וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האקדח המעשן": הוותיקן הורה להשתיק התעללות

רשת טלוויזיה באירלנד חשפה מסמך מ-1997, בו מורה לכאורה הנהגת הכנסייה הקתולית לבישופים להעדיף טיפול בתלונות בתוך הכנסייה, משום שחקירות חיצוניות "עלולות להיות מביכות ביותר"

האם נמצא "האקדח המעשן" שיפליל את הכנסייה הקתולית כולה? בשנים האחרונות הלכו והתרבו החשיפות של מקרי התעללות מינית בילדים בידי כמרים ברחבי העולם, אך הכס הקדוש המשיך לטעון שמדובר במקרים מבודדים שבהנהגת הכנסייה לחמו נגדם. כעת מגלה מסמך שנחשף על ידי רשת טלוויזיה באירלנד, כי ב-1997 הורה הוותיקן לבישופים הקתוליים במדינה, גם אם במילים מרומזות יחסית, לא לדווח למשטרה על כל החשדות למקרי התעללות - גילוי שלדברי הארגונים המאגדים את קורבנות ההתעללות, מהווה נדבך משמעותי בהוכחה שבכנסייה הונהגה מדיניות ממוסדת של העלמת עין, שישמש בתביעות עתידיות נגדה.

על המסמך בן שני העמודים, שנחשף לראשונה אתמול (שלישי) בידי רשת RTE, חתום נציג הוותיקן באירלנד באותה עת, לוצ'יאנו סטוררו. הוא עוסק במדיניות שהונהגה בכנסייה הקתולית באירלנד, של חובת דיווח על כל מקרה התעללות שנחשף. מדיניות זו הונהגה אחרי החשיפה הגדולה הראשונה של התעללות בילדים בכנסייה באירלנד, שאף הביאה ב-1994 להפלת הממשלה.

"המדיניות הזו מעלה תהיות רציניות, הן מבחינה מוסרית והן מבחינת נהלי הכנסייה", כתב סטוררו. "השלכותיה עלולות להיות מביכות ביותר לרשויות הכנסייתיות". הוא הבהיר כי יש "למלא בקפידה" אחר התקנון המורה לפתור בעיות כאלו בתוך הכנסייה.

"כל טענות הווותיקן מתבררות כמגוחכות"

לכאורה, המסמך סותר לחלוטין את העמדה שהוותיקן מציג בגלוי, לפיה הוא אינו מתנגד לחקירות נגד כמרים. "הוותיקן מצוי בשורש הבעיה", אמר אתמול קולם או'גורמן, מנהל סניף אמנסטי באירלנד ובעצמו קורבן של התעללות כנסייתית בילדותו. "כל טענות הווותיקן מתבררות כעת כמגוחכות".

בוותיקן אישרו כי מדובר במסמך אותנטי, אך הדגישו כי הוא אינו מייצג עוד את עמדות הכנסייה. דובר הוותיקן, פדריקו לומברדי, הסביר כי ב-2001 שינה האפיפיור יוחנן פאולוס השני את המדיניות על פי המלצתו של הקרדינל דאז יוזף רצינגר (כיום האפיפיור בנדיקטוס ה-16), והורה לאפשר שקיפות מלאה מול רשויות החוק האזרחיות.

ג'פרי לנה, עורך דין מטעם הוותיקן, הוסיף עוד בתגובה כי בכל מקרה, "המסמך לא הובן לחלוטין". לדבריו, מטרתו העיקרית הייתה לוודא שבישופים ינהגו לפי הנהלים המסודרים כדי להשליט משמעת בקרב הכמרים, כך שהעונשים שייגזרו עליהם לא יבוטלו מטעמים טכניים. הוא הוסיף כי המכתב היה בסך הכל "מסמך לימודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully