וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכים מ-91': קריאת העזרה הנואשת של סדאם

מסמכים שנמצאו בעירק ב-2003 ופורסמו ב"ניו יורק טיימס" מלמדים על נסיונותיו הדיפלומטיים של הרודן למנוע פלישה קרקעית. בין היתר, הציע לסגת מכוויית בחסות מנהיג בריה"מ גורבצ'וב

מעט מדי ומאוחר מדי? ערב הפלישה הקרקעית של כוחות הקואליציה לעירק בסוף פברואר 1991, אחרי יותר מחודש של "כתישה" מהאוויר ובטילי שיוט, ניסה נשיא עירק, סדאם חוסיין, להתחמק ברגע האחרון מהפלישה, והציע הסדר לנסיגה של הכוחות העירקיים מכוויית בחסות ברית המועצות. כך עולה ממסמכים שמצאו האמריקאים בעירק ב-2003, ונחשפו היום (חמישי) על ידי ה"ניו יורק טיימס".

על פי המסמכים, ב-24 בפברואר 1991' שיגר חוסיין את שר החוץ שלו, טארק עזיז, לפגישה עם מנהיג בריה"מ, מיכאיל גורבצ'וב. עזיז הציע להסיג את הכוחות העירקיים מכוויית בתוך 21 ימים, בהמשך למכתב ששיגר סדאם לגורבצ'וב.

"המצב כעת הולך ומחמיר", כתב חוסיין במכתב. "ארצנו וצבאנו בבלבול, אנחנו תוהים איזה מהאיומים חמור יותר - האמריקאי או זה הסובייטי". לפי מסמכים אחרים, מול מקורביו היה חוסיין פחות דיפלומטי, וציין מפורשות כי הוא לא סומך על המנהיג הסובייטי שיואיל לעמוד מול הנשיא האמריקאי דאז, ג'ורג' בוש האב.

התגלית המפתיעה התפרסמה בעקבות הוצאתם לאור של פרוטוקולים רבים שנלקחו על ידי צבא ארצות הברית ממוסדות השלטון העירקיים במלחמת המפרץ השנייה, ב-2003. מהפרוטוקולים עולה כי חוסיין העריך שפלישה קרקעית אמריקאית לא תצלח, לדבריו בשל הרגישות האמריקאית לנפגעים. מהחומר עולה עוד כי אנשיו של חוסיין שגו בהבנת המצב בשטח, ואפילו לא הבינו באותו ערב כי הפלישה הקרקעית כבר החלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully