסגרתה מתכוונים המפגינים לנסות להשתלט על בניין הטלוויזיה הממלכתית בעיר – אחד מסמלי השלטון המובהקים של שלטון הנשיא חוסני מובארק, שעליו שומרים כעת טנקים של הצבא. לפי ההערכות, המפגינים יוותרו על צעידה לעבר ארמון הנשיאות, בגלל המרחק הרב שלו מהכיכר. "מובארק, היום יומך האחרון", נשמעות קריאות בכיכר בשעות הצהריים.

כ-200,000 מפגינים כבר נמצאים בכיכר נכון לשעות הצהריים המוקדמות - הרבה יותר מאשר בשעה זו בימים הקודמים. לא הוכרז מועד מדויק לתחילת ההפגנה, וההערכה בקרב הקהל היא שאנשים פשוט יזרמו לכיכר במהלך היום. האנשים שכבר נמצאים בכיכר, עוסקים באופן מאורגן בהכנת שלטים. ההפגנה היא נושא השיחה היחיד בין האנשים ברחוב, שרובם מתקדמים אל הכיכר ברגל. תנועת כלי הרכב דלילה ביותר, ומורכבת בעיקר מאוטובוסים ומוניות.

לקראת "צעדת המיליון": גובר הלחץ על המפגינים. רויטרס
כיכר תחריר, הבוקר/רויטרס

"צעד אחרון לפני מרד"

לא רק בקהיר מתכוונים לקיים "צעדת מיליון": מפגינים מכל רחבי מצרים, בעיקר מהערים הגדולות אלכסנדריה ומנסורה, קראו לציבור המפגינים לקיים הפגנות דומות גם באזורים אלו. "צעדת המיליון היא השלב האחרון לפני שנכריז על מרד אזרחי כולל", אמרו מפגינים לאתר "אל-ג'זירה".

בתוך כך, מגביר השלטון את הלחץ על המפגינים. הבוקר דווח כי הצבא חסם לתנועה כמה מכבישי הגישה המרכזיים לקהיר, וגם את הכביש הטבעתי המקיף אותה, בתקווה שהצעד ימנע מהמפגינים להגיע לקהיר. בהמשך נחסמו גם הרחובות המובילים לכיכר תחריר בתוך העיר.

עוד קודם לכן הופסקה לחלוטין תנועת הרכבות במדינה. במקביל, חברת האינטרנט האחרונה שסיפקה את שירותיה במצרים, חברת "נור", נותקה אמש, וההמונים נשארו ללא חיבור לרשת. החל מהבוקר יש גם שיבושים קשים בקווי הטלפון, וההערכה היא שבמהלך היום הם ינותקו לחלוטין.

מפגינים וכוחות צבא בכיכר תחריר במרכז קהיר. רויטרס
המפגינים מתכוננים לקראת "צעדת המיליון"/רויטרס

"חשש ממתאבד בכיכר"

בתגובה לשיבושים, הודיעה חברת גוגל כי תפעיל שירות מיוחד שיאפשר לאזרחים במצרים לפרסם הודעות ב-"טוויטר" באמצעות הודעות טלפוניות. ההודעות יתורגמו למסרים שיפורסמו ברשת החברתית.

מנגד, צבא מצרים, הפרוש ברחובות הבירה ויתר הערים, פרסם אמש הודעה לפיה דרישות המפגינים במדינה הינן "לגיטימיות". עוד נאמר בהודעת הדובר, כי הצבא לא יפעיל כוח נגד אזרחים. כוחות הצבא בכיכר בקהיר עורכים בדיקה גופנית של כל מי שמגיע אליה. על פי הערכות, הסיבה היא חשש גדול ממחבל מתאבד או מאירוע אלים חריג במהלך ההתכנסות הגדולה. בעמדות הבידוק בכניסות לכיכר משתרכים תורים ארוכים של מפגינים. מעל הכיכר, חגים כל העת מסוקים.

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

עדכון ראשון: 11:00

מפגינים בקהיר, הבוקר. Tara Todra Whitehill, AP
השלטון מגביר את הלחץ על המפגינים/AP, Tara Todra Whitehill

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully