וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיטי: הרודן "בייבי דוק" שב במפתיע לארצו

ז'אן קלוד דובלייה, שהודח ב-1986, שב למדינה המרוסקת מנזקי רעש האדמה ושרויה במשבר שלטוני. הוא לא הצהיר על כוונה לשוב לשלטון, אך רמז: "אני נחוש להשתתף בלידתה המחודשת של האיטי"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

רודן האיטי לשעבר, ז'אן קלוד דובלייה המוכר בכינוי "בייבי דוק", שב הלילה (שני) במפתיע למולדתו, והודיע כי בכוונתו לסייע בבניינה המחודש של המדינה, שנה אחרי רעידת האדמה שהחריבה את עיר הבירה פורט-או-פרנס.

דובלייה בן ה-59 היה ב-1971 למנהיג הצעיר בעולם כשבגיל 19 בלבד השתלט על המדינה לאחר מות אביו, הרודן הידוע לשמצה פרנסואה "פאפה דוק" דובלייה. הוא אמנם ניסה לשפר את תדמיתה של המדינה בשנות שלטונו, אך נודע גם הוא בשחיתותו ולבסוף הודח ב-1986, בהפיכה עממית שזכתה לגיבוי אמריקאי. מאז, לא שב למדינה.

מלווה ברעייתו הצרפתייה, נחת דובלייה בלילה בשדה התעופה בבירה, אליו הגיע בטיסה ישירה מפריז. "המתנתי לרגע הזה זמן רב", אמר, לקול צהלותיהם של מאות תומכים שהמתינו לו. לדבריו, שב למדינה משום שהוא "יודע שהעם סובל".

"אזרח ששב לביתו"

דובלייה מגיע למדינה הענייה בחצי הכדור המערבי, המצויה במשבר מתמשך: התשתיות עדיין הרוסות מאז רעש האדמה, שגבה יותר מרבע מיליון קורבנות, כמיליון בני אדם עדיין חיים באוהלים, במדינה משתוללת מגפת כולרה, וההמונים התקוממו בעקבות הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות שנערך בחודש שעבר, שבו הודח במפתיע חביב ההמונים, מישל מרטלי. הנשיא המכהן, רנה פרבאל, הואשם כי עיוות את התוצאות למען מקורבו, ג'וד סלסטין, ולפני קיום הסיבוב השני, נערכים מאמצים לאפשר את התמודדותו של מרטלי בכל זאת, על חשבונו של סלסטין.

למרות המשבר השלטוני העמוק, דובלייה אינו מצהיר בגלוי - לפחות בינתיים - על כוונה לנסות לחזור לשלטון. עם זאת, הוא גם אינו פוסל זאת. "רציתי להראות סולידריות, להראות לעם שאני כאן", אמר. "אני נחוש להשתתף בלידתה המחודשת של האיטי". הוא לא הסביר כיצד בכוונתו לעשות זאת.

ראש ממשלת האיטי, ז'אן מקס בלריב, הסכים לומר בנושא כי אינו מודע לכל פעילות פוליטית בה עוסק כיום דובלייה, וכי הוא בסך הכל "אזרח ששב לביתו". הוא הוסיף כי הוא מקווה ששיבתו "לא תסבך את המצב הפוליטי במדינה".

רודן האיטי לשעבר, ז'אן קלוד דובלייה, "בייבי דוק", בשדה התעופה בפורט-או-פרנס, עם שובו למדינה. Ramon Espinosa, AP
עיתונאים מסתערים על דובלייה לאחר נחיתתו בשדה התעופה בפורט-או-פרנס/AP, Ramon Espinosa

רוב תושבי האיטי, המיואשים ממצבה של המדינה, עדיין לא יודעים כיצד להתייחס לשובו של דובלייה, אך זכר שנות שלטונו עדיין מטיל אימה. "אנחנו מחכים לראות מה הוא יעשה", אמר תושב הבירה לרויטרס. "אבל זה לא דבר טוב. אני חייתי בימי שלטון דובלייה". תושב אחר היה אף יותר נחרץ: "אני חושש אפילו לדבר עליו. אתה צוחק עליי? הוא יהרוג אותי. אתה לא יודע מי זה דובלייה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully