וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מצרים: מחאה נגד המשטר בסודן

בעקבות המצב הכלכלי הגרוע במדינה ובהשראת המהומות בקהיר, סטודנטים הפגינו במרכז חרטום: "הגיע הזמן לדרוש זכויות". המשטרה פיזרה אותם בכוח

רוח המהומות במצרים ובטוניסיה הגיעה לסודן, והבוקר (ראשון) נודע כי המשטרה פיזרה באלימות, באמצעות מכות ומעצרים, סטודנטים שהפגינו במרכז הבירה חרטום בדרישה לממשלה להתפטר. ההפגנות פרצו היום בכמה מוקדים בבירה. עד ראייה סיפר לסוכנות הידיעות "רויטרס": "עשרות שוטרים החלו להכות סטודנטים עם אלות. כמה מפגינים נעצרו". עדי ראייה נוספים דיווחו על ירי גז מדמיע לעבר מפגינים בשתי אוניברסיטאות.

הסטודנטים קראו קריאות מחאה: "אנחנו מוכנים למות למען סודן", וכן "מהפכה, מהפכה עד הניצחון". אחד מראשי המפגינים, מובארק אל-פאדיל, טען כי שני בניו נעצרו בדרכם להפגנות במרכז חרטום, וגם העורך הראשי של העיתון "אל וואטאן" אמר כי הרשויות עצרו את בתו.

מאז שפרצו המהומות בטוניסיה, ולאחר מכן במצרים השכנה, קמו ברשתות החברתיות באינטרנט קבוצות של מפגינים, שהציגו את עצמם בשמות "נוער למען שינוי" ו"הניצוץ". כ-15 אלף איש חתמו בשמם כחברים ב"נוער למען שינוי". בדף הפייסבוק של הקבוצה נכתב כי "העם בסודן לא ישתוק יותר, הגיע הזמן לדרוש זכויות, ולקחת מה שמגיע לנו בדרכים מקובלות וללא צורך באלימות".

עיתונים התומכים במשטר פרסמו היום אזהרות למפגינים, וטענו כי מחאתם עלולה לגרום לכאוס במדינה. "המסר שלנו הוא לאחד את הרעיונות והמטרות למען האזרחים". סודן סובלת ממצב כלכלי קשה, ובתחילת החודש קיצצה הממשלה סובסידיות על נפט, מוצרי מזון ומוצרי יסוד שעוררו מחאות בצפון המדינה.

במקביל למחאה, התברר הבוקר עם פרסום התוצאות הרשמיות כי יותר מ-99% מהבוחרים במשאל העם שנערך בתחילת החודש בדרום סודן תומכים בהיפרדות מהמדינה והקמת מדינה עצמאית. "99.57% מהבוחרים תמכו בהיפרדות", אמר סגן ראש הוועדה הבינלאומית שפיקחה על המשאל, צ'אן ריק מדוט. התוצאות הרשמיות הסופיות יתפרסמו בעוד כמה ימים.

בסודן אסורה מחאה ללא היתר השלטונות, אולם יש לציין כי היא המדינה ראשונה בעולם הערבי שהביאה לחילופי שלטון על ידי מחאה עממית, כשהופל משטרו של ג'אפר נימיירי בשנת 1985.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully