וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי באריזונה: גיפורדס קיבלה איומים על חייה

חברת הקונגרס גבריאל גיפורדס שנורתה בראשה ונפצעה אנושות בכנס באריזונה, התריעה בעבר כי קיבלה איומים. בין היתר, נכללה ב"רשימת מטרות לחיסול" של שרה פיילין. שישה נהרגו בתקרית

חברת הקונגרס האמריקאית גבריאל גיפורדס, שנפצעה באורח אנוש לאחר שנורתה בראשה אמש (שבת) מטווס אפס במהלך כנס בוחרים באריזונה, התריעה בעבר כי היא קיבלה איומים על חייה ומספר מעשי ונדליזם אף בוצעו במשרדה. בראיון לרשת הטלוויזיה MSNBC במרץ האחרון, טענה גיפורדס כי המעשים בוצעו כנקמה על תמיכתה ברפורמת הבריאות של נשיא ארה"ב ברק אובמה.

בראיון סיפרה גיפורדס כי אלמונים ניפצו את חלון משרדה לאחר שרפורמת הבריאות של אובמה זכתה לרוב בקונגרס, בין היתר בתמיכתה: "היו לנו מאות על גבי מאות של מפגינים במשך החודשיים האחרונים. המשרד שלנו הפך למוקד התקהלות של אנשי מפלגת 'מסיבת התה', והיצרים התלהטו. זה לא הסתיים רק בשיחות טלפון, אלא גם במכתבי דואר אלקטרוני והשמצות".

עמדותיה הליברליות של גיפורדס בשאלות ביטוח הבריאות ומדיניות ההגירה באריזונה קנו לה יריבה אישית בדמותה של מנהיגת "מסיבת התה", שרה פיילין. האחרונה אף כללה אותה לפני כמה חודשים ברשימת "מטרות לחיסול", אותן סימנה בעזרת אייקונים בצורת כוונת על מפת ארה"ב שהעלתה לדף הפייסבוק שלה. אף שהכוונה הייתה ל"חיסול פוליטי", כלומר כיבוש המחוז של גיבונס בבחירות לקונגרס, מבקריה של פיילין הגדירו את המעשה כהסתה. פיילין עצמה מיהרה הלילה לגנות את הירי.

פינוי פצועים מזירת ההתנקשות בגבריאל גיפורדס באריזונה. James Palka, AP
המניע עדיין לא ברור. פינוי פצועים מזירת האירוע/AP, James Palka

בתקרית הירי נהרגו שישה בני אדם, בהם שופט פדרלי בשם ג'ון רול וילדה בת תשע. 13 בני אדם נפצעו. החשוד בירי נעצר ונלקח לחקירה. הוא זוהה כג'ארד לאונר, בן 22, תושב אריזונה. בתחילה ניסה לברוח, אך נעצר על ידי עובר אורח. המניע שלו עדיין אינו ידוע. "אנו מנסים להבין זאת עכשיו", אמר שריף מחוז פימה שבטוסון, קלרנס דפניק.

"טרגדיה שלא ניתן לתארה"

עובד במקום הסמוך למקום בו נערך כנס הבוחרים מסר כי הוא שמע בן 15 ל-20 יריות. על פי הערכות המשטרה, לאונר לא פעל לבד, וכי מטרתו הייתה חברת הקונגרס גיפורדס. לדברי השריף, לאונר השתמש בנשק חצי אוטומטי לביצוע הירי. עוד הוסיף כי ללאונר "עבר בעייתי", והוא "לא יציב" אך איננו משוגע.

חשבון יוטיוב ועמוד מייספייס על שמו של המתנקש הורדו מהאוויר זמן קצר אחרי האירוע, כנראה בהוראת הרשויות. לפני כן, ניתן היה לראות בעמוד המייספייס כי לאונר כלל בין הספרים האהובים עליו את "מיין קמפף" של היטלר (שמופיע ברשימה לצד עוד שורת ספרים מגוונת, שכוללת גם את המניפסט הקומוניסטי, "עליזה בארץ הפלאות", "הקוסם מארץ עוץ", "מות הזמיר" ו"הזקן והים").

גיפורדס, חברת קונגרס מהמפלגה הדמוקרטית, היא יהודייה בת 40, הנשואה לאסטרונאוט האמריקאי מארק קלי. היא נבחרה לתפקידה בינואר 2007. מבית החולים אליו הוטסה לאחר תקרית הירי נמסר כי הם "מאוד אופטימיים" לגבי סיכויי ההחלמה שלה. עוד נמסר מבית החולים כי מצבם של יתר הפצועים נע בין קשה לאנוש: "כולם נמצאים בניתוח או שסיימו אותו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נרות ופרחים שנשלחו למשרדה של גבריאל גיפורדס אחרי ההתנקשות בה. Matt York, AP
פרחים ונרות שנשלחו למשרדה של גיפורדס בטוסון/AP, Matt York

הנשיא אובמה הגדיר את הירי הירי "טרגדיה שלא ניתן לתארה". "עדיין אין בידינו את כל התשובות", אמר. "מה שאנו כן יודעים הוא שלמעשה אלימות חסר היגיון שכזה אין מקום בחברה חופשית. זו טרגדיה לאריזונה וטרגדיה לאומה האמריקנית כולה. מה שאמריקאים עושים בזמנים של טרגדיה זה להתאחד ולתמוך זה בזה. מה שאני מבקש כרגע מכל האמריקנים הוא להצטרף אלי ולמישל בתפילותינו עבור הנפגעים באירוע. ליבנו יוצא לקרובי המשפחה של אלו שנרצחו. נחקור זאת לעומק ונעבור את זה".

תקרית הירי באה לאחר אירוע ביטחוני חריג נוסף בארה"ב בסוף השבוע - כמה חבילות שנשלחו לבכירים בוושינגטון ובמדינת מרילנד, בהם השרה לביטחון פנים, ג'נט נפוליטנו, התלקחו ועלו באש. לא היו נפגעים, ולא נמסרו פרטים נוספים על התקריות, מלבד ההערכה ש"אין מדובר במלאכה של טרוריסטים איסלמיים".

(עדכון ראשון: 20:44, 08.01.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully