וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אירן תגיש הצעה חדשה להחלפת דלק גרעיני

"אל-ערבייה" דיווחה כי בסבב השיחות שייפתח מחר באיסטנבול, תגיש אירן הצעה חדשה להעשרת אורניום בחו"ל, הדומה להסדר שממנו נסוגה ברגע האחרון ב-2009. באירן מיהרו להכחיש את הדיווח

אירן מתכוונת להציג בסבב השיחות הקרוב עם המעצמות, שייפתח מחר (שישי) באיסטנבול, גרסה חדשה של הצעתה להחלפת דלק גרעיני עם מדינה נייטרלית, בניסיון לפתור את המחלוקת הבינלאומית לגבי תוכנית הגרעין שלה. כך פרסמה היום רשת "אל-ערבייה" הסעודית, שציטטה "מקורות הקרובים לתוכנית". באירן מיהרו להכחיש את הדיווח, אך לאחר מכן הודיע נציגה לשיחות כי היא "מוכנה לדון בהחלפת דלק"..

לדברי המקורות, מדובר ב"גרסה מעודכנת" של ההצעה שזכתה להסכמה עקרונית בשיחות ב-2009, אך בסופו של דבר לא יצאה לפועל לאחר שאירן נסוגה ממנה ברגע האחרון. במסגרת ההסדר המוצע כעת, אמרו המקורות, תעביר אירן למדינה בחו"ל 1,000 ק"ג של אורניום מועשר ברמה נמוכה ועוד 40 ק"ג של אורניום "אחר" (כנראה מועשר ברמה גבוהה של 20%, שיכול לשמש לנשק גרעיני), ואלו יעברו שם עיבוד נוסף.

אירן הכחישה בתחילה את הדיווח. "לא שמעתי על זה", אמר עלי בקרי, אחד מסגניו של ראש המשלחת האירנית לאיסטנבול, סעיד ג'לילי. "זה משהו שהתקשורת המערבית יצרה. למה שנציע דבר כזה?". אולם זמן לא רב אחריו דיבר גם ראש סוכנות הגרעין האירנית, עלי אסגר סולטנייה, ואמר כי "אירן מוכנה לדון בהחלפת דלק". הוא לא הבהיר אם לאירן אכן יש הצעה חדשה בנושא.

בכל מקרה, דיפלומטים מערביים מעריכים כי כיום, סיכוייה של הצעה כזו להתקבל על ידי מעצמות המערב הם קלושים, שכן היא אינה כוללת כמות מספקת של אורניום (עוד כ-2,000 ק"ג יישארו באירן).

בהסדר מ-2009 הוסכם שאירן תעביר 1,200 ק"ג אורניום מועשר ברמה נמוכה להעשרה נוספת בחו"ל - פחות או יותר הכמות הנחוצה לפצצה, לאחר העשרה נוספת. מאז, הודיעה אירן כי העשירה בעצמה עוד אורניום לרמה גבוהה וצברה 40 ק"ג ממנו, הו היא מתכוונת להשתמש לייצור אנרגיה גרעינית. פרשנים רבים בעולם מפקפקים בנכונות הטענה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully