וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "מצרים זקוקה למעבר ממשל הדרגתי"

ארה"ב השלימה עם המהפך במצרים? הנשיא ברק אובמה קרא למעבר הדרגתי ולא אלים ל"ממשלה שתיתן מענה לשאיפות העם המצרי". נשיא ונצואלה צ'אווס: "התנהלות ארה"ב במשבר מעוררת בחילה"

נשיא ארה"ב ברק אובמה, שוחח בטלפון עם מנהיגי האזור על המצב הפוליטי השברירי במצרים, ואמר כי המדינה זקוקה ל"מעבר הדרגתי לממשלה שתיתן מענה לשאיפות העם המצרי". ביומיים האחרונים שוחח אובמה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם המלך עבדאללה מערב הסעודית, עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, וכן עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון. מהבית הלבן נמסר אמש (ראשון) כי "הנשיא הדגיש כי הוא מתנגד לאלימות, וקרא לצדדים לנהוג באיפוק. הוא הביע תמיכה בזכויות האוניברסליות, כולל חופש ההתארגנות והדיבור".

במקביל, שוחח אמש רמטכ"ל צבא ארה"ב, אדמירל מייק מאלן, עם מקבילו המצרי, והחמיא לו על האיפוק של כוחות הצבא במהלך המהומות בימים האחרונים. "אני מעריך את מקצועיותם של חיילי הצבא המצרי" אמר מאלן, והתייחס לכך שהחיילים המצרים נמנעו משימוש בכוח מופרז נגד המפגינים. השניים סיכמו כי הם ישאפו לשמר את מערכת היחסים הקרובה בין הצבאות. יצויין כי שיתוף הפעולה בין הצבאות כולל סיוע שנתי מצד האמריקאים בסך 1.3 מיליארד דולר, וכן תרגילים משותפים בין הצבאות.

גם בריטניה קוראת למובארק לקדם תהליך מקיף של רפורמות פוליטיות במשטרו. דובר ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר כי "ראש הממשלה ונשיא ארה"ב ברק אובמה מאוחדים בדעה כי מצרים זקוקה לתהליך מקיף של רפורמות פוליטיות, הכולל מעבר הדרגתי לממשלה שתיתן מענה לשאיפות העם המצרי לעתיד דמוקרטי".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, קראה לשלטונות במצרים להימנע מאלימות. מרקל שוחחה עם נשיא מצרים, חוסני מובארק, וביקשה ממנו שיורה לכוחות הביטחון המצריים לנהוג באיפוק כלפי המפגינים במדינה. "הקנצלרית חזרה על קריאתה שכוחות הביטחון יימנעו משימוש באלימות ושיוסרו ההגבלות על התקשורת והזכות להתאגד", מסר דוברה של מרקל, "הקנצלרית הוסיפה שהיא מצפה כי משטרו של מובארק והממשלה החדשה שהקים יודיעו על רפורמות וכי שחשוב מאוד לשמור על ערוץ הידברות פתוח עם המפגינים, במיוחד עם הנוער, ולדון בדאגותיהם הכנות".

מוקדם יותר אתמול קראה מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון לקיים בחירות במדינת הפרעונים. "על מצרים לקיים בחירות חופשיות, כדי לאפשר 'העברה חלקה' של השלטון במדינה", אמרה קלינטון על רקע היום השישי למהומות המזעזעות את בעלת בריתה הערבית הקרובה ביותר של וושינגטון במזרח התיכון. בסדרת ראיונות לרשתות החדשות בארה"ב, הסבירה קלינטון כי רק באמצעות בחירות חופשיות במצרים ניתן יהיה להימנע מהשלכות כדוגמת המהפכה ב-1979 באירן, שם מתקיימת כיום לדבריה "דמוקרטיה מזויפת".

ומי לא מרוצה מהמדיניות האמריקאית? נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס, שאמר הלילה (שני) כי ארה"ב לקחה "חלק מביש" במשבר במצרים, וביקר אותה בשל הצביעות שבתמיכה במנהיגים בכל העולם ונטישתם בעת משבר, כדבריו. צ'אווס אמר ששוחח עם שליט לוב מועמר קדאפי ועם נשיא מצרים בשאר אסד על המצב באזור. "אתם רואים את התגובות בוושינגטון וכפי שאמר לי הנשיא קדאפי, זה מביש. זה מעורר בחילה לראות כיצד ארה"ב בוחשת בנעשה ומנסה לקחת שליטה. תראו איך הם נוטשים אותו מיד כשנקלע לצרה. הם אפילו לא נתנו ויזה לנשיא טוניסיה", סיכם צ'אווס.



(עדכון ראשון: 22:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully