וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט למקורביו: לא שיקרתי, לא מתכוון להתפטר

28.1.2011 / 0:00

הפצצה שהטיל מבקר המדינה בעניינו של הרמטכ"ל המיועד, הפכה באופן טבעי לשיחה המרכזית בצה"ל. מקורבי גלנט: "הוא ייאבק לטיהור שמו". האם ברק יאלץ להשאיר את אשכנזי בתפקיד?

יח"צ - חד פעמי

(צילום: גדעון צנטנר, קובי אליהו, שי מכלוף. עריכה: דורון שטיין. קריינות: רועי כ"ץ)

"לא שיקרתי ואני לא מתכוון להתפטר". כך אמר אמש (חמישי) למקורביו הרמטכ"ל המיועד יואב גלנט, בעקבות חוות הדעת של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס ב"פרשת הקרקעות". מחוות הדעת עולה, כי גלנט לא אמר אמת בתצהירים בחתימת ידו ופלש לשטח ציבורי.

חוות הדעת של המבקר הפכה במהרה לשיחה המרכזית בצה"ל ובמערכת הביטחון. בשלב זה גוברות ההערכות שגלנט לא יוכל לשמש בתפקיד ראש המטה הכללי של צה"ל. עיקר הדיון נסוב בעובדה, שדו"ח המבקר לינדנשטראוס חשף כי גלנט הגיש תצהיר כוזב לבית המשפט בעניין הרחבת ביתו.

במצב הנוכחי, צה"ל ומערכת הביטחון נקלעו למבוכה רבה אל מול תאריך היעד לכניסת הרמטכ"ל הבא וכעת, שבועיים וחצי לפני התאריך המדובר, לא ברור מי יהיה הרמטכ"ל הבא של צה"ל. היו אף שהעלו את האפשרות כי גלנט יודיע כי לאור ההתפתחויות האחרונות בפרשה הוא נאלץ לוותר על התפקיד בפועל לפרוש מהצבא. גלנט, אומרים גורמים במערכת הביטחון, לא ירצה להמשיך בפארסה הזאת וינסה להימנע מהמשך הפרשה המביכה. גלנט עצמו, כך נראה, גם אם לא יהיה הרמטכ"ל, הן אם ביוזמתו והן אם ביוזמת המערכת המשפטית או הביטחונית, לא מתכוון להרים ידיים. גלנט אמר למקורביו, כי הוא ימשיך להיאבק על שמו הטוב.

אם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין יכריע בסוגייה או שמא בג"ץ יעשה זאת ויכריעו כי גלנט אינו ראוי להיות הרמטכ"ל, מי שצפוי להיקלע לבעיה עמוקה וקשה הוא לא אחר מאשר שר הביטחון אהוד ברק, שקידם לאורך כל הדרך את מועמדותו של גלנט לתפקיד הרמטכ"ל. ברק עצמו שותק מאז התפוצצות הפרשה ומסרב להתייחס לתרחישים השונים. באחרונה אמר השר ברק כי אינו בוחן כל אפשרות למינוי אדם אחר לתפקיד, אך ספק אם הוא דבק בעמדה זו גם לאחר פרסום מסקנות המבקר.

בפקודות מטכ"ל אין אדם הנמצא בעמדה של "ממלא מקום" לתפקיד הרמטכ"ל - נושא שזכה להתייחסות בדו"ח האחרון שפרסם המבקר בנוגע לצה"ל. על כן, בהתחשב בעובדה שתאריך ההחלפה המיועד צפוי להתבצע ב-14 בפברואר, ייתכן שברק, שעשה הכל על מנת שאשכנזי לא יהיה רמטכ"ל אפילו דקה אחת מעבר לנדרש, יאלץ לבלוע את הרוק ולבקש ממנו להישאר בתפקיד, עד אשר תוכרע זהות הרמטכ"ל הבא. זו אחת האפשרויות המרכזיות במידה שמועמדותו של גלנט תרד מהפרק. שיחה שכזו בין ברק לאשכנזי תהווה הפסד צורב לשר הביטחון וניצחון מובהק לרמטכ"ל היוצא. כידוע, אשכנזי מצדו היה מעדיף מועמד אחר ולא יואב גלנט, כמחליפו בתפקיד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממתינים: אייזנקוט, גנץ וקפלינסקי

מעבר לכך, שבים ועולים השמות המוכרים שנמנו על המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל לפני ההכרזה על גלנט לתפקיד. המובילים להתמנות לתפקיד אם מינוי גלנט לא ייצא אל הפועל הם אלוף פיקוד צפון גדי אייזנקוט, סגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף בני גנץ, וסגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף במיל' משה קפלינסקי. באחרונה הועלו שמות מועמדים נוספים. בין היתר הועלתה האפשרות כי סגן הרמטכ"ל הנוכחי, האלוף יאיר נווה, שחזר לצה"ל מהאזרחות, ייכנס לתפקיד הרמטכ"ל בפועל, אך לא יועלה בדרגה. לאפשרות זו אין אחיזה בחוק או בפקודות מטכ"ל ולכן ייתכן שהממשלה תידרש לייצר מעמד משפטי בהליך מהיר, שיאפשר את תפקוד המטכ"ל במצב שכזה.

במערכת הביטחון העלו בימים האחרונים אפשרות נוספת, לפיה קצין בכיר לשעבר שכבר אינו מעורב בנעשה בצה"ל, ימונה כממלא-מקום במילואים לתפקיד הרמטכ"ל, עד שאדם אחר יקבל מינוי של קבע. אחד מאלה שהוזכרו בנסיבות אלה הוא מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' אודי שני. עם זאת, הסבירות שמהלך כזה ייצא אל הפועל, נמוכה ביותר.

רב-אלוף גבי אשכנזי ממשיך מבחינתו בשלו וביומיים האחרונים הוא נמצא בבלגיה, משם הוא מתעדכן בכל ההתפתחויות בפרשת הקרקעות. אשכנזי כבר תכנן לצאת עם אשתו לחופשה בחו"ל בהמשך החודש, אך לא מן הנמנע שהוא יצטרך להמשיך וללבוש את מדי צה"ל גם מעבר ל-14 בפברואר, עד שיימצא אדם שכל הגורמים - הביטחוניים והמשפטיים, יסכימו שהוא ראוי ללבוש אותם.

עדכון ראשון: 20:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully