וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: שיחות איסטנבול - הזדמנות אחרונה למערב

נציג אירן בסבא"א: "לאחר שנתקין את מוטות הדלק בכור בטהרן, לא נישא וניתן עוד". בשבת הודיעה אירן כי רכשה את היכולת לייצר מוטות דלק גרעיניים, שישמשו אותה לטענתה למחקר רפואי

סיבוב השיחות הקרוב בין אירן למעצמות על תוכנית הגרעין שלה, שיתקיים בסוף השבוע הבא בטורקיה, עלול להיות "ההזדמנות האחרונה" עבור המערב - כך אמר היום (רביעי) שגריר אירן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), עלי אסגר סולטנייה.

"לאחר שנתקין את מוטות הדלק לליבת הכור המחקרי בטהרן", צוטט סולטנייה בסוכנות IRNA, "הפרלמנט כנראה לא יאפשר עוד לממשלה לשאת ולתת בנושא או להוציא את האורניום מחוץ למדינה. לפיכך, שיחות איסטנבול הן כנראה ההזדמנות האחרונה של המערב". סבב השיחות בין אירן למעצמות אמור להיערך ב-20-21 לחודש.

בשבת האחרונה אמר ראש סוכנות הגרעין האירנית וממלא מקום שר החוץ, עלי אכבר סאלחי, כי אירן רכשה את היכולת העצמאית לייצר מוטות דלק גרעיניים ופלטות דלק גרעיניות. הוא כינה את ההתקדמות הזו "פריצת דרך גדולה". מנגד, ראש המוסד היוצא, מאיר דגן, העריך בשבוע שעבר כי אירן לא תוכל לייצר נשק גרעיני לפחות עד שנת 2015.

מוטות הדלק הגרעיניים הם תוצר של מתקן העשרת האורניום הפועל סמוך לעיר נתנז. בעוד שבמערב טוענים כי הם מיועדים לייצור נשק גרעיני, אירן מתעקשת שהם מיועדים לצורכי מחקר רפואי בלבד, בכור בטהרן.

בסבב שיחות באוקטובר 2009 הושג הסכם עקרוני לבניית אמון בין אירן למעצמות, לפיו אירן תייצא חלק מהאורניום המועשר ברמה נמוכה שלה, ובתמורה תקבל אורניום מועשר ברמה גבוהה לשימוש בכור המחקרי בטהרן. אולם אירן נסוגה מההסכם, וסללה את הדרך לסנקציות האחרונות האחרון שעליו החליטה מועצת הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully