וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מארח את הו: "חשוב לכבד זכויות אדם"

פגישת מנהיגי סין וארה"ב החלה ברוח חיובית, כשברקע דברי קלינטון, כי ארה"ב "לוחצת על סין חזק" כדי שתיישר קו עם הסנקציות על אירן. אבל מה שבאמת מעניין את האמריקאים זה שערי המטבע

מפגש פסגה בין מנהיג המעצמה הגדולה בעולם למנהיג המתחרה הגדולה שלה: חיוכים, מחמאות הדדיות ואמירות פייסניות בלטו בפתח פגישתם של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ונשיא סין, הו ז'ינטאו, היום (רביעי) בבית הלבן בוושינגטון. לפני שנועדו לפגישה, פרסמו שני המנהיגים הודעות קצרות לתקשורת, ששפעו רוח חיובית.

"הצלחת כל אחת מהמדינות תלויה בהצלחת רעותה", אמר אובמה. "גם אם אנחנו מתחרים בינונו בתחומים מסוימים, אנחנו יכולים לשתף פעולה באחרים". הו אמר כי בא לארה"ב כדי "להגביר את האמון ההדדי" ו"לפתוח פרק חדש" בשיתוף הפעולה בין המדינות, שבה כל אחת מהן "תכבד את אופן ההתפתחות של השנייה". אובמה רמז בעדינות לנושא זכויות האדם, כשאמר כי "ההיסטוריה מלמדת שמדינות מצליחות יותר כשמכבדים את זכויותיו של כל אדם".

השניים צפויים לדון בשורה של נושאים המצויים במחלוקת בין שתי המדינות. בראש הרשימה נמצאים נושאים כלכליים הקשורים לשערי המטבע, אך היא כוללת גם את היחס למדינות ה"סוררות", אירן וצפון קוריאה, את מצב זכויות האדם בסין ואת יחסיה עם טיבט ועם טייוואן.

ככל הנראה על רקע הציפיות הנמוכות להשיג פריצת דרך כלשהי בנושאים הללו, פרסמו הצדדים עוד לפני הפגישה "הישג" בנושא אחר - גורם בממשל האמריקאי חשף היום כי שתי המדינות מתכוונות לנצל את הביקור כדי להודיע על כינונו של שיתוף פעולה ממוסד בין המדינות להגביר את בטיחותם של מתקני נשק גרעיני. התוכנית אמורה לכלול הקמה של מרכז משותף לאבטחת גרעין בסין, שבו ייערכו אימונים משותפים.

בעוד הנשיא אובמה מתכונן לפגישה עם הו, התראיינה היום מזכירת המדינה הילרי קלינטון לתוכנית "בוקר טוב אמריקה" ברשת ABC, והציגה כמה מהעמדות האמריקאיות בנושאים העומדים על סדר היום מול סין. בין היתר, מתחה קלינטון ביקורת על סין, בשל הימנעותן של "כמה ישויות" במדינה מיישור קו עם הסנקציות הבינלאומיות המוטלות על אירן. "הודענו למנהיגות הסינית שהישויות הללו עדיין אינן נוהגות כפי שמצופה מהן", אמרה. "אנחנו לוחצים מאוד חזק בנושא הזה, וייתכן שבקרוב גם ניזום סנקציות חד צדדיות נוספות על אירן".

נשיא ארה"ב ברק אובמה מארח בבית הלבן את נשיא סין הו ז'ינטאו. רויטרס
טקס קבלת הפנים הרשמי במדשאת הבית הלבן/רויטרס

אך הנושא העיקרי שמטריד את האמריקאים הוא הכלכלה - ובעיקר ההתעקשות של סין להמשיך, למרות הצמיחה הכלכלית האדירה שלה, לקנות דולרים בסיטונות כדי לשמור על ערכו הנמוך של מטבע היואן ביחס לדולר. כך, טוענים בארה"ב, שומרים הסינים באופן מלאכותי על המחירים הזולים של הסחורות הסיניות ומעמיקים עוד את חוסר האיזון במאזן הסחר מול ארה"ב, שחייבת לסין מיליארדי דולרים. בימים האחרונים קראו כמה סנאטורים אמריקאים לממשל להפסיק לוותר בעניין, ו"לנקוט צעדים" כדי להבטיח את יציבות הכלכלה האמריקאית.

הו, מצדו, הבהיר ערב הביקור כי המערכת הכלכלית המבוססת על הדולר האמריקאי היא "נחלת העבר", וקורא לבסס את הכלכלה העולמית על היואן. "שני הצדדים ירוויחו ממערכת יחסים הדוקה בין סין לארה"ב, ויפסידו מעימות", כתב הו בתשובות לשאלות שהפנו אליו ה"וול סטריט ג'ורנל" וה"וושינגטון פוסט". גם קלינטון ואובמה הבהירו בימים האחרונים כי את המחלוקות הכלכליות בין המדינות יש לפתור "בשיתוף פעולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully