וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיקה בארה"ב: אנדרטה בצורת צלב מנוגדת לחוקה

בהחלטה תקדימית, הורה בית משפט פדרלי לרשויות בסן דייגו "לערוך שינויים" באנדרטה לחללי מלחמת קוריאה, משום שהיא פוגעת בהפרדת הדת מהמדינה ומפלה לרעה גיבורי מלחמה שאינם נוצרים

במשך 57 שנים ניצבה אנדרטה לזכר חללי מלחמת קוריאה בפארק "מאונט סולדד" בעיר סן דייגו שבקליפורניה, עד שבית משפט פדרלי קבע אתמול (רביעי) כי היא מנוגדת לחוקה האמריקאית. הסיבה: הצלב מהווה עידוד גלוי של הרשויות לדת המאורגנת, ולפיכך מפר את העיקרון החוקתי של הפרדת הדת מהמדינה.

אנדרטה בצורת צלב לחללי מלחמת קוריאה בפארק בסן דייגו, קליפורניה. Gregory Bull, AP
אפליה לרעה של גיבורי מלחמה שאינם נוצרים? האנדרטה במאונט סולדד/AP, Gregory Bull

הצלב, שגובהו כעשרה מטרים, ניצב במקום מאז 1954. המאבק המשפטי בעניינו החל ב-1989, כשתושב העיר פיליפ פולסון, בוגר מלחמת וייטנאם ואתאיסט בהשקפותיו, טען שהאנדרטה מפלה לרעה גיבורי מלחמה שאינם נוצרים. לתביעה שהגיש הצטרף גם ארגון של ותיקי מלחמה יהודים.

לאחר יותר מ-20 שנות דיונים משפטיים, החלטות לכאן ולכאן וערעורים, פסק אתמול הרכב בן שלושה שופטים בבית הדין הפדרלי לערעורים בסן דייגו, פה אחד, כי הצלב אינו חוקתי, והורה "לערוך שינויים" באנדרטה. השופטים לא פירטו מה הם השינויים הנדרשים.

הממשל בוושינגטון, כמו גם הרשויות בקליפורניה, הגן על הצלב לאורך המאבק כולו. במשרד המשפטים אמרו אתמול כי ישקלו אם לערער על ההחלטה ולדרוש דיון בהרכב שופטים מורחב. בפרקליטות המקומית אמרו כי בכל מקרה לא ניתן יהיה לערוך "שינויים" באנדרטה, ואם יוחלט לא לערער - פשוט יסלקו אותה.

ההחלטה מעוררת זעם רב בקרב ארגונים דתיים וגורמי ימין, שחוששים כעת לבאות. בארצות הברית מתנהלים במקביל עוד כמה מאבקים משפטיים על צלבים שמוצבים במקומות ציבוריים, וההחלטה התקדימית עשויה להשפיע על ההחלטות שיתקבלו בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully