וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מתנער מליברמן: רק אני מבטא עמדת הממשלה

בעקבות ההתבטאויות החריפות של שר החוץ נגד טורקיה והפלסטינים, פרסמה לשכת רה"מ הבהרה, לפיה דבריו של ליברמן משקפים את עמדתו האישית. קדימה: "נתניהו הוא לא באמת רה"מ"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה אמש (ראשון) את תגובתה בעקבות ההתבטאויות החריפות של שר החוץ אביגדור ליברמן נגד טורקיה והפלסטינים. בנאום שנשא בצהריים בפני סגל שגרירי ישראל בעולם תקף ליברמן את אנקרה ואמר בין היתר כי "אינני יכול לסבול שקרים של הטורקים והאשמות שווא כלפי ישראל". על הפלסטינים אמר ליברמן כי "גם אם היינו מציעים את תל אביב כבירת פלסטין ושבים לגבולות 1948, הפלסטינים היו מוצאים סיבה לא לחתום על הסכם". בתגובה לדברים נמסר הערב מלשכת נתניהו כי "דברי שר החוץ משקפים את הערכותיו ועמדותיו האישיות, כפי שיש לשרים שונים בממשלה עמדות שונות זו מזו. עמדת ממשלת ישראל היא אך ורק זו שמבטא ראש הממשלה בנימין נתניהו".

גם בחודש ספטמבר האחרון, נזעקה לשכת ראש הממשלה להגיב באופן דומה על דברים שאמר שר החוץ. בנאומו במהלך העצרת הכללית של האו"ם, התייחס אז ליברמן למשא ומתן עם הפלסטינים ואמר כי "יש להגיע להסכם ביניים ארוך-טווח, משום שהשגת הסכם שלום כולל בשנים הקרובות איננה ריאלית". בלשכת נתניהו התנערו אז מהדברים ומסרו בתגובה כי "תוכן נאומו של שר החוץ באו"ם לא תואם עם ראש הממשלה. נתניהו הוא זה שמנהל את המשא ומתן המדיני בשם מדינת ישראל. נושאי הסדר השלום השונים יידונו וייקבעו אך ורק סביב שולחן המשא ומתן ולא בשום מקום אחר".

שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג תקף הערב את ליברמן על דבריו נגד טורקיה והפלסטינים ובמסר שהעביר לראש הממשלה נתניהו ציין כי "צריך לנהוג בבגרות, למצוא את הערוצים מולם, גם אם זה אומר לכפות מסלול עוקף על ליברמן, אשר כשר חוץ שוכח שתפקידו לפתוח דלתות ולא לסגור אותן באופן סדרתי במיוחד בכל מה שקשור לטורקיה. "ליברמן לוקה באי הבנה של דקויות המצב ועושה נזק גדול", אמר הרצוג. בעניין דברים של ליברמן על הרשות הפלסטינית, קבע הרצוג שדבריו של שר החוץ מנוגדים לעקרונות הבסיסיים ביותר של המו"מ עם הפלסטינים. לדברי הרצוג, "הרעשים הבלתי פוסקים שמשמיע ליברמן מעידים על מצוקה פוליטית. זה הזמן שבו ראש הממשלה צריך להציג עקרונות למפה על הסדר קבע. הגיע הזמן שראש הממשלה יבין סוף סוף שעליו להוציא את ישראל ביתנו, להכניס את קדימה ולהתקדם במהירות להסדר מול הפלסטינים".

"על הממשלה להחזיר את המנדט"

גם בקדימה מיהרו להגיב לדבריו של ליברמן. מהמפלגה נמסר כי "ליברמן אמר היום את מה שכל אזרח בישראל יודע: בישראל יש ממשלה שאין לה מדיניות, ממשלה שאין לה דרך וממשלה שאין לה ראש. בפעם המי יודע כמה, הוכח שהפה של ממשלת ישראל אומר בקול רם את ההפך ממה שראש ממשלתה רוצה שיחשבו עליו. נתניהו הוא לא באמת ראש ממשלת ישראל". עוד נמסר בהודעת קדימה כי "ממשלת נתניהו, ליברמן, ישי, ברק, שכדברי שר החוץ, אין שום דבר שמחבר ביניהם, פוגעת במדינת ישראל ומדרדרת אותה לתהומות מדיניים, כלכליים וחברתיים שלא היתה בהם ומוטב שיגאלו את את עם ישראל ממנה. הממשלה הזאת סיימה את תפקידה ואם אכפת לראשיה מהציבור בישראל, מוטב שיכירו באמת ויחזירו את המנדט".

בנאומו בצהריים העריך ליברמן כי במצב הנוכחי אין אפשרות להגיע להסדר עם הפלסטינים, וכי יש לקדם הסדר ביניים ארוך טווח. ליברמן הדגיש בדבריו כי הוא מאמין ששיטת הממשל בישראל לא תאפשר השגת הסכמה רחבה. "אמרתי לראש הממשלה כי יש רק דרך אחת להשיג גושפנקא, והיא הליכה למשאל עם. אני תמכתי בחוק מפני שזו הדרך להשיג תמיכה ורוב", אמר ליברמן. כמו כן, התייחס שר החוץ למשבר ביחסי ישראל-טורקיה. לדבריו, "צריך להבין שהשינוי בטורקיה לא קשור לישראל. קורה שם שינוי פנימי עמוק שאינו קשור לישראל, כמו שמהפכת חומייני באירן לא הייתה קשורה לישראל". הוא דחה את דברי הביקורת שהשמיע אתמול שר החוץ הטורקי, אחמט דאווט אולו, לפיהם בניגוד לטורקיה, ישראל הייתה מהססת לעזור לישראל במקרה אסון.

"רק באוגוסט 99' הייתה רעידת אדמה בטורקיה וישראל שלחה משלחת של 240 איש מפיקוד העורף", הוסיף ליברמן. "שיתוף הפעולה האזורי לא קשור לשום נושא מדיני. להגיד שהיה לוקח לנו ימים להחליט? זה רק מורה על האנשים שאיתם אנחנו צריכים להתעסק. אם יהיה אסון בטורקיה, נוציא משלחת תוך יום". כמו כן דחה שר החוץ את דרישת טורקיה להתנצלות על אירועי המשט: "זה חוצפה ומעבר לה, הם צריכים להתנצל על תמיכה בטרור. לא תהיה שום התנצלות, אם כבר שלהם בפנינו".

(עדכון ראשון: 26.12.2010, 20:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully