וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופית: מחקרים שקשרו אוטיזם לחיסונים - זויפו

מחקריו השנויים במחלוקת של ד"ר אנדרו וייקפילד הבריטי שכנעו אלפי הורים לוותר על חיסון ילדיהם. כעת קובע כתב עת רפואי נחשב: "זו הונאה מכוונת, ד"ר וייקפילד עצמו עומד מאחוריה"

מחקריו של הרופא הבריטי אנדרו וייקפילד, שמצאו קשר בין התפתחות אוטיזם לחיסונים שניתנים בילדות, התבססו על ממצאים שמקורם בזיוף מכוון - כך טוען כתב העת הרפואי הבריטי "British Medical Journal", שמאשים את וייקפילד באופן אישי בזיוף.

מחקריו של וייקפילד, שהחלו להתפרסם ב-1998, מצאו לכאורה קשר בין התפתחות אוטיזם לחיסונים המשולבים נגד חצבת, חזרת ואדמת. המחקרים שכנעו אלפי הורים, בעיקר בבריטניה ובארצות הברית, לא לחסן את ילדיהם. מבקריו של וייקפילד טענו כי עקב כך נגרמו התפרצויות חוזרות ונשנות של מחלות. זאת ועוד, בעקבות המחקרים נערכו שינויים בהרכבם הכימי של חיסונים רבים, בעלות של מיליונים לחברות התרופות.

הפגנת תמיכה בד"ר אנדרו וייקפילד ונגד חברות התרופות בשיקגו, מאי 2010. Charles Rex Arbogast, AP
וייקפילד נואם בהפגנה נגד חיסונים בשיקגו, מאי 2010/AP, Charles Rex Arbogast

עם הזמן החלו להתעורר טענות לגבי תקפותם של המחקרים, ואלו גברו בשנים האחרונות. בפברואר האחרון אף קבעה ועדת משמעת של המועצה הרפואית הבריטית כי וייקפילד הציג את תוצאות מחקריו באופן "בלתי אחראי". בד בבד, משכו שותפיו של וייקפילד למחקרים את שמותיהם מהם.

כעת מגיע המסמר האחרון: עורכיו של כתב העת הנחשב קובעים כי לא ייתכן שוייקפילד טעה במחקריו, וכי אין צל של ספק שהנתונים שעליהם התבסס מזויפים. הטענות גובו על ידי סדרה של מאמרים וראיונות המוכיחים את קיומו של הזיוף. כך למשל, מתברר שוייקפילד ביסס את מחקריו על נתונים שנאספו מ-12 ילדים, תוך התעלמות מ-13 ילדים אחרים שגילו סימני אוטיזם עוד לפני שחוסנו.

"מי עומד מאחורי ההונאה? אין ספק שזהו וייקפילד עצמו", נקבע בטור מסכם מאת עורכת כתב העת, פיונה גודלי, וסגניה, ג'יין סמית והארווי מרקוביץ'. "אין מדובר במקרה של מחקר גרוע, אלא בהונאה מכוונת". וייקפילד עצמו הכחיש בתוקף את ההאשמות. "המחקר אינו שקר", אמר אמש בראיון ל-CNN. "הממצאים שלנו שוחזרו בעוד חמש מדינות בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully